Bygning af cykelstel

Hej alle sammen.

Jeg vil til og lave nogle cykel stel af stål rør.

Så nu vil jeg lige have nogle ting på plads.

1: Hvad for en slags svejseapperat skal der bruges helst noget billigt og som er billigt i brug og nemt og bruge. er klar over man skal bruge hjelm og handsker osv. smile

2. Er det nemt nok og lære at svejse i stål ?

3: Nogle som kender nogle gode websites til standere/holder til og holde de forskellige genstande? Men også generalt svejse udstyr

Peter
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det skal siges det er normale runde stål rør hvor tykkelsen max er 7mm
Hej

Hvis du virkelig mener du vil lave cykelstel i op til 7mm gods...
Så vil det helt sikkert blive Danmarks absolut tungeste cykler..

Det tror jeg ikke du mener.. men når vi snakker mere almindelige rør tykkelser på 1-2 mm så ville jeg vælge en CO2 svejser. Den er til at svejse med og driften er billig. Indkøb er den lidt dyrere.. Vælg en der kører med gas. De små Harrald Nyborg svejsere med slaggetråd er ikke til a svejse ordentligt med.

Du vil også kunne slaglodde dine dele sammen, men nu spørger du jo på svejsning.

Hvis du vil finde noget om selvbyggeri af cykler foreslår jeg dig at søge på nettet efter HPV, IHPV eller Recumbent. Det er liggecykler lidt mere populært sagt og i dette miljø findes der en del sider om selvbyg. Og selv CAD på nettet hvor man kan konstruere sin cykel efter egne mål... Husker ikke lige hvor, men indenfor HPV verdenen kan du finde disse links.

MVH Njord
Du har nok vedr. tykkelsen på rørerne.

Men hvad str. skal de så have. det en cykel der skal kunne klare en del tæsk men regner ikke med at bruge den så meget da den nok ikke er helt så sikker.

Men har altid set sådan en c02 svejser som svært og bruge da man skal søger for gasflaske og sådan.

Men sådan en elektrodesvejer hvordan er den til tykkelser på 3-4mm de ser så nemme ud og bruge. fra harald og billige.
også nå du siger dårligere og svejse med hvordan ved man den svejser dårligere ?

Peter smile
Hvis det er almindelige runde stålrør eller profilrør fra jernhandlen er 1,5mm da nok tykkelse til en cykel.

Hvad er det for en type cykel du vil lave?

Hvis det ikke er en speciel een, er det langt billigere at købe en på et loppemarked, igennem den blå avis eller evt en politiauktion.

Det der, for mig, er noget skrammel ved en HN billig Co2 svejser er at den efterlader en slagge og den sprutter en hel del. Det gør en rigtig Co2 svejser ikke. Ja der skal en flaske til for at man kan svejse. Men så efterlades svejsesømmen også helt færdig efterfølgende. Måske er der lige lidt sprøjt der skal fjernes...

Afhængig af din tykkelse på godset der skal svejses er også den strøm dit svejseværk sal kunne levere. Kraftigt gods ( som fx 7mm ) skal der en rimelig stor svejser til for at brænde ordentligt sammen. Og den vil koste en hel del.

Jeg vil ikke være ham der kan råde vedr størrelse, pris og fabrikat, (faktisk kunne jeg godt selv bruge en Co2'er der egner sig til at svejse i op til 5-6mm gods).

Fordelen med en Co2'er er efter min menig også ad man relativt let kan justere strøm og trådhastighed for at få den rigtige svejsning. Man kan høre når det lyder rigtigt....

En elektrodesvejser kan også bruges til meget, men kræver, efter min mening, lidt mere håndelag og rutine for at lave noget ordentligt. Strømmen elektrodens vinel osv osv.. Der skal lidt mere "gefühl" til med elektrodesvejsningen.

MVH Njord
ville helt klart vælge at TIG svejse det (hvis du har mulighed for det) det er langt det pæneste,der er ike noget svineri ved det og det er lige så stærkt som det andre metoder.

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Annonce
www.ef.dk/?pagetype=topic&topicId=F90.080.060 - 28k

glemte den her....alt om svejsning (næsten)

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

i tig svejs der kan du få metalet til at "løbe"sammen og måske med lidt tilsat
1.5mm. svejsetråd af den samme metal der svejse på.

co2 svejser er nem at gå i gang med.
det nemmeste er at kigge på smeltebadet der kan du se om smeltning
kan følge med under svejning.!

men i tig svejser der skal danne en lysbue. og se om metallet "løber"sammen
og til satte med lidt svejsesråd. mellem 1- 2 mm.!

hvis det er tynd væggede højlegerede stålrør 0.8-1.8 mm. gods.
er det en slaglodde at fortrække.!

svejsehjælmen den skal ikke være håndholdte.
det bedste er hovedmodel så har du begge hænder fri.!

drpet1.

du tænkte vel på hydraulikrør.!

Ja verden er jo ikke hvad den var. En gang var et cykelstel paskramsarbejdede med loddede samlinger. I dag laves samlinger bare med en remouladesvejsning.

Der finders en god radioudsendelse om Banani Sports håndbygning af cykelstel (nogle vil ganske givet finde den helt ustyrlig kedelig, da tempoet i udsendelsen er meget behersket). Udsendelsen ligger her

Hej Lars :-)

Remouladesvejsning..... Tjaeee kald det bare sådan, men så er stellet også fremstillet i aluminium og ikke længere stålrør...
Svejsningen af alu er noget anderledes end svejsningen af stålrør....

Men til jer selvbyggere... kom lige igang med at fremvise jeres cykler... billeder kan lægges ind enten her i tråden, eller bedre i galleriet :-)


Venligst Njord

MVH Njord

Her er så mit bidrag :-)
Jeg har ikke svejset men slagloddet med sølvlod.
/Niels

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis