Motor savkyndige?????

Hejsa kloge hoveder.

Jeg har en mastal motor fra 61 fuldstændig ny renoveret. MEN.... den tager ikke ordentlig ved..... hmmmm og det er jo ikke så godt. Lige så snart den kommer ud af havnen trækker den ikke ordentlig, max 3.5k i medvind og stille vand?????.
Skruen er den rigtige der passer til motoren og den har tidligere gået en 5-6 knob samme motor samme skrue og samme båd?

Har i nogen ider til hvad det kan være der er galt? komprimere den ikke nok, sidder motoren ikke ordentlig el. hva f..... er der galt?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hejsa kloge hoveder. Jeg har en mastal motor fra... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis den slirer i koblingen vil gearhuset sandsynlig vis blive meget varmt, og det burde kunne høres om motoren går op i flere omdr. end tidligere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Anders.
Jeg har selv haft en 14 Hk. 2 cyl. Marstal, og der kunne jeg stille på magneten til høj og lav tænding. Når jeg startede den var det på høj tænding og når den var kommet godt igang satte jeg den over på lav tænding. Grunden var at den ellers godt kunne slå meget kraftigt tilbage.
Husk at din motor skal være græsgrøn, det giver en HK. mere ! Det siger de i Marstal

V.h. Håndværkeren
du fik vist byttet om på tingene

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Egentlig ikke. - Lav tænding = sen tænding = på top eller efter for at ungå tilbageslag. - Høj = tidlig tænding = nogle få grader før top med risiko for tilbageslag.
Man kan derfor regne med at med høje omdrejninger vil sen tænding, på grund af en vis træghed i processen bevirke at forbrændingen først virker, når stemplet er nået et stykke ned, med tab af kræfter til følge. sååånn er det.
En tommelfingerregel ved instilling ved lav tænding , sæt tidspunktet til ca. 2mm før top. Ta' et gammelt tændrør og bank indmaden ud, sæt en stålprop i med 8mm gevind, i med en bolt og skru den i til stemplet lige når skruen, bak motoren skru skruen 2 omgange i kør stemplet op, og du har tændingstidspunkt. 8mm gevind har 1mm stigning, så vidt jeg husker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Her er et billede af motoren tror den er grøn nok til den ekstra hkbiggrin

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Du kan også prøve at tjekke indsugnings-/karburatorsiden om den får falsk luft når den arbejder.
Det kan være lidt svært af finde ud af om alle pakninger er 100 % tætte... og det skal tjekkes når den arbejder - i start og tomgang suger den åbenbart ikke falsk luft. I første omgang kan du tjekke om alle bolte er spændt ordenligt og pakninger sidder som de skal.. har i genanvendt pakninger ??
Tager den bare ikke ordenligt fat eller hakker den lidt i det... vil mene den skulle hakke lidt ind i mellem hvis benzintilførsel ikke er god nok...
Vil tro du skal koncentrerer dig om tændingsindstilling og falsk luft.

Jeg ved ikke om man på sådan en karburator kan bytte om på de forskellige dysser. Men det har jeg prøvet på en 4-takter engang... den startede fint og gik godt i tomgang... men døede når man gav gas??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvad siger "ham" som har renoveret motoren?

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

der kan selvfølgelig, hvis alting ikke er er samlet og indstillet korrekt f.eks. ventilerne, eller de ikke et tætte, være flere muligheder end antaget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis