Sort køkkenbordplade

Vi skal have en sort køkkenbordplade til vores nye køkken som jeg planlagt at stille op hen over julen.
Egenligt ville vi gerne have en sort granit plade, men vi syntes at de for dyre (og Corian er jo ikke billigere)
Så tænkte jeg på at købe en ubehandlet ege/bøge plade og give den noget sort bejse og rigeligt med olie bagefter (junkers eller linolie).

Ville det ikke kunne bruges, eller er det noget skidt med bejse og olie??

Pladen er ca. 6m og vi skal have fræset ud til kogeplade og vask
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ordentlig træplade er ikke billig....

Men granitten koster godtnok mere. Men hvilket kvalitetsniveau vil du "nøjes" med i træ? Meget afhænger af hvilken størrelse du vil have på de enkelte stave i pladen. Hvor homogen træet skal være i sorteringen, om der skal være en gennemgående liste i forkanten osv.

Der vil nok forekomme nogen forskel fra stav til stav på din bejsede plade. det afhænger jo af hvor godt pladen modtager bejsen....

I gamle dage kunne man få en "labratorie bejse" der var helt sort og ganske smuk. Men den er vist ikke så nem at få fat i længere. Vistnok noget med de kemiske stoffer den består af.....

Man burde måske selv starte op på at importere granit direkte fra Kina eller Indienrolleyes

Check evt prisen hos www.granit-vejle.dk mener at huske de nogen gange har en rimelig pris på bordplader. Det kan også være en ide at kontakte andre importører direkte for at få den rette pris.

Den sorte granitplade er en rigtig god ide.
Jeg har selv en sortgranit, Nero Africa hedder den vist. Min er mat poleret. Det er ganske lækkert da den ikke reflekterer lyset på samme måde som en blankpoleret. desuden ses lidt støv og snavs ikke på samme måde. Den er nem at holde. skal afvaskes med en våd klud, og det tager stortset alt smuds.

MVH Njord
Du kan godt bejdse en træbordplade og efterfølgende behandle med olie, men en træplade bliver aldrig så holdbar som en stenplade.

Jeg synes ikke når I ønsker en stenbordplade at I skal gå på kompromis, det vil I altid komme til at fortryde. Og forresten træbordplader er som andre siger heller ikke billige.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Jeg er naturligvis klar over at en granitplade er nr. 1, men selv fra Vejle Granit er den 5-6K dyrere end en træplade! Det er måske ikke alverden, men mange bække små....
Tak for link til Vejle Granit, dem havde jeg ikke set før - gode priser!

Vi tænker lidt mere over det...
Den beslutning skal jeg nok tage for dig! :-)
Vi har i et badeværelse en matsort granitplade, og den er meget let at holde.
Hvis I bruger køkkenet, til det et køkken er beregnet til, skal du ubetinget vælge granitten.
Det med at bejse, lakere, oliere, male osv på en træplade, hvorpå der skal ske seriøst arbejde er noget skidt biks. Har prøvet!!
Du skal selvfølgelig have en granitbordplade, når den KUN koster 5-6K mere end den dårlige løsning, som du altid vil fortryde sidenhen.
I vores køkken har vi desværre en kunststofplade, som er klart bedre end træ, men det ærgrer mig at vi ikke gik til biddet dengang, men det er 10-12 år siden, hvor granitten var ubetalelig.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Staun

Jeg er naturligvis klar over at en granitplade er nr. 1, men selv fra Vejle Granit er den 5-6K dyrere end en træplade! Det er måske ikke alverden, men mange bække små....
Tak for link til Vejle Granit, dem havde jeg ikke set før - gode priser!

Vi tænker lidt mere over det...


Prøv at ringe til dem og få et egentligt tilbud.
Prisen mafhænger meget af hvad der skal laves ved pladen. Er det blot en plan forkantet plade, eller skal der nedfældes kogeplade, skal der monteres vask osv.

Ellers er der også muligheden af at være heldig og finde en plade der er blevet til overs og kkan tildannes dine mål. Men det kræver at duy ringer rundt.

Prøv at søge efter granit + plad på google og se om ikke der dukker andre "ukendte" op der handler til rimelige priser.

MVH Njord
Sjovt nok har jeg lige stillet nøjagtig det samme spørgsmål på en anden gør-det-selv-side.

Jeg kom frem til at købe en egetræsbordplade og så bejdse den sort.

Når så den bliver slidt med tiden, så sliber man bare ned og bejdser igen... Super fedt.

Ikea har billige egetræs-plader, så det gør jeg!
Citat fra JanniMuz

Jeg kom frem til at købe en egetræsbordplade og så bejdse den sort.

Eller give den Sort Junkers Rustikolie??

Jeg så på en eller anden side at det også kunne fåes.
IKEA har også noget granit, det er ikke massiv granit, men check det.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra Staun

Eller give den Sort Junkers Rustikolie??

Jeg så på en eller anden side at det også kunne fåes.


Lyder som en god idé smile
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også