Dørhåndtagene peger opad?

Dørhåndtagene på mine nye inderdøre peger opad. Et par grader. Allesammen. Skal de det?

Jeg kan godt se, at der er et aflangt hul til rosetten, hvor lidt af låsemekanismen er synlig. Hvis man presser rosetten rundt og spænder skruerne godt, kan håndtaget komme ned i vandret. Simpelthen ved at skruen holder på denne synlige del af låsemekanismen, men det holder ikke. Det skrider tilbage igen.

Er der pilhøjde på dørhåndtag, eller hvad er meningen? Jeg synes, det ser dumt ud.

Eller er det i virkeligheden mig, der er dum icon9.gif

Mvh
Lars

Lars K
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver lige igen:

Jeg kan se, at også andre inderdøre har denne underlige ting: Firkanthullet er vredet en anelse, og hvis man bare plopper et dørhåndtag i, peger det lidt opad.

Låsekassen har to oval huller til rosetten (tror jeg den hedder - skiven der dækker af for låsen ved håndtaget). I det ene ovale hul er der lidt af lukkemekanismen, der er synlig. Det er en del af firkanthullet simpelthen, og hvis man presser på denne del drejer firkanthullet en anelse. Så kan dørhåndtaget blive vandret.

Jeg har prøvet at løsne rosetten lidt, vride den tilbage så de gennemgående skruer presser på denne mekanisme i det ovale hul, og derefter spænde skruerne igen (kræver 3 hænder). Så er håndtaget vandret - i en periode. Palen i det ovale hul har samme fjederkraft, som holder dørhåndtaget oppe, og derfor skrider det.

Jeg føler mig som totalt idiot, når jeg ikke engang ken montere et par dørhåndtag. Hvad er hemmeligheden med det ovale hul og denne dims, der kan trykkes på?

For det kan vel ikke være meningen, at dørhåndtagene skal stritte opad med en 2 - 3 grader?

Mvh
Lars

Lars K
I vores døre, der er fra 77, "hænger" håndtagene en anelse; hvis dette skyldes slid eller på anden måde tidens tand, kan de "opadvendte" håndtag på nye døre måske være en måde at modvirke dette på, ved at de skal blive vandrette når mekanismen slides til?

MVH Jacob
Jeg skiftede alle døre i mit hus fra 69 da håndtagene hang ca. 20 grader - det så helt åndet ud. Dørene var papdøre, så jeg ville ikke ofre nye låsekasser.
Hmmm - jeg skal bare vente en 30 - 40 år, så går det i orden helt af sig selv?

Så må jeg vist hellere fabrikere et eller andet, der kan blokere dimsen i det ovale hul, og dermed holde håndtaget vandret - men det er jo nok ikke meningen. Der må være én eller anden mening med det.

Mvh
Lars

Lars K
Jeg tror det er et kompatibilitetsproblem mellem swedoor og dørhåndtaget. Mine swedoor døre gør det samme, men monterer jeg et identisk håndtag på et andet fabrikat af dør (eller bruger jeg ikke de dertil lavede huller), så sidder håndtagene fint.
Havde samme problem og fandt denne gamle tråd. Kiggede i “finde-kassen” og fandt løsningen:
Lige ved siden af det firkantede hul til låsemekanismen, sidder et lille rundt hul. Jeg satte denne skrue ind, som lige akkurat presser nok til at hullet til håndtaget sidder lige. Og der er lige akkurat plads til skruen inde i døren. Skruen er vist fra Kvik køkkenet til
montering af skuffer mm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis