Hvad skal jeg vælge i Akku str. 12 -18v

Da jeg skal i gang med at lave garage til foråret vil jeg begynde med at opgradere mit værktøj.

Efter at have læst diverse test og herinde er jeg nok endt med at ville købe en Dewalt.

Men hvor vigtigt er det om det er en 12-14,4-18v maskine, jeg kan selvfølgelig se at momentet stiger ved flere volt, men er en Dewalt i 900 serien 12v f.eks http://nettobuild.dk/shop/dewalt-akku-bore-4069p.html nok til hobbybrug eller skal man smide nogle hundrede kr. mere efter den og vælge f.eks: http://nettobuild.dk/shop/dewalt-akku-boremaskine-1337p.html som den jeg nok er mest til.

Hvad med 7xx serien som der ofte er tilbud på er de ok, eller vil jeg ærge mig over ikke at have købt en 9xx. Jeg spurgte i en Stark butik og de sagde og tilbudmaskinerne er i en nogen lavere klasse for at have noget i den billige ende f.eks 727'eren.

Hvad med at vælge med slagboremaskine istedet, den er tungere, men er der andre ulemper, det er nok ikke så tit jeg får brug for den da jeg har en AEG borhammer, med slag og hammer. I 900 serien er den vist kun 100 kr. dyre i 18V: http://www.nettobuild.dk/shop/dewalt-akku-slagboremaskine-1434p.html.

Til sidst er der nogen der har dårlige erfaringer med Nettobuild da de er de billigste jeg kan finde på nettet. Stark manden jeg talte med mente dog han gerne vil matche netpriser, men mon de kan det, han kan jo få lov at prøve. Er der andre billige steder med Dewalt?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har selv Dewalts DC925 model (18 V) og er utrolig glad for den. Den største anke ved maskinen er, at den er tung at arbejde med. Jeg har tidligere haft dens forgængere, DW997 og DC988, og valgte derfor igen en 18 V's model, da jeg har vænnet mig til at have så mange kræfter til rådighed wink

Til "almindelig" brug vil jeg mene at 12 V's modellen er det bedste valg, medmindre du har behov for at skrue karmskruer og den slags.
(18 V har dog den fordel, at du kan tilkøbe andre maskiner, der anvender samme batterier. Jeg har selv stiksav, rundsav, bajonetsav og lygte)

Slagværket vil jeg til gengæld ikke undvære. Det er ganske vist mest velegnet til murværk, men kan også i en snæver vending bore et hul i beton.

Jeg har ingen erfaring med Nettobyg, min egen maskine er erhvervet ved min trofaste Beslaco forhandler, der "plejer" at have maskinen til ca. 2400 + moms (nogle gange inkl. 3 batterier).

Beslaco udsender nyt katalog primo november, ligeså gør Starks håndværkerafdeling, så det er nok værd at vente på.

Uanset hvad du vælger, får du en rigtig fed maskine!

Med venlig hilsen

Anders

Voltene giver styrken; amperetimerne fortæller hvor længe du kan blive ved med at skrue...

Jeg har selv to maskiner; en 18V til de tunge enkeltstående opgaver og en 12V til det lange seje træk. Jeg kan ikke undvære hverken eller...
Skulle jeg dog alligevel vælge ville mit valg falde på en 12V model; den er lettere og med mindre jeg skal have de store kop-bor frem er den rigeligt kraftig til hvad jeg nu går og sysler med.
jo flere amp motoren trækker, jo flere kræfter må den have... og i forhold til amp forbrug, så kan man regne ud hvor længe man kan bore når man har amp på batteri..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er der også utroligt meget andet involveret - virkningsgrad, styringselektronik, motorens type, batteriets kvalitet, gearing... jeg har en lillebitte 10,8 v skruemaskine der kan skrue større skruer i end en 18 v "power craft" (eller lignende) jeg fik lejlighed til at prøve. Det er momentet (Nm) der bestemmer hvor stor en skrue man kan skrue i, hverken volt eller ampere eller farve eller pris.

MVH Jacob
Citat fra steinaa

Nu skal vi ikke blande æbler med bananer... Ampere er én ting, Amperetimer er noget andet...


øhhh det hænger da ganske godt sammen... hvis du har et batteri på mange amp(timer) og 18v men motor kun bruger ganske få watt (amp) har den jo ikke noget særligt moment (kræfter) men kan bore/skrue længe.
Omvendt - hvis den har et højt amp (watt) forbrug og batteri ikke har så mange amp(timer) har den et højt moment men ikke ret længe.

en anden ting at være opmærksom på er om laderen kan vedligeholdelade og har en anordning der fortæller når det er ladet op..
der er ikke noget værre end et batteri der skal lades i ca. 5 timer.. men du ved ikke hvor afladet det er. det ser man normalt kun på de billige maskiner.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for alle svarene.

Det blev en Dewalt DC925KB 18V med 2 x 2,6 Ah batterier.

Stark kunne matche Nettobuilds priser, da de har 25% rabat på Dewalt og Blå Bosch resten af oktober, så den endte på incl. moms kr. 2.227,50 ctr. Nettobuilds 2.329+fragt.

Så nu glæder jeg mig til at komme hjem prøve maskinen.

Mvh
Thomas
Jeg bruger en 220V Bosch maskine til det tunge og en 12V Dewalt til det lette. Men jeg vil nok købe et ekstra batteri til Dewalt'en. 80 mm skruer trætter den ret hurtigt.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis