Lav selv el

Hej emnet med gør det selv el har flere gange været emne her på siden.
Men jeg starter alligevel endnu en tråd.

Jeg er uddannet maskinmester og har derfor bestået en elinstallatøreksamen. Alligevel har jeg ikke lov til selv at lave el i mit egent hus. Selvom jeg udemærket kender lovgivning osv.
Jeg overvejer at bygge et helt nyt hus, men desværre må jeg ikke selv trække el i det. heller ikke gøre det hele klar så et elfirma kan komme og slutte det hele til spænding.

Kan simpelthen ikke forstå at reglerne i Danmark skal være sådan!!
Forstår naturligvis godt at hr og fru Jensen ikke må rode med strøm hvis de ikke har forstand på det da det jo kan koste menneskeliv.

Men det er fuldt lovligt fx selv at skille og skifte sine bremser på bilen, her er der ingen kontrol om de kommer til at virke igen, dette kan også koste menneskeliv !!

Har spurgt sikkerhedsstyrrelsen om jeg kunne få tilladelse til at lave spændingsløst el i mit egent hus, og så få elfirma til at tilslutte det.
Svaret var ikke overraskende et nej.
Det kan jeg bare ikke få ind i mit hovet kan passe. Jeg har bestået samme eksamen som den autoriseret installatør som gerne må lave det.

Kender endda til flere eksempler på at elektrikerlærlinge med 1 år inde i uddannelsen som har trukket samtlige rør og forbundet lampeudtag, kontaktorer osv i huse. Og så må jeg ikke ??????

Jeg syntes ikke det giver mening..

Bare lige et surt opstød fra min side.....
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville ellers have overrasket mig hvis sikkerhedsstyrelsen havde givet dig lov til at lave den faste installation selv (også selv om det ikke gælder tilslutning).
Sikkerhedsstyrelsen holder sig jo bare til reglerne, da en person med el-autorisation ikke må overtage ansvaret for arbejder udført af personer uden for deres firma.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=113944 (læs £ 17)