Isolering af ydervæg

Hej

Hvor mange cm isolering skal der i en ydermur, der ikke er isoleret?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Taler vi nybyg, renovering, kælder etc. etc...?

Der kan være en verden til forskel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er renovering af et hus fra 1955 - uden hulmur. Der er lige nu troltex isolering i væggene. Det har vi planer om at banke væk, og i stedet bruge rockwool, reglar og dampspærre. Grunden til at vi vil fjerne troltexen er, at rummene er for små til at beholde det + yderligere isolering ovenpå. Vi vil gerne isolere fordi der står i energimærkningen at vi kan spare ca 5000 kr. i varme om året, hvis vi isolerer med 10 cm. Hvis vi fjerner troltexen.. hvor mange cm skal vi så isolere? Altså.. hvor mange cm bruger man normalt?
Som du skriver det kan i if. energimærkningen spare kr. 5000,- om året ved at efterisolere med 100mm stenuld i en ny indervæg - hvilket er fint. Det i skal tænke på er de færre m2 i får, samt at evt. vindueslysninger bliver dybere. Der kan også være radiatorer at tage hensyn til (flyttes med ud, eller der laves inddækninger), men det har i sandsynligvis overvejet.

Det er fortsat forskelligt hvor meget der isoleres i ydervægge, da der skal laves beregninger for u-værdien på hele huset, inkl. vægge, gulv, loft og vinduer. Hulmursisoleringen i ny- og tilbyg ligger typisk på mellem 150-200mm.

Håber det hjalp jer videre, selvom jeg stadig er lidt uklar mht. til jeres problemstilling, idet i har fået udarbejdet en energimærkning med tilhørende handlingsplan.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er troltex et godt isoleringsmateriale?
Citat fra @jannie@

Er troltex et godt isoleringsmateriale?


Nej det kan man da ikke kalde det...
Er det ikke bare sat op som bund for en pudset væg?
Det har jeg set på et fritidshus... Her var det udvendigt.. og ellers en stolpe konstruktion med plader indvendigt og isolering mellem stolperne.

Trolltek er vel grundlæggende en træuldsplade med cement.

MVH Njord
i Troldtekets hjemmeside står der ikke i deres vejledning at man kan bruge det til isolere huse af hensyn til varme ,men af hensyn til lyd.

Jeg vil ikke bruge troldtek til isolere et uisoleret hus, udover at den ikke har det samme isoleringsevne som mineraluld ,kan det være en fugtsamler. Jeg har flere steder set at troldteket suger fugt og danner skimmelsvamp. Det skal nævnes at det har været uopvarmet rum som garage og lign.
der en link her du kan læse mere om troldtek:
http://www.troldtex.dk
der har i øverigt været en tråd herom:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=41535
go fornøjelse

p /p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis