Jordben på 220v stik

Hejsa,

Jeg har lige købt en tørretumbler. Til min skuffelse er der ikke tre ben på 220v stikket men kun to. Til gengæld er der gjort klar til det 3. ben. Forstå mig ret: Stikket er rundt og ligner et stik med jord. Men jordbenet mangler. Der er tilgengæld et hul op i stikket og det ligner at der er forbindelse til jordledningen i tørretumbleren.
Kan man købe dette ekstra ben og påsætte det selv eller er jeg nødt til at klippe hele stikket af og købe et nyt med jordben?
Hejsa, Jeg har lige købt en tørretumbler. Til... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har vist nævnt det før : LK har en forsats :
LK nummer210 A 5061EL nummer10 28 009 480EAN nummer57 03 302 082 082
Den omsætter det franske schuko systems jord til dansk.
Jeg har med held insisteret på at få dem finansieret ved forhandleren af hvidevarer.

mvh cvi
Det er tilladt at sælge eludstyr med schukostik. Ellers kan det opfattes som en teknisk handelshindring.
Man må ikke tilslutte udstyret til elnettet i danmark uden jordforbindelse medmindre det er dobbelt isoleret.
Harald nyborg har en adapter. varenummer 1888. Pris 39,50.
Hvis man ikke har HFI relæ er det livsfarligt uden jordforbindelse på vaskemaskine og andre store ting.

Mvh Thomas

Hvorved bliver det livsfarligt uden HFI?... og er du sikker på at man ikke må tilslutte klasse I udstyr uden jordforbindelse?
Hvis der er overgang i eks. min rustfristål elkedel eller opvaskemaskine, så er der 230 V på metaldelene. Hvis man samtidig røer ved opvaskemaskinen og noget med jordforbindelse så er det kun en sikring på min 10 A der beskytter en. Ved 100 mA er der livsfare for en voksen. Der er ikke garanti for at det er dødeligt, men muligheden er der.

Mvh Thomas

Så bliver det jo også først farligt såfremt jeg ikke har HFI-afbryder OG jeg ikke har udstyret forbundet til jord OG der sker en fejl på mit udstyr... så tror jeg nu alligevel jeg venter med at smide en HPFI-afbryder op til næste sommer :-)

Men mener du stadig at jeg ikke må tilslutte min brødrister uden at skifte stikproppen til en trepolet med jord?
Annonce
Jeg snakkede med min elektriker omkring det her problem for noget tid siden (et par måneder) og han fortalte mig at det den enkelte forbrugers eget ansvar at sikre at apparaterne overholder kravene i lovgivningen på området. Dvs eks. en vaskemaskine uden jord - den er ikke blot farlig (el og vand er en skidt kombination selvom der findes HFI) men forsikringsmæssigt er man dårligt stillet hvis man ikke har sat et jordet stik på. Så jeg har skiftet til jordstik på både vaskemaskine, tørretumbler, køleskal og fryser. Det er en let øvelse - og stikkene koster jo ikke en bondegård, så for der ikke skal herske nogen tvivl i tilfælde af en brandskade ell. lign. så valgte jeg altså at skifte ud.
Jeg har samme problem, kan man ikke købe en apadtor ting eller lignende?
Det er nok dyere med en adaptor end at købe og montere et 3 benet stik.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Skrevet af Thomas FH på 31 okt 2007 09:12
Hvis der er overgang i eks. min rustfristål elkedel eller opvaskemaskine, så er der 230 V på metaldelene. Hvis man samtidig røer ved opvaskemaskinen og noget med jordforbindelse så er det kun en sikring på min 10 A der beskytter en. Ved 100 mA er der livsfare for en voksen. Der er ikke garanti for at det er dødeligt, men muligheden er der.

Sådan kan du ikke stille det op.
Jeg kan slå en mand ihjel, ved at give stød med under 1mA. omvendt kan jeg give en mand stød med +1000A og han vil overleve. det handler om hvor strømmen løber.
Det er dog god latin at man har en HPFI relæ der slår fra ved 30mA. for allerede ved 30mA vil det normalt kunne være livsfarligt for en voksen.

Jacob
Monopolet er heldigvist brudt i 2011. Schuko og evt. pindjordkontakter er kommet for at blive. Hold jer væk fra den elendige og særegne danske standard, hvis i sætter sikkerheden højt.

Jesper
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis