mørtel (hjælp, mine mursten er mørke)

Hej Lav-det-selv'er.

Jeg har lige puttet mørtel på min mur. (bakkemørtel og cement 3 til 1). Efter det har jeg bemærket at mine mursten ser mørke ud. Ligesom når man putter vand på gule mursten. Sådan ser de ud. Hvad har jeg gjort galt ???? Efter at have puttet mørtel mellem murstenene , tog jeg en våd klud og vaskede muren, da det overstydende mørtel skulle væk. Senere tog jeg saltsyre 1 til 30 vand og gjorde rent. Men stenene ser stadig mørke ud.

Mit andet problem er, at mørtelen er meget mørk. Hvordan laver man en grå mørtel ??

TAK.

Bo
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en MEGET STÆRK mørtel, du har fået blandet der.....
Anbefalingen lyder på omkring 1:10 og det er endda vist til aggresive miljøer

Tror dine sten er mørke pga. vand (fra mørtlen), men du skriver ikke så meget om hvilke sten, der er tale om.
Din mørtel bliver lys efterhånden som den hærder - det tager 28 dage i alt. Men med dit store cementindhold kunne jeg godt forestille mig, at den mørke farve hænger ved

Er det en opmuring eller en fugning, du har udført?

Måske nogle lidt mere mur-kyndige kan komme på banen.??

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej Bo

Jeg er enig i, at det formentlig er fugt, som vil forsvinde i løbet af kort tid. Fugeslør er normatl hvidt/lysegråt, da det jo i bund og grund er kalk. Hvis det ikke er forsvundet/formindsket i løbet af et par uger, eller du mener det er fugeslør, så kan du prøve med en lidt stækere blanding af saltsyren.

Jeg er i øvrigt også enig i, at du da vist har været lidt gavmild med cementenwink

Du spørger også hvordan du får en grå mørtel i stedet for den mørke, det er sådan set meget nemt, du skal bare bruge strandmørtel i stedet for bakkemørtel.

MVH
Kim

MVH
Kim
Hej igen.

TAK for svarene.

>> men du skriver ikke så meget om hvilke sten, der er tale om

Det er gule mursten (jeg har et tresserhus).

>> Tror dine sten er mørke pga. vand (fra mørtlen),

Ja, det passer vist meget godt. Jeg tog noget vand og en klud og "vaskede" det overskydende mørtel væk, så alle mustenene blev våde. Det er jo umuligt ikke at svine murstenene til. De bliver meget let snavsede.

>> Er det en opmuring eller en fugning, du har udført?

Det er en fugning.

Jeg tror jeg vil fræse det ud igen, og lave en blanding der hedder 10 gange strandmørtel og 1 gang cement. Fjern det overskydende med en klud/kost og syre efter 1 døgn.

Så må jeg jo håbe at det mørke forsvinder med tiden.

Lige et tillægsspørgsmål: Hvis man har nogle mursten hvor der har siddet noget "kalk/mørtel" i over 1 år. Hvordan kan man gøre disse mursten pæne igen ? Må man bruge "sandpapir" ?


TAK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis