Fra køleskab til Dvaleskab

Hej alle sammen,

Jeg står og skal til at lave et dvaleskab ud af et gammelt køleskab. Jeg bruger en simpel "opskrift" fra en bekendt, der i alt sin enkelthed går ud på at tilslutte en ekstern tænd/sluk termostat til køleskabet, hvilket skulle betyde at den går ind og "overtager" køleskabets interne termostat, og man derved kan styre temperaturen i køleskabet (der skal være 12°).

Men jeg har snakket med et par andre der tvivler på at det vil virke. Ingen af os er specielt elektronik kyndige, så jeg håbede at nogen herinde ville være i stand til at be/afkræfte hvorvidt det er muligt.

Derudover er jeg også blevet fortalt at det vil ødelægge køleskabet efter kort tid, fordi at delene der køler ikke ville kunne tåle at blive tændt/slukket. Er dettte sandt?

Hvis andre har et forslag til hvordan man ellers kunne lave sådan et dvaleskab, vil jeg være meget taknemmelig for ethvert input

Mvh
Jakob
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal jo "bare" justere lidt på den eksisterende termostat, så den kan arbejde ved 10-15 grader istedet for 0-7 (eller hvor meget dit køleskab nu engang arbejder ved).

Jeg ville slet ikke betænke mig ved at lave ændringen. Og at køleskabet "tænder og slukker", er jo præcis det samme det gør uanset HVAD du sætter temparaturen til. Det er kun et spørgsmål om at finde den korrekte termostat/indstilling.

Hvis du vil have en ny termostat, så prøv evt. at finde en reservedel fra et vinopbevaringsskab. De holder normalt også omkring 14-18 grader, så det skulle vel kunne bruges til dit svaleskab.
Hej Twist,

Tak for dit svar!

Desværre har jeg ikke den fjerneste ide om hvordan jeg skulle justere på den eksisterende termostat.
Jeg kan forestille mig det også ville kræve en smule snilde at installere termostaten fra en vinkøler.
Det jeg havde tænkt mig var enten en termostat til kontrollering af rumtemperatur eller evt. sådan en termostat man bruger til at kontrollere varme hos krybdyr.
Citat fra Jhc

Hej Twist,

Tak for dit svar!

Desværre har jeg ikke den fjerneste ide om hvordan jeg skulle justere på den eksisterende termostat.
Jeg kan forestille mig det også ville kræve en smule snilde at installere termostaten fra en vinkøler.
Det jeg havde tænkt mig var enten en termostat til kontrollering af rumtemperatur eller evt. sådan en termostat man bruger til at kontrollere varme hos krybdyr.

Det kræver ikke meget snilde at udskifte en termosat. det er af og på montage af to tre stik og vupti.. så er den klaret...

Ring evt til Repart i Viby Jylland. Fortæl dem hvilket køleskaab du har og at du vil ombygge til svaleskab istedet. Jeg tror helt sikkert de vil kunne finde den rette termostat til dig for få penge..

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis