format C:

Jeg har en ældre computer Compaq som jeg i tidernes morgen har delt harddisken op i to "harddiske".

Nu vil jeg gerne formatere begge drev og lægge dem sammen igen til et stort C: som det var fra begyndelsen.
confused
1) Hvordan ophæver jeg opdelingen?
2) Hvordan får jeg en ren dos promt, dvs. windows ikke starter op.?
confused
Kan du hjælpe...

Michael L
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammel snakker vi om?

Er det windows 95?

Jeg mener at det er fra og med win2000 at der ikke længere var dos på computeren.

DOS (disk operating system) er et operativsytem i sig selv, og i gamle dage var windows "lagt oven på".

Men nu afhænger det lidt af hvilket styresystem du har/vil have. Er det win95/98 så lav en opstartsdiskette, og sørg for at filen fdisk.exe ligger på.
(fdisk er et partitionsprogram under dos)

Er det en nyere version så er det nemmeste nok at slå partitionerne sammen under installationen.

Nu kan jeg ikke lige alle windows versioner udenad, men det er altså lige hva jeg kunne komme på.

Håber det hjælper dig videre, ellers så spørg bare

Mvh Grandjean

Mvh Grandjean 

Hvis du vil have en DOS prompt, så glem ALT om windows. Det kommer ALDRIG til at køre godt under windows, og du vil være voldsomt begrænset.

Det du skal gøre er at boote fra en DOS diskette, og køre programmet "fdisk.exe".
Her skal du så slette alle dine partitioner (og dermed alle dine data), og efterfølgende oprette den/dem du ønsker igen bagefter. Du skal afhængig af din DOS version måske lige genstarte efter ændringer i partitionerne. Men DOS starter jo dejligt hurtigt.
Som det allersidste, skal du (igen afhængig af DOS version) sætte din nye partition til "aktiv" (dvs, det er den der skal bootes fra).

Herefter skal du så installere DOS, fjerne diskette, og så virker det.

Bemærk dog at du IKKE kan allokere over 112 GB i en partition i DOS, og i noget ældre versioner 540 MB (!)
Eller finde et disk wizard program, der kan løse opgaven hurtigt..

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Vælg det ønskede sprog og hent programmet gratis.. Det kan vist også laves på 3,5 " disk og så booter man puteren op med disken i.. Og laver den/de partioner man ønsker.. Det går rimelig hurtigt og er meget lettere end Win´´s fdisk. Husker fdisk som et langsomt arbejdene program..

Maxbalst 5 fra Maxtor kan også bruges.. http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Begge programmer virker på alle harddiske/windows.. Bare et forslag...
Tak for svaret - det som er på pc'eren nu er Windows XP prof.

Giver det anledning til bemærkninger??

Michael L
I så fald vil jeg stadig vove at påstå at det nemmeste er at klare det under den nye installation.

Du vælger bare at slette begge partioner, og derefter oprette én ny partion.

Og jeg behøver vel ikke at nævne at al din nuværende data bliver slettet? wink

Mvh Grandjean 

Annonce
Citat fra sandlind

Tak for svaret - det som er på pc'eren nu er Windows XP prof.

Giver det anledning til bemærkninger??

Hej Michael.

Ja med XP så har du i hvert fald ingen dos i opstarten. Det undrer mig bare du skriver, at det er en "ældre" model med XP ;o)

Alting er relativt. Jeg bliver 40 i 2008. Håber ikke, at folk ser mig som en "ældre herre", hehe.

- vil gerne tilslutte mig Grandjean der foreslår, at du partitionerer under install.

Mvh. PP
Citat fra Grandjean

I så fald vil jeg stadig vove at påstå at det nemmeste er at klare det under den nye installation.

Du vælger bare at slette begge partioner, og derefter oprette én ny partion.

Og jeg behøver vel ikke at nævne at al din nuværende data bliver slettet? wink




Ja, det havde jeg helt glemt..

De programmer jeg linker til er gode til opsætning af nye HD´er..
Og der ingen grænse for str af HD´en..

Programmet er også lidt bøvlet at starte på en tom maskine.. Mange har f. eks valgt a-drevet fra og så er det jo lidt svært at starte op på floppy-disk..cool
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis