Sætte glas i fyldningsdør?

Hej

Jeg har en gammel fyldningsdør hvori der er 3 felter. I det øverste felt er der en rude og jeg vil gerne sætte ruder i de to nederste felter også, for at optimere lysindfaldet. Kan jeg selv sætte glas i døren? og i så fald hvordan gør jeg? smile

TAK!!!

Mette
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv været inde i tilsvarende overvejelser, men opgav da jeg erkendte, at døren skulle skilles ad i limningerne, for at få glasset sat i.

Ellers skal man ind i at fræse af, så man kan få fyldningen ud og så montere glasset med en tynd træliste og sikre ruden med lidt silicone, så ikke glasset kommer farende ud, den første gang hende trækvinden kommer forbi.

Da jeg erkender mine begrænsninger i den ædle snedkerkunst, valgte jeg at sætte en "fransk" dør i i stedet for.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen

ja det lyder jo lidt besværligt... jeg fandt følgende fremgangsmåde på nettet, hvad siger du til den?:


1)
Den gamle fyldning saves ud med stiksaven.
2)
Hullet rettes af med en overfræser.
3)
Ruden lægges i, på en glaslister.
4)
Profillisterne skæres i smig og sømmes på med små dykkere, som dykkes med en dyknagle.


MVH mette
For mig at se lyder din beskrivelse som en ok fremgangsmåde. Men spørgsmålet er om fyldningerne tjener noget "formål" døren? Altså som de hjælper til med at holde døren oppe sådan at den ikke kommer til at hænge. Jeg ved det ikke, men det var måske værd at checke.
Held og lykke med det.

Vh, Silas
Det er så nogenlunde også det samme som jeg foreslår. Dog ville jeg forsøge kun at gøre det fra den ene side.
Jeg ville stadig bruge det med siliconegummiet, for at holde på glasset og stive døren af.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis