Lav selv el

Hej emnet med gør det selv el har flere gange været emne her på siden.
Men jeg starter alligevel endnu en tråd.

Jeg er uddannet maskinmester og har derfor bestået en elinstallatøreksamen. Alligevel har jeg ikke lov til selv at lave el i mit egent hus. Selvom jeg udemærket kender lovgivning osv.
Jeg overvejer at bygge et helt nyt hus, men desværre må jeg ikke selv trække el i det. heller ikke gøre det hele klar så et elfirma kan komme og slutte det hele til spænding.

Kan simpelthen ikke forstå at reglerne i Danmark skal være sådan!!
Forstår naturligvis godt at hr og fru Jensen ikke må rode med strøm hvis de ikke har forstand på det da det jo kan koste menneskeliv.

Men det er fuldt lovligt fx selv at skille og skifte sine bremser på bilen, her er der ingen kontrol om de kommer til at virke igen, dette kan også koste menneskeliv !!

Har spurgt sikkerhedsstyrrelsen om jeg kunne få tilladelse til at lave spændingsløst el i mit egent hus, og så få elfirma til at tilslutte det.
Svaret var ikke overraskende et nej.
Det kan jeg bare ikke få ind i mit hovet kan passe. Jeg har bestået samme eksamen som den autoriseret installatør som gerne må lave det.

Kender endda til flere eksempler på at elektrikerlærlinge med 1 år inde i uddannelsen som har trukket samtlige rør og forbundet lampeudtag, kontaktorer osv i huse. Og så må jeg ikke ??????

Jeg syntes ikke det giver mening..

Bare lige et surt opstød fra min side.....
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville ellers have overrasket mig hvis sikkerhedsstyrelsen havde givet dig lov til at lave den faste installation selv (også selv om det ikke gælder tilslutning).
Sikkerhedsstyrelsen holder sig jo bare til reglerne, da en person med el-autorisation ikke må overtage ansvaret for arbejder udført af personer uden for deres firma.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=113944 (læs £ 17)

Et er jo hvad der står, et andet er så hvad din lokale elektrikker går med til smile, men det gør det som sagt ikke mere lovligt.
Der skal også bestås en autorisationsprøve der er en kombination af dels beregninger og dels spørgsmål til bekendtgørelsen...

Når den så er bestået har du mulighed for at søge autorisation, men du skal samtidigt have en praktisk baggrund at søge ud fra som useless skriver.

Men giv det lidt tid; autorisationslovgivningen bliver prøvet jævnligt ved diverse domstole (sidst så sent som for et par måneder siden), men den står endnu. Jeg kan dog ikke forestille mig andet end at den bliver prøvet igen i løbet af et års tid da det jo er en parameter der i den grad hindrer det frie marked...
"Der skal også bestås en autorisationsprøve der er en kombination af dels beregninger og dels spørgsmål til bekendtgørelsen..."

Til eksamen som maskinmester var vi oppe til en 8 timers skriftlig prøve hvor der skulle laves beregninger til en komplet nybygget virksomhed.
Desuden mundtlig eksamen hvor elrådets repræsentant var og overhørte en.
Når disse 2 eksamener er bestået forstår jeg ikke at man ikke må trække en ledning, når 1 års elektrikkerlærlingen må....

Ved selvfølgelig godt at man (med mindre man før maskinmestereksamen var uddannet elektriker) ikke har praktisk erfaring fra byggepladser, men som uddannet maskinmester er det altså ikke en stor og svær opgave at trække et kabel og forbinde det til en stikkontakt.

Man har jo givet os tilladelse til at lave alle elektriske dele ombord på skibe, hvor der også er menneskeliv i fare ved eventuelle fejlmontering. Her skal der oftes bygges nye tavler fra bunden af. Dette gøres ofte af maskinmesteren.
Ved store krydstogtskibe kan der være flere tusinde mennesker ombord. Her har maskinmesteren tilladelse til at lave det elektriske.

Hvorfor man så ikke må lave el i sit egent hus giver altså ingen mening.....

Nu sejler jeg dog ikke med krydstogsskibe men med Supply skibe, og her er der rigeligt at se til mht elektricitet.


Desuden lige som info, så er det nu kun 1 år (hvis man har sejlet i minimum 1 år) man skal arbejde for et elektrikkerfirma for at få "papirene".

Nå, ja det var lidt mere brok. Ved godt jeg ikke kommer nogle veje med det og man må holde sig til reglerne. Syntes bare godt de nogle gange kunne laves om...


Hilsen den gnavne mester.
Jeg kan godt til forstå hvorfor man skal have den parktiske del af faget inden man kaster sig over trækning af kabler, montering mv.

Jeg har selv, i mine dage som elektriker, arbejdet sammen med en maskinmester der var ude i "praktik". Trods hans installatøreksamen og dermed forventede kendskab til elektricitet, ville jeg ikke have ladet ham montere så meget som en stikprop, da han var meget sjusket med sit arbejde.

Nu gælder dette naturligvis ikke alle maskinmester-installatører, men ligesom alle andre fag der giver et svendebrev, må det være naturligt, at man skal have fagligt kendskab inden man får sit diplom.

At man så kan blive rådgivende ingeniør uden at have det fjerneste kendskab til kunsten at sætte en skrue i, er så en anden sag.................

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Citat fra DAK201

"Der skal også bestås en autorisationsprøve der er en kombination af dels beregninger og dels spørgsmål til bekendtgørelsen..."

Til eksamen som maskinmester var vi oppe til en 8 timers skriftlig prøve hvor der skulle laves beregninger til en komplet nybygget virksomhed.
Desuden mundtlig eksamen hvor elrådets repræsentant var og overhørte en.
Når disse 2 eksamener er bestået forstår jeg ikke at man ikke må trække en ledning, når 1 års elektrikkerlærlingen må....

Ved selvfølgelig godt at man (med mindre man før maskinmestereksamen var uddannet elektriker) ikke har praktisk erfaring fra byggepladser, men som uddannet maskinmester er det altså ikke en stor og svær opgave at trække et kabel og forbinde det til en stikkontakt.

Man har jo givet os tilladelse til at lave alle elektriske dele ombord på skibe, hvor der også er menneskeliv i fare ved eventuelle fejlmontering. Her skal der oftes bygges nye tavler fra bunden af. Dette gøres ofte af maskinmesteren.
Ved store krydstogtskibe kan der være flere tusinde mennesker ombord. Her har maskinmesteren tilladelse til at lave det elektriske.

Hvorfor man så ikke må lave el i sit egent hus giver altså ingen mening.....

Nu sejler jeg dog ikke med krydstogsskibe men med Supply skibe, og her er der rigeligt at se til mht elektricitet.


Desuden lige som info, så er det nu kun 1 år (hvis man har sejlet i minimum 1 år) man skal arbejde for et elektrikkerfirma for at få "papirene".

Nå, ja det var lidt mere brok. Ved godt jeg ikke kommer nogle veje med det og man må holde sig til reglerne. Syntes bare godt de nogle gange kunne laves om...


Hilsen den gnavne mester.


Hej Dak. op med humøert, du bor jo i Nordjylland smile

Måske kender du en el-installatør, måske han vil stå inde for det du laver ?
Det du ikke må, er at forbinde/samle noget, alt det andet må du gerne.

PE

Anders K user_offline.gif vbmenu_register("postmenu_269459", true);
Registreret bruger
Registreringsdato: Aug 2006
Lokation: 8000
Indlæg: 46

Jeg kan godt til forstå hvorfor man skal have den parktiske del af faget inden man kaster sig over trækning af kabler, montering mv.

Jeg har selv, i mine dage som elektriker, arbejdet sammen med en maskinmester der var ude i "praktik". Trods hans installatøreksamen og dermed forventede kendskab til elektricitet, ville jeg ikke have ladet ham montere så meget som en stikprop, da han var meget sjusket med sit arbejde.

Nu gælder dette naturligvis ikke alle maskinmester-installatører, men ligesom alle andre fag der giver et svendebrev, må det være naturligt, at man skal have fagligt kendskab inden man får sit diplom.



Fint nok, der er selvfølgelige altid nogle som laver noget de ikke burde, som fx den mester du refererer til.

Dårlige eksempler kan man altid finde.

Har et vennepar som fik skiftet deres HFI ud med et HPFI af den lokale elinstallatør. Kort tid efter opstod der brand i elskabet som følge af ikke spændte ledningsholdere !!!

Så selvom man er elektriker kan det altså også gå galt.

Men nu skal der heller ikke kastes sten imellem faggrupperne, jeg siger bare at man ikke kan tage alle over en kam, som du selv skriver Anders K.

Det jeg bare ikke kan forstå er at den danske lovgivning har givet den mester du refererer til tilladelse til at lave alt elektrisk arbejde ombord på et skib, også med trækning af ledninger, opsætning af nye dåser/elskabe osv. Her er der også reelle farer for menneskeliv, endda større end i et hus hvor man trods alt kan redde sig udenfor.

Det er heller ikke som du skriver "papirene" jeg er ude efter. Dem er jeg 100 % enig med dig i at man skal ud og have erhvervserfaring i før de kan opnået.

Hele min pointe er at man som maskinmester ikke kan få lov i sig egent hjem at sætte fx en ekstra stikkontakt op. Eller som jeg søgte efter at trække kabler og forbinde dem spændingsløst.

Man giver os lov til at udfører elarbejde det ene sted (skibe) men ikke på land.

Desuden er det sådan at hvis fx et skib har et hold repatører ude fra land og de skal lave en masse elarbejde, så er det i sidste ende maskinchefen som har ansvaret for at det er lavet korrekt. Det giver jo slet ingen mening, for samme mand som her skal kontrollerer en elvirksomheds arbejde må ikke i hans egent hjem sætte en ekstra stikkontakt op !!

Sorry, men jeg syntes bare ikke det giver mening. Jeg har accepteret at jeg ikke kan få tilladelse fra SIK til at lave mit egent el, det er der jo ikke noget at gøre ved. Lov er lov.

Tror forresten at jeg vil ændre mit dak201 navn til totalbrok!!
Må give dig ret DAK, har selv sejlet med containerskibe (M-typen Maersk), det virker lidt kryptisk. Men der er vel givet en eller anden form for dispensation, eller også er der en der sidder med en autorisation et eller andet sted i firmaet (firma-autorisation), og tager ansvaret for alt det som vi maskinmestere går og laver af EL-opgaver ude på søen.
Hejsa..
Uden at det skal lyde for grimt :-) syntes jeg der er lidt tudefjæs her..
Reglerne er som de er, og fordi man er maskinmester (har selv maskinist, og sejlet i 20 år) må man ikke alt, selvom man kan alt ;-)
Jeg arbejder i dag som elektrikker, jeg må heller ikke selv lave el i mit hus.. Jeg kan godt, men må ikke... Sådan er det jo bare.. Det har udelukkende noget med autorisation og penge at gøre..
Lav en aftale med en der har auto. lav skidtet selv og få ham til at skrive, og så glem om det er rimeligt eller ej.. Livet er ski for kort til den slags tanker :-)

Mvh Jan J
Hej
Kan godt se at det er et gammelt indslag jeg skriver på....
Men måske der er kommet nye regler siden...
Vi skal til at bygge sommerhus... Min søn er uddannet elektriker for nogle år siden og nu næsten færdig som maskinmester, og har bestået installatør eksamen... (Han skal ikke ud at sejle, men er på linjen indenfor miljø og energi).
Han siger også at han ikke må lave el i vores nye hus da han ikke har autorisation..
Har så haft besøg af tømreren i dag som skal bygge huset.. Han sagde at der da ikke skulle sendes noget ind til teknisk forvaltning om el osv..? Og sønnen da bare skulle lave det...
Synes det er svært at finde noget konkret..
Nogle kloge hoveder...?
Helle

Så blev der bygget sommerhus.. Med lidt hjælp...
www.bygselvpirken.dk
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis