Skakspil.

Står med ideen om, at lave mit eget skakspil, men ved ikke lige hvordan.

Pladen laver jeg nok i træ, men brikkerne ønsker jeg, at lave i noget plastik lignede materiale, men er totalt nybegynder her, ig dette håber jeg I kan hjælpe mig med.

Dette er fremgangs måden jeg havde tænkt mig.

1: Min lokale hobby-shop har noget der hedder "green-stuff". 2 komponents "ler", der når det blandes bliver til plastik. Havde tænkt mig at forme brikkerne i det.

2: Når brikkerne er formet skal der laves en form af dem, så mine bønder bliver ens. Men hvordan laver jeg denne form?

3: Så skal brikkerne støbes, men af hvilket materiale, og hvor køber jeg det, pris?

Håber i kan hjælpe mig smile
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Støbetin m.v. sælges i hobbyforretninger.
Se eksempelvis w3.hobbydirect.dk
Altså, det kommer jo lidt an på dit ambitions niveau.

Men jeg ville nok vælge platik inkejtion moulding til formålet. Men i mangel af en plastic injection moulder, så kan du støbe plastik som følger:
Du laver en (faktisk to halve) støbeform(e) af træ eller ler/sten, smører dem med voks eller lign. og flyder dem med flydende plastik. Når plastikken er tør limer du de to halvdele sammen og skærer overskydende plastik af (kan bruges til næste smeltning). Plastikken kan du farve eller blege efter behov (sort eller hvid), eller efterfølgende male.

Formen kan bruges ca. 50-60 gange inden den begynder at blive lidt "sløv i hjørnerne", dvs. min. 3 sæt bønder til både sort og hvid.

Du kan også støbe i eks. tin (ligesom de gamle tin soldater fra.... Ok det er lang tid siden, du husker dem måske ikke) eller andet "let" metal.

Der laver man først en "original", eks af træ. Og laver en afstøbning i gips. Formen halveres, og du samler den med eks. elastikker, og borer et hul i bunden. Du fylder herefter flydende tin i formen. Jeg har dog aldrig haft success med at lave mere end 3-4 kopier af et emne på denne måde før min form går i stykker og jeg skal lave en ny.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kan også lave dem i gips.
Den første model maler du flere gange med flydende latex - når gummiformen er tyk nok, krænger du den af din model og fylder gips i formen som hænger mellem 2 små pinde.
Det kan godt betale sig at lave flere ens latexforme ellers skal du blande gips mange gange og kun støbe en af gangen...
de tørre gips-brikker bliver meget stærke og holdbare og kan males - og her kan du jo selv bestemme om de bare skal være sorte og hvide eller de også skal have malet hår, øjne og hvad ved jeg....
Det kan blive meget flot.
Man kan også i hobbyforretninger købe færdige forme og gips til samme formål...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også