Silikat maling

Hej

Jeg har læst de tråde der er om silikat maling, men er der nogen der kan fortælle mig hvad det lige er silkat maling kan som "alm." maling ikke kan?

Har nogle kælder vægge der skal males og så vidt jeg har forstået er silikat det bedste at bruge, men de er malet i forvejen ved dog ikke med hvad. Så tillægsspørgsmålet er så om jeg blot kan male ovenpå, hvis jeg vælger at bruge silikat maling?
VH, Mariepigen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke maler.... Men så vidt jeg ved, så er silikat maling jo et ganske god UDENDØRS MURmaling. Det er fordi de uorganiske materialer i malingen binder fint til murværk. Princippet er at du så ikke behøver at male så ofte, og at du samtidigt giver lidt mulighed for at holde på eks. pudsen, da den kan "bevæge sig".

Jeg ville dog lige vægre mig ved at male mine kældervægge med silikat maling da den vist nok ikke er diffusionsåben... Men hvis du ikke skal bruge en diffusionsåben maling så er det vel ok.

Jeg ved ikke om du har et egentligt behov for at fjerne den gmale maling før du maler med sikikat maling. Men jeg gør normalt altid det at jeg renser det jeg skal male, og sliber let på det. Det giver lidt ujævnheder som malingen kan gribe fat i. Det vil jeg tro at du også kan gøre med silikatmalingen.... Men du vil næppe få den ønskede effekt, hvis ikke malingen du maler på er uorganisk.
Diffusionsåben maling, og det betyder lige?.......... det siger mig altså intet, men nu er jeg absolut heller ikke maler ekspert

Citat fra Twist

Nu er jeg ikke maler.... Men så vidt jeg ved, så er silikat maling jo et ganske god UDENDØRS MURmaling. Det er fordi de uorganiske materialer i malingen binder fint til murværk. Princippet er at du så ikke behøver at male så ofte, og at du samtidigt giver lidt mulighed for at holde på eks. pudsen, da den kan "bevæge sig".

Jeg ville dog lige vægre mig ved at male mine kældervægge med silikat maling da den vist nok ikke er diffusionsåben... Men hvis du ikke skal bruge en diffusionsåben maling så er det vel ok.

Jeg ved ikke om du har et egentligt behov for at fjerne den gmale maling før du maler med sikikat maling. Men jeg gør normalt altid det at jeg renser det jeg skal male, og sliber let på det. Det giver lidt ujævnheder som malingen kan gribe fat i. Det vil jeg tro at du også kan gøre med silikatmalingen.... Men du vil næppe få den ønskede effekt, hvis ikke malingen du maler på er uorganisk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg er ikke ekspert, men kan da se flere oplysninger i Twist's svar, som ikke stemmer med det, jeg har fået at vide, og som man kan læse sig til flere steder på nettet, f.eks. her: http://www.skalflex.dk/produkter/malinger/silikatmaling.htm

Vigtigst er, at silikatmaling netop er diffusionsåben (i modsætning til f.eks. alkyd- og akrylmalinger), og at det derfor er en god maling at bruge ikke kun til facader, men også i f.eks. kældre, hvor en væg, der "ånder" er en af måderne at forhindre afskalninger på. (Diffusionsåben betyder, at vanddamp kan trænge ind og ud gennem malingslaget.)

Når det er sagt, kunne jeg nu også godt tænke mig at få besvaret spørgsmålet om evt. forbehandling af en allerede malet væg inden påføring af silikatmaling. Som jeg har forstået produktet, så farver det ved at gå i kemisk forbindelse med en pudset væg/facade. Mon det så er nok blot at slibe lidt i overfladen på en anden slags maling? Måske en ekspert kan svare på det.

Mvh. Kløjs
Jeg har kigget på linket - tak for det :-)

Men vil også gerne vide hvad jeg skal gøre med de allerede malede vægge først hvis jeg beslutter mig for silikatmaling. Håber en ekspert kommer på banen biggrin
Hej

Hvis væggene i din kælder har fået plast/alkydmaling giver det ingen mening at bruge den gode men dyre silicatmaling. Det er ganske simpelt spildte kræfter.

Til gengæld er silikat maling eminent på kalk.

Hvis du gerne vil vide mere om silicatmaling så prøv her: www.keim.dk

Her finder du hele historien om silicatmaling - det du maler med er en slags vandglas, så der er ingen vej tilbage når du først har brugt silicat.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også