Lime en jernplade til gulvet = brændeovn op

Jeg skal have brændeovn op Jubiii

og derfor skal jeg have fastgjort en sortmalet jernplade til et lakeret egetræsgulv så brandkriterier bliver opfyldt - men den skal kunne fjernes uden at gulvet kommer med op - hvis man nu en dag får nye tanker...

Hvad fastgør jeg den bedst med?
Og evt. hvordan...?

Jeg har i et tidligere hus limet en jernplade fast med polyurethan lim og en byge af forstøvet vand ud over limen - det holder så godt at træet kom med op...?

Mange hilsner
Polite
 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du dog lime den fast?? Når først at brændeovnen står på pladen flytter den sig ikke.
Jeg har også brændeovn (med en glasplade under) og den er bare lagt løst på gulvet.
Ja, det har jeg også overvejet - at lade den ligge løst...

Men vil der ikke samle sig skidt og støv i kanten?
Og kan den ikke krumme lidt op - den er jo kun 2,5 mm tyk

Måske skal jeg nøjes med at give den lidt klar silikone langs kanten....

Mange hilsner
Polite
 
der skal ikke silkone , lim eller noget andet. Selve pladen holder som en fundament, både fordi sådan en plade er tung og ovnen's vægt gør arbejdet. Lim og alt andet kan udgive noget giftig damp når de står så tæt på en varme kilde.
Har du overvejet at sætte en glaspalde i stedet for hvis du har et flot gulv?
Go fornøjelse

p /p
Hvis du gerne vil have den sorte tynde plade og er bange for at den skal bukke op kan du jo give den et par små undersænkede skruer (selvom det er synd for gulvet) i hjørnerne - og skidtet kan du jo ikke se under en stålplade :-)
Personligt syntes jeg dog at en glasplade er det pæneste, man ser den næsten ikke på vores fyrplanker.
Vil lige komme med et argument mod sortmalet plade under brændeovnen.
Det bliver ufatteligt let ridset (hvis nogen går henover pladen, hvis kosten eller støvsugeren trækker en lille sten eller andet med ind over).
Jeg skifter til glasplade når jeg en gang skal have nyt gulv lagt.
Annonce
Jeg har haft lagt en 3 mm sort stålplade under..

Der lå direkte på gulvet uden at være sat fast.. Ovnen vejede 175 kg, så pladen kunne ikke flytte sig.. Og det var på et parket gulv..

Ang at pladen bøjer op, det skete kun ved kraftig fyring med koks, ikke med brænde.. ca 1 mm. Skidtet kom ikke ind under pladen.. Men der kommer hurigt ridser/mærker i pladen, samt at ved vask at gulv, så kunne det ikke helt undgåes at der var vandpletter på pladen, med begyndende rustdannelse til følge..

Men skulle jeg evt opsætte ny ovn, så ville jeg vælge en glas plade..

Det er en lidt dyrere men en pænere løsning med glas.. (Stålpladen kostede 100 kr)
Tak, for alle de gode svar i er kommet med.

Jeg har også overvejet en glasplde, sågar købt en, som jeg solgte for nogle uger siden.. FORDI min brænde ovn er tæt ved en passage og en glasplade derfor vil være i vejen.... altså ie at den er højere end metallet...

Jeg har lige fået slebet og lakeret gulvet på min forsikrings regning, så I kan tro det 35 år gamle ege parket er blevet flot...

Hvad er det tyndeste glasplde man kan få? er der nogen med erfaring i helt andet materiale..???

Mange hilsner
Polite
 
Glasplader er flotte, men det er utroligt hvad de små pilfingre kan putte ind under hvis gulvet ikke er 100% plant. Min svoger havde 20 spillekort under sin glasplade. Det var sgu surt arbejde at løfte hele skidtet for at få dem ud.
Hvad med en slebet rustfast plade? Den er jo "ridset " i forvejen.

Mvh
Lars
Laminat fåes i stort set alle farver og designs, og så kan det limes op på næsten alle slags overflader. Det kunne evt. være en alm. stålplade som var indkøbt til formålet i forvejen. Sørg dog for at bruge en lim uden formaldehyd så en evt. afgasning undgås.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvor tyk er jeres glasplade om jeg må spørge?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også