Olietilsætning til småmaskiner

Er der nogen her der har praktiske erfaringer med diverse "mirakel-olie tilsætninger" til små luftkølede motorer ?

Jeg har en gammel 5 hk briggs & stratton der sider på en fræser/kost/kinesertraktor - og 2 benzingeneratorer -en 2 hk Briggs & stratton og en 3.5 hk honda !

Alle maskiner kører temmeligt meget -og hvis nu det virkede -var det da en billig måde at forbedre benzinøkonomi og holdbarhed på !!

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De "mirakel-olier" jeg har prøvet, har ikke givet nogen mærkbar effekt, hverken mht til ydelse eller holdbarhed..

Har altid brugt en god 2-takts olie (til 2-takts motorer selvfølgelig)

Fik engang at vide at en gammel mekaniker, at en kvart % 2-takstsolie pr 50 l benzin til en 4-takter, skulle for længe levetiden... ???!

Men skulle den ikke smører sig selv...???

Til 4-takt har jeg ikke hørt om noget der skulle forlænge motorens levetid..

Men hvis der skulle være noget, der virker, så er jeg da også interesseret i det..
Molycot.

Men det er svært at få fat i da det ikke længere sælges på tankstationer ol. De fleste har endog glemt hvad det er.

Der er tale om en flydende molybdæn blanding med nogle metal-"halvkugler". Blandingen lægges i din olie hver gang du skifter olien eller hver ca. 50.000 km (for biler, ved ikke hvor meget for mindre "køretøjer").

De små halvkugler sætter sig i alle huller og andre utætheder, og giver i hvertfald bedre OLIE økonomi, da du jo nu smider mindre olie. Og den ru overflade gør at du kan køre på stort set nul olie i en hel del kilometer uden at brænde motoren af, da en lille smule olie bevares i systemet.

Ham der fortalte mig om det, sværger på at man får en bedre benzin økonomi af at have en "bedre olie". Hvorvidt det er rigtigt vil jeg lade andre om at debatere, da jeg ikke har voldsom forstand på denne del af mekanikken.
Hvad med det berømte swedol ?
Nogen der har erfaringer med det ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
swedol er okay til gamle motorer...
men kvaliteten og viskositeten på motorolien er alfa-omega for lang levetid.
Men billig olie er da også god nok, hvis du skifter den med meget kortere intavaller.
Ellers er additiver som fjerner gammel koks og andet møg godt både i benzin og i olien...
Hvis du ikke bruger dem i længere perioder af gangen så kan man dryppe lidt motorolie ind i tændrørshullet og tørne motoren manuelt en omg, så stempel lige kører til top og ned igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis