spørgsmål om bærevne på tagkonstruktion

jeg skal til at bygge en ny garage og har et spørgsmål jeg håber i evt kan hjælpe mig med. jeg skal bygge den på en lidt speciel måde for at få noget indvendig højde og skal i den forbindelse bruge en limtræs bjælke i toppen som næsten hele taget skal hvile på ...

men hvilke dimmensioner bør denne bjælke have - hvordan finder man ud af det ???

og bjælken skal ligge oven på to lodrette H jern - hvilke dimmensioner bør disse have ...??
de skal støbes ned i jorden - hvor dybt bør de evt stikke ?

jeg vedhæfter denne tegning som forklaring.

håber i kan hjælpe mig i dette fantatiske forum biggrin tak

plantegninggarage.jpg
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det bliver en ordentlig "børge" du skal bruge som toprem, men tag på tømmerhandelen med dine oplysninger, så får du dimensionen og en pris fra en limtræsleverandør.

Jeg vil tro en HEB 100 vil være en løsning som søjle i gavlene, men jeg tror du skal have en bygningsingeniør med i projektet for at skabe den korrekte stabilitet i bygningen.

Har du spekuleret på at lave konstruktionen i stål eller limtræsbuer?
Da jeg byggede til med lofter i kip, blev kipremmen i dimension 100 x 330 x 7000. Der var dog blot 5 m spændevidde, idet den var understøttet de sidste ca. 2 m (vinkeltilbygning med understøtning på murkronen på hovedbygningen). Alligevel skulle den have denne dimension (med tungt tag).

Bredden på tilbygningen var ca. 4,50 m.

Med dine dimensioner, tør jeg næsten ikke tænke på, hvor stor den bliver. Selv om du ikke skal have tungt tag. Hvis du på nogen mulig måde kan få placeret en søjle midtvejs, vil det jo hjælpe enormt. Også på prisen på denne "børge", som Orla kalder den. Du kan da evt. få en beregning på dette som alternativ.

Mvh
Lars

Lars K
kunne godt være at jeg skulle overveje den øverste overlægger i stål , evt med åselapper til træspærene - og evt bruge en letterere tagbeklædning , en stolpe midt i garagen er en lidt træls en til at stå vil jeg syntes , så kan den undgåes - vil jeg helst det.

jeg er bevidst om at den nok bliver så stor/tung at den evt skal op med en kran.

her et lille photoshoppet billede af projektet.

HPIM0013_blog.jpg

rundbue spær er jeg lidt imod da bygningen vil være pænest med lign spær som huset har for at få lidt symatri i bygningen.
Hej.

Jeg vil foreslå en IPE 220 som kipbjælke, ellers skal du op på omk. 115 x 400 mm. limtræ
Uden at regne på styrken så kan stålbjælken let bære den last du beskriver.

PE

Citat fra pev

Hej.

Jeg vil foreslå en IPE 220 som kipbjælke, ellers skal du op på omk. 115 x 400 mm. limtræ
Uden at regne på styrken så kan stålbjælken let bære den last du beskriver.


ja det ville være rigtig fint hvis jeg kan nøjes med den - den vejer jo feks kun 180 kg i 6,9 m - det vil jeg egentlig tro at det er letterer end en limtræsbjælke, og billigerer - den koster kun ca 1800 kr + moms
også kan man jo svejse den så den kan boltes sammen med de lodrette stolper . og man kan svejse åselapper på til spærrene.

jeg skal nok lige få en ingenør til at regne på det alligevel - på byggetilladelsen har jeg lige set at der alligevel skal skrives under af sådan en.

så mangler jeg kun at vide hvor dybt de lodrette stolper HEB100 skal støbes ned i jorden ?????

men gode svar jeg kan bruge - tak tak biggrin

stolpeberegningcopy.jpg
Annonce
Hej igen.

Hvis du vælger stålbjælken som hviler på stålsøjler, så skal du være meget varsom medfundamenterne til søjlerne, de skal være større end de fleste tror.

PE

Citat fra pev

Hej igen.
Hvis du vælger stålbjælken som hviler på stålsøjler, så skal du være meget varsom medfundamenterne til søjlerne, de skal være større end de fleste tror.

Jeg vil nok foreslå at der indstøbes 4 gevindstænger i fundamenter under søjler i gavle, og at søjlerne så sættes på dem med en tværplade.
Længde stabiliteten må så kunne klares med nogle (4 el. 8 ) stag i tagplanet som føres ned til tagfod og videre (også vhja. stag) til fundament.

Støbes søjler ned i fundamentet skal de regnes som indspændte og det vil give store fundamenter, modsat med gevindstænger vil samling regnes som charnier og vil dermed kun påvirke fundamentet med normallast (+ lidt tværlast)

En ingeniør beregning er en rigtig god ide :-)
Jeg ville få det lavet med stålrammer som bærende konstruktion, men jeg er jo også præget af fagidioti biggrin

Det ville kunne klares med tre rammer alt efter hvordan det skal udformes mht. det hak som er i garagen.
Citat fra Carsten Weye

Jeg ville få det lavet med stålrammer som bærende konstruktion, men jeg er jo også præget af fagidioti biggrin

Det ville kunne klares med tre rammer alt efter hvordan det skal udformes mht. det hak som er i garagen.


ja det var selvfølgelig også en mulighed - hakket der er i tegningen er selve stuehuset .

naboen har bygget ny overetage - også fik jeg de gamle spær helt gratis - og det var egentlig det der gav startskuddet til tanken om en ny garage , det er dog gitterspær og som de var vil dette jo give en ret lav lofthøjde - derfor denne uvanlige konstruktion.

spærene er så kun 120x45 - men da de sad med 80 cm mellemrum før - og de kommer til at sidde med 45 cm mellemrum nu kan de vel sagtens bruges.

jeg laver en aftale med en ingenør og at lave beregningerne snarest
og takker 1000 gange for jeres hjælp alle sammen.
jeg har kun for nylig opdaget dette fortræffelige forum og vil helt sikkert se mere til det i tiden fremoverbiggrin

HPIM0400.jpg

sådan ser den nuværende væg ud der skal anvendes til projektet.
det er lidt et lavbudget byg - men det skal nok blive godt.
den gamle carport er rådnet op - så det er alligevel tid til en udbedring.
jeg ved ikke hvorfor huset i sin tid er bygget med denne underlige væg - de havde nok for mange mursten i overskud ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis