Vådrumssikring omkrig badekar

Hej

Jeg er blevet lidt forvirret (igen)
I sb 200 står der at man skal vådrumssikre med membran en ½ meter på hver side af badekaret og helt til loftet. Det er lidt et problem, da vi helst ikke vil have fliser mere en ca 30-40 cm op over badekaret og ikke en ½ meter på hver side og slet ikke helt til loftet. kan man spartle oven på membranen så det bliver helt jævn, eller hvad gør vi lige her.
Jeg har forslået konen vi sætter fliser op hele vejen til loftet, men der blev jeg slem upopulær, og hun fandt hurtig mindst 15 bruchure frem hvor der var billeder af badekar hvor der ikke var fliser rundt om, så det skal vi selvfølgelig heller ikke.
Så hvad er det lige jeg gør nu ?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens lægge spartel eller andet på membranen... Det behøver ikke at være fliser.... Men til loftet ved et badekar ? Det har jeg altså ikke hørt om før.
Det står flere steder f.eks på alfix's hjemmeside, se:
http://www.alfix.dk/dk/ramme_brochurer_dk.htm
Samt i by og byg anvisning 200

Jamen så spartler vi bare ovenpå membranen, men er det til at få helt glat. Det bekymre mig lidt, sidste gang jeg smurte menbran på i kælderen blev den slet ikke glatconfused. men der skulle også fliser op, så det gjore jo ikke så meget.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej,

Jeg har p.t. et lignende problem.
Er spartling ovenpå membranen en lovlig løsning (i forhold til vådzone) ?
Eller bare en holdbarwink

Findes der efterhånden ikke andre godkendte materialer udover fliser og pvc til vådzone ?
Man ser jo så mange flotte fuldspartlede brusenicher i bolig magasinerne....

mvh
Christina
Nu skal man jo nok LIGE være obs på at byg og by 200 er en RETNINGSLINIE, ikke en lov. Du er således "kun" forpligtiget til at overholde enten BR-95 eller BR-98S afhængig af om du bor i lejlighed/rækkehus eller i parcelhus.
Hvis du kigger på erhvervs og byggestyrelsens hjemme side, vil du kunne se at B&B200 er: "(7.4, stk. 1): I By- og Byg-anvisning 200 beskrives, hvorledes gulve og vægge i vådrum kan udføres. Endvidere fremgår af SBI-anvisning 180, Badeværelser, eksempler på planlægning, projektering og udførelse af badeværelser i nye og gamle boliger. "
Bemærk her ordet "kan".

Det der er lovpligtigt er sådan set "bare" at tætne din vådrums zone. Med mindre du har et MEGET stort badeværelse (over 10 kvm) så vil jeg anbefale at du tager hele gulvet, og ca. 10 cm op ad kanten på væggen, samt området umiddelbart rundt om alle rør og afløb. Ved rist giver du den lige lidt ekstra I skålen også. Bruser/bruse niche skal naturligvis have i rigeligt omfang da det er her du smider mest med vandet.

Jeg kan til dels godt forstå hvorfor man anbefaler hele væggen ved badekar, især hvis det er som erstatning for en bruse niche. Men er det IKKE en erstatning, hvor man bader dagligt, så er det da lidt spildt arbejde/penge at smide efter en vandtætning hvor der aldrig kommer vand alligevel (!)

Jeg forstår dog ikke hvorfor du har besvær med at spartle på vådrumsmembranen. Du skal bare lave et lidt tyk lagt, lade den tørre lidt op, og så spartle på den bagefter med en god vandfast gipsspartel (evt. knauf).
Jeg vil dog mene at det er upraktisk at spartle ovenpå membranen i selve vådzonen (eks i brusekabinen), da du risikerer at få "huller" hvis vandet står på området i længere tid. Men det er da ikke ulovligt, du HAR jo vandtætnet, om du så bagefter kommer et materiale på der er forgængeligt, det er jo dit problem. For så vidt kan du jo spartle med puddersukker hvis du har lyst, men det holder nok endnu kortere tid i vådzonen end gipsspartel.
Jeg har dog flere steder set membraner det blev uættet efter for meget kontakt med "luft". OM det også kan ske hvis man spartler med noget forgængeligt det skal jeg ikke kunne sige, men lad evt. være med at tage chancen, og giv lidt ekstra vådrum hvis du senere skal reparere huller.
Hej Twist

Jeg er helt enig med dig i at der står "kan" i By og Bygs Anvisning 200, men så hører enigheden også op på dette område.

Hvis man har sin egen mening, og udfører tingene anderledes, påhviler det en selv at bevise gyldigheden af de valgte konstruktioner, og det er her at ordet "kan" i praksis bliver til "skal", for det er i praksis umuligt at påvise bedre resultater end med de normalt foreskrevne løsninger.

Ideen med vådrumssikringen omkring badekar er bl. a, at der kommer masser af vanddamp op af den og opfugter vægkonstruktionen, men husk også at membranen skal føres ubrudt ned bag og under karret med min 2% fald under.

Ideen med at give den lidt ekstra udvalgte steder er måske god nok, men jeg opfatter det lidt ligesom, at man kan smøre lidt mindre på andre steder.
Jeg er faktisk ved at være træt af at se og måle på membraner, der i lagtykkelse ligger langt under leverandørens krav (typisk 1 mm).
Der ses mange steder membraner ført på med pensel, så man kan se at det "har fået noget".
Ved riste og andre gennemføringer bør der anvendes forstærkninger ligesom i hjørner.

En vådrumssikring er faktisk beregnet til, at der kan stå vand mellem fliser og membran konstant uden at trænge igennem, for det er faktisk det der sker i praksis.

Selvfølgelig anvendes der vådrumsspartel i vådrum.

Selv forstår jeg egentlig ikke den evindelige diskussion, om hvordan man sparer mest muligt på disse konstruktioner, men det må være noget med at prisen betyder mere end kvaliteten for de fleste, og efter min mening er reglerne klare nok.

Jeg har dog nok større diskussioner med murerne, end med gør-det-selv folk om kvaliteten.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
For mit vedkommende (og så vidt jeg kan læse også for FAG's), er der ikke tale om at spare, men om æstetik - og det er jo en noget mere besværlig størrelse

Jeg ville i princippet bruge en hvilken som helst (dyr) løsning, bare jeg var sikker på at det holdt og fulgte lovgivningen.

Jeg har også været ude i overvejelser om behandling af de almindelige systemer (maling af pvc, fuldspartling af fliser osv.), men jeg tænkte bare at der måtte være en anden mere reel løsning, når man nu så tit ser disse flise/pvc fri badeværelser og vådzoner.

Jeg mener at have set et TV program hvor bruseniches var fuldspartlet med noget marmorlignende (?)....
Jeg kan godt forstå, hvis man ofte kommer ud for en for mager vådrumssikring.
Det er aldrig lykkedes mig at vådrumssikre med det teoretiske kvantum vådrumssikring, som man kan læse sig frem til i producentens anvisning, selv ikke når det er på vådrumsgips, med forudgående grunder.
Jeg har hver gang måttet købe ikke ubetydelige ekstra mængder, for at opnå en tilstrækkelig og sikker tætning, i særlig grad oven på puds.
De mængder producenten angiver, må være, hvis man smører sikringen på en glasplade, og i øvrigt er i stand til at påføre laget 100% ensartet. Det vil i praksis næppe kunne lade sig gøre.
Alene når man skal have tætningsbåndet mellem gulv og væg osv til at blive på plads og gerne vil sikre det fuldstændigt, går der meget mere end den teoretiske materialemængde til.
Jeg kan godt forestille mig en håndværker kan komme i klammeri med en bygherre over for meget forbrugt tætner, og jeg kan fint forestille mig LDStypen forsøge at spare, for at få det til at række iht brugsanvisningen.
Og i øvrigt er det da helt usmageligt dyrt, til det tyveriagtige grænsende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Jeg er enig med dig i, at man ikke kan få det til at strække, til det af producenten angivne antal m2, men det må være nogle teoretiske tal de arbejder med, som også skriver.

Jeg kan forøvrigt heller ikke få en dækkende maling som f.eks Gori 88, til at strække de 5 -7 m2 på ru træ, som man får opgivet som standardtal af leverandøren.

Det er ikke bare LDS/GDS typen der prøver at spare, men også murerne er storslemme i mange tilfælde.

Jeg tog en test på et badeværelsesgulv for nylig, hvor en murer lige havde lavet en vådrumsmembran, og testen resulterede i at på det tykkeste sted var membranen 0,4 mm, så det blev en ommer.

Forøvrigt havde han heller ikke etableret det korrekte fald i brusenichen eller udført den korrekte forsænkning/bassinvirkning ved døren på 2 cm på trods af jeg havde gjort ham kraftig opmærksom på reglerne inden han påbegyndte abejdet (han havde lavet ca. det halve fald og forsænkning) confused
Tak for jeres svar og engagement.

Jeg er ikke ude på at spare, men på at lave det rigtigt da det er på 1 sal.
Jeg har indtil nu købt 20kg membran 20 meter bånd og så må vi se hvor langt det rækker, men hvis det ikke er nok må jeg jo købe mere.
Det Twist skriver fik jeg egentlig også at vide i vores lokale XL, men jeg var stadigvæk i tvivl om det var lovligt, for da jeg spurgte ham direkte svarede han det var i gul zone, og det forstod jeg ikke helt hvad han mente med ud over, at det er op til mig selv.
Og som Orla skriver er det bedst at følge b&B 200, som jeg også har købt, da flere herinde har anbefalet det.

Nå men jeg vil gerne smøre membran på hele væggen bag ved badekarret, bare jeg kan leve op til min kones krav om det bliver glat, og hvis jeg ikke selv kan spartle det glat må jeg jo få en til det.
Og det kan godt være jeg bekymre mig unødigt, når jeg nu er bange for at jeg ikke kan få det glat ovenpå membranen.

Skal man bruge speciel spartelmasse i vådrum ?

MVH
Flemming
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også