Nyt køkken - Lav højde til vindueskarm

Hej,

Har lige været forbi vores nye hus for at måle op til vores nye køkken, og opdager til vores skræk, at der kun er ca 87 cm fra gulv til toppen af vindueskarmen.

De fleste af de køkkener vi har set på har 80 cm høje skabe, og derpå kommer så en 4 cm plade... dvs at der kun er ca 3 cm tilbage til sokkel... Det er næsten for lidt ?

Den opvaskemaskine vi har set på kan stilles mellem 82-92 cm højde... dvs at den faktisk ikke engang kan være der når vi ligger trægulv i hullet....

Er der nogen der har erfaring, tips eller triks omkring at lade køkkenet være en 5-10 cm højere end vindueskarmen ... Umiddelbart forestiller vi os at det ser noget sjov ud udefra...

mvh
Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er som relgel standard på eksempelvis gamle lejligheder i kbh....

hvilket selvfølgelig ikke f¨r det til at se smartere ud...

men du bygger stadig bare et standardhøjde køkken og sætter en plade på bagsiden af skabet ved vinduet....
Kan se at det faktisk ikke er korrekt det jeg selv skriver...

Det er kun det kvik-køkken vi har set på den er gal med, da de kun levere med 80 cm skabe, hvorimod fx Invita levere med 70 cm...

Så måske problemet er nok ikke så stort alligevel... Bort set fra at vi nok ikke kan købe det billige kvikkøkkken og istedet må ofte en 15-20.000 mere på et "mærkevarer" køkken...

/Anders
Ikea har også 70 cm underskabe - og det er i hvert fald også et fint køkken, og ikke specielt dyrt - jeg tror faktisk ikke der er ret mange andre end kvik i det hele taget der kun har 80 cm underskabe på programmet

MVH Jacob
Hey.

Jeg traf en beslutning om at lave en kant. Selvom stort set alle frarådede det. Vi har 80 cm skabe fra Kvik. Og soklen har en højde på 7.5 cm. Det er ikke for meget.....(Vil aldrig råde nogen til at lave mindre!!) Grunden til at jeg valgte kanten, er at der skal nye vinduer i om et år eller 2! Ellers ville jeg ikke lave kant. Den er der kun til at samle støv... som de andre siger...

Mht. opvaskeren, så fik jeg at vide jeg skulle skrue maskinen helt op under bordpladen for at montere den højere låge. Men, ,men, men... så kunne jeg kun åbne lågen 20 cm. Derefter fandt jeg så ud af at den skulle helt i bund istedet... Det fik køkkensælgeren så lige at vide... (Ellers ganske tilfreds med servicen!) Bare så du kan måle, inden du monterer. og ikke bare stoler på sælgeren.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej

Standardhøjden på et køkken i dag er ca 91 cm til overkant bordplade, men for nogle år siden var den ca. 87,5 cm, og det det må være hvilken arbejdshøjde man vil have der afgør sagen, og så må man skifte vinduet og mure op under eller lave en forsænkning bag bordpladen.
Annonce
Mit køkken er købt i Ikea og det er 70 cm underskabe og sokkel ben kan man købe enten på 12 cm eller 17 , hvilket giver henholdsvis 82 g 87 og når man lægger 3-4 cm som bordplade oven i er der mellem 85-91 cm.

Der er heldigvis ikke en regl at der skal være en bestem højde da folk har forskellige højder og det andet er retningsgivende.
jeg har en tommelfinger regl at man trækker ca 90 cm fra højden af personen der bruger køkkenet mest, så har man højden på køkken bordet.Dette er af hensyn til ergonomi og ryggen.
At vindueskarmen er lavere end køkken bordpladen er ingen problem. Vi har det sådan i vores køkken og der en rækker planter som pryder karmen uden dog vi kan se underskovle hvilket er en fordel.
go fornøjelse

p /p
Tror vi skal holde os til de ca 87 cm... Min kone er ikke så høj (blot 1½ meter), så et højere køkken vil nok være et forkert valg af os... Bliver det højere ender det nok med at jeg skal lave maden... Puha wink

Vi vil prøve at kigge på de "billige" alternativer fra Ikea og HTH Gør det selv...

Tak for svarene..

mvh
Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis