Varmepumpe/klimaanlægsspørgsmål

Hej alle

Ved godt der har været andre tråde omkring dette emne men jeg prøver nu alligevel.
Jeg bor i et gammelt hus fra starten af 1900 tallet i to plan med grundplan på omkring 60 m2. Vi har har krybekælder og uisoleret gulv. Vi har naturgas men har overvejet en varmepumpe/klima anlæg som supplement for at kunne give noget cirkulerende varme til det fodkolde gulv i stuen om vinteren, køle om sommeren og give et bedre indeklima da vores dreng har astma.

Først og fremmest har jeg kigget på et anlæg fra bilka Andes DS 10 NE sat ned fra 4k til 3299 i denne uge. http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1153&pageid=24 side 45. Vidst mere eller mindre samme model som er her http://andespro.dk/shop/ds10-na-energiklasse-200p.html.

Vil denne være penge lige ud af vinduet eller vil jeg kunne spare nogle penge på varmeregningen nu hvor jeg har naturgas som primær varmekilde.
Vil denne model kunne affugte både ved varme- og kuldetilførsel??
Er der en thermostat i sådan et anlæg som gør at den tænder og slukker af sig selv, eller skal man manuelt tænde og slukke?

Derudover nogle praktiske spørsmål:
Jeg kan se på Andes hjemmeside at man selv kan montere uden at miste garantien. Hvor "handy" skal man være for at montere sådan et anlæg. Skal der laves trykprøver og vaccumering af anlægget(for det tvivler jeg på at jeg selv kan finde ud afbiggrin ) eller er det ikke aktuelt med dette anlæg?

Jeg er klar over at der skal bores et godt hul igennem væggen med et stort kopbor. Hvor hulen får man anskaffet sig et i sådan dimensioner som vil kunne bruges?
Hvad med strøm til anlægget. Vil det være nok at tilslutte anlægget til en ganske alm. 220v stikkontakt i stuen, og hvad med strøm til udedelen....er det noget man skal have en elektriker til at montere eller bliver strømmen bare viderført fra indedelen til udedelen så der ikke noget hokus pokus i det og at dette kan gøres selv?
Er lidt usikker på hvor meget strøm anlægget sluger når det kører, da der ikke skal den store belastning til før vores sikringer springer(hvis elkogeren, støvsugeren og en tredje sluger kører samtidigt) da vi kun har to grupper på tavlen. Vil dette anlæg gøre at jeg ikke skal lave andet en skifte sikringer? biggrin

Ved godt det var mange spørgsmål. Håber nogle kloge hoveder har tid til at knytte nogle kommentarer til dette.
på forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Marthor

Hej alle

. Vi har naturgas men har overvejet en varmepumpe/klima anlæg som supplement for at kunne give noget cirkulerende varme til det fodkolde gulv i stuen om vinteren, køle om sommeren og give et bedre indeklima da vores dreng har astma.


Vil denne være penge lige ud af vinduet eller vil jeg kunne spare nogle penge på varmeregningen nu hvor jeg har naturgas som primær varmekilde.
Vil denne model kunne affugte både ved varme- og kuldetilførsel??
Er der en thermostat i sådan et anlæg som gør at den tænder og slukker af sig selv, eller skal man manuelt tænde og slukke?

Derudover nogle praktiske spørsmål:
Jeg kan se på Andes hjemmeside at man selv kan montere uden at miste garantien. Hvor "handy" skal man være for at montere sådan et anlæg. Skal der laves trykprøver og vaccumering af anlægget(for det tvivler jeg på at jeg selv kan finde ud afbiggrin ) eller er det ikke aktuelt med dette anlæg?

Jeg er klar over at der skal bores et godt hul igennem væggen med et stort kopbor. Hvor hulen får man anskaffet sig et i sådan dimensioner som vil kunne bruges?
Hvad med strøm til anlægget. Vil det være nok at tilslutte anlægget til en ganske alm. 220v stikkontakt i stuen, og hvad med strøm til udedelen....er det noget man skal have en elektriker til at montere eller bliver strømmen bare viderført fra indedelen til udedelen så der ikke noget hokus pokus i det og at dette kan gøres selv?
Er lidt usikker på hvor meget strøm anlægget sluger når det kører, da der ikke skal den store belastning til før vores sikringer springer(hvis elkogeren, støvsugeren og en tredje sluger kører samtidigt) da vi kun har to grupper på tavlen. Vil dette anlæg gøre at jeg ikke skal lave andet en skifte sikringer? biggrin

Ved godt det var mange spørgsmål. Håber nogle kloge hoveder har tid til at knytte nogle kommentarer til dette.
på forhånd tak




Jeg har et sådant anlæg, dog fra Jem & Fusk, som jeg er overordentlig meget glad for. HN har noget tilsvarende for vist nok 2500 penge pt.

Om man kan spare penge på det ved opvarmning ved jeg ikke, idet jeg ikke aner hvordan man skal kunne måle det. Det bliver en tillidssag.

Jeg bruger det meget i overgangsperioderne, hvor jeg ikke kan bekvemme mig til at fyre rigtigt. Når jeg kommer ned om morgenen, varer det kun få øjblikke før køligheden bliver jaget ud og der er lunt og godt.

I de varme sommerdage, som det har skortet lidt på i afvigte sommer, er det guld værd for mig, at kunne komme i kølighed, bare en halv times tid.

Jeg skal ikke kunne kloge på, hvor meget fugt det fjerner om vinteren, idet vi har det meget tørt altid alligevel. Jeg har det primært pga komforten.

Jeg skulle have slanger og ledninger ud gennem en gammel betonvæg, ligeledes fra ca. 1900, og fik et diamantborefirma til at bore hullet ud for ca. 800 kr. (Det gik durk lige igennem en indstøbt granitsten!!)

Jeg hængte selv hele molevitten op og tilsluttede el, som blot er til 230 volt stikkontakt og så et internt el-stik, mellem de 2 dele. Kølerørene kortede jeg lidt op og monterede.
Anlæggets kompressordel er lidt overfyldt med kølemedium, så det der skal ske, er at der skal vakuumeres på rør og fordampedel, og så skal hanerne åbnes, hvis det skal gøres rigtigt. Jeg havde dog lige en kølemontør forbi og foretage dette.

Jeg skal igang med at opsætte et anlæg mere, og der vil jeg selv gøre det hele, idet jeg har vakuumpumpe.

Få dog udvidet din el-tavle. Man blive jo idiot i mange afdelinger af sådan noget bras. Jeg skal ikke kloge på, hvor meget du yderligere kan binde på dit eksisterende anlæg, men noget bruger det da.

Der er en fin thermostat på anlægget, der tænder og slukke efter behov.
Som jeg indledte med at sige, er jeg meget, meget tilfreds med mit anlæg, og den dag det ikke vil mere, skal jeg ikke bruge nogle reservedele, idet jeg blot smider det hele ud og køber et nyt og endnu billigere til den tid.
Køber du et dyrt og anerkendt modefabrikat, og det går i stykker, er du lidt tvungen til at lade det reparere til mange hundrede kroner i timen + kørsel + dyre reservedele + udetillæg + miljøomkostninger + specialværktøjstillæg + weekend/aften tillæg + moms og andre besynderlige omkostninge + løgn og latin mmm:p confused

Med venlig hilsen
ktm

 

hej ktm

Tak for svaret.
hvad gav du så for at kølemontøren kom forbi og klargjorde dit anlæg? Monterede du alt inden han dukkede op eller skal han komme forbi under forløbet af monteringen. For 3-4k kan man vidst få det hele monteret og klargjort så spørgsmålet er hvad der kan betale sig. Lidt af "gør det selv" fordelen(og den økonomiske fordel) ryger lidt når man skal have montør forbi alligevel, og nogen til at lave hullet. Havde håbet på alt var lige til at montere uden nogen hjælp.
Lyder dejligt at den fungerer så godt. Har bare læst at en varmpepumpe skulle give 3 gange så meget varme/kulde ud som man putter i den af energi. Dvs. en krones forbrug skulle give for 3 kroners varme/kulde, og man derfor skulle kunne spare nogle kroner på varmeregningen, men var som sagt usikker på om man også ville kunne spare noget når jeg har naturgas som hovedkilde.

Mon ikke også man kan leje et kopbor i en trælast/byggemarked(hvis man selv har en kraftig boremaskine)?
Han fik 300 for sin indsats, og jeg havde alt klart, da han dukkede op.

Med venlig hilsen
ktm

 

du skriver du kortede røret selv op ,hvad nu hvis man vil have et længere rør frem/retur er det alm kobber rør
Citat fra ktm

Han fik 300 for sin indsats, og jeg havde alt klart, da han dukkede op.


Det var ikke galt. Det lyder til at have været "orange" :p . Så det hele skal bare monteres og så ringer man efter en kølemontør til at tjecke og sætte anlægget igang..
Hey!

Tjaa... det er jo altså ikke hjemmearbejde...!!

Men når nu det er sagt, findes der anlæg der ikke skal suges vacuum på inden opstart. De har nogle forfyldte rør med "Quick-koblinger" som brydes ved sammenspænding.
Jeg vil til hver en tid mene at der skal suges vacuum på anlæggene. Ellers kan det give problemer senere.

Korte rør op? ja. Men flere fabrikanter gør opmærksom på at rørlængden ikke må blive mindre end 2 m.

Forlænge rør? Tjaa... Men ikke mere end 15 m. Når rørene forlænges skal der muligvis efterfyldes med
kølemiddel. Og dette skal samtidig være i en mængde så det satdig kan suges tilbage i yderdelen ved demontage. Ellers er det noget skidt:-(

Og når jeg var ude som Kølefrederik og tilslutte anlæg indkøbt af kunden andre steder, startede vi med et beløb på godt 1500. Og en kontrakt der fratog os ansvaret for produktet og dets virkemåde.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis