ny disk i gammel pc

står med et lille problem. fik til opgave at lave en gammel computer.
men den var færdig. så tog en anden gammel pc for der skal bruges isa porte.
og win 95 el 98. købte en ny disk. men kan ikke få den gamle maskine til at finde disken. havde den i min egen stationær der virker den fint og har inst. 98 på den.. den finder ikke disken ude i bios. hva kan det være og kan det løses ???

på forhånd tak
Krik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra krik

står med et lille problem. fik til opgave at lave en gammel computer.
men den var færdig. så tog en anden gammel pc for der skal bruges isa porte.
og win 95 el 98. købte en ny disk. men kan ikke få den gamle maskine til at finde disken. havde den i min egen stationær der virker den fint og har inst. 98 på den.. den finder ikke disken ude i bios. hva kan det være og kan det løses ???

på forhånd tak
Krik

vil tro du skal køre en Fdisk.exe for at dele disken op i mindre partitioner, kan ikkelige huske hvor grænsen går for små og store diske, men mener (er slet ikke sikker) at de ældre maskiner ikke kan finde diske over 20gb.

hvad har du sat disken til på jumperne ? "master", "slave" eller "cable select=CS"
og sidder den i yderste eller inderste stik på fladkablet?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis BIOS rent logisk ikke kan se disken, har det intet med Fdisk at gøre, da det er software. Hvis disken virker i en anden PC, så er der næsten kun to muligheder:
1) Din BIOS kan ikke lide disken
2) Du har et problem med controlleren disken sidder på

Problem #2 burde kunne testes ved at sætte en ekstra controller i PC'en.

Men en meget gammel mskine kan sagtens have et issue med BIOS og en nyere harddisk. Tjek evt. med producenten på dennes hjemmeside.

Grænserne for de ældre BIOS'ers max størelser på diske går ved 540MB og 112 (120) GB. Denne grænse kan normalt omgåes med software eller BIOS opdatering.
takker jeg vil prøve at se hva jeg kan få den til nu
ofte er det jumperne på hd der sidder forkert....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg har prøvet næsten alle jumper settings. men prøver med en ny controller.. kan ikke lige finde en bios update
Annonce
ja.. næsten alle... det lyder som jumpersettings... hvis den hd er for stor finder den den alligevel, men viser forkert størrelse..
Prøv at sætten den på det andet stik på kablet..
Endelig er der også info på selve hd.. cyl og head og sådan.. prøv at sætte dem manuelt.. du kan i bios se hvad det er for info du skal smide ind..

Svendborg

har fundet ud af med bios update kan den tage diske op til 32gb. men det er en 70gb som jeg prøver at sætte i.. lige meget hvad jeg prøver med den disk går den kold.. prøver jeg ned den gamle der sad i den pc jeg skulle lave (den lyder skidt) så virker det med det samme
kan du ikke få fat (eller lave en) på en bootdisk til win XP og så starte op med fdisk.exe på og lave 2 partitioner på hver 32 gb så skulle det virke.

Svendborg

regner med at prøve det skal bare lige finde et disk drev så jeg kan lave en
Igen.... Fdisk hjælper kun hvis BIOS'en vil arbejde med disken.
Det smarteste vil derfor være at prøve at købe en 30 GB (eller mindre) disk at bruge.
Hvis du VIL bruge en større disk, så skal du hente et disk håndteringsværktøj på disk producentens hjemme side (eks. maxtor eller seagate) da de normalt laver software til at omgåes BIOS begrænsninger i de fleste BIOS'er. Ulempen herved er at du riskerer at data på disken ikke kan læses i en nyere PC hvis du på et senere tidspunkt vil opgradere, og du skal under alle omstændigheder partitionere disken efterfølgende.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis