Påløbsbremse Sprite campingvogn

Hej venner,
Er godt nok vedr. campingvogn, men jeg synes det var mere bil, end bådrelateret.
Jeg har fået en 1973 Sprite Alphine 12 fods campingvogn, som skal sættes i stand.
Påløbsbremsen virker upåklageligt ved almindelig kørsel, men den låser ( bremser ) i det øjeblik man bakker.
Jeg kan godt se, hvad der sker rent mekanisk - stemplet i påløbsbremsen aktiverer mekanisk armen til håndbremsen.
Der sidder en lille pal til venstre for stemplet - skal den kunne låse stemplet på een eller anden måde ?. Er denne pal blevet brækket ud til venstre for ikke at låse ? På billedet håber jeg i kan se, hvad jeg mener og at der er nogen som kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har helt klart fat i det rigtige.
det er den lille arm til venstre der skal vippes ned inden du bakker. Så låser den for at bremsefunktionen påvirkes.

Prøv om ikke du kan dreje/vippe den. Ellers må den hve en omgang WD40 og lidt "motion"

MVH Njord
Meningen er, at palen skal blokere for sammenpresning af påløbsbremsen (=bremsefunktionen) - og er normalt indrettet sådan, at når du kører fremad igen, så slår den fra. Ellers ville du ikke få bremsefunktion næste gang - med uheldige følger!

Så hvis du bakker frem og tilbage et par gange er du nødt til hver gang at slå den til manuelt.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej gutter,
Tak for indput - kan se hvad i mener - men jeg kan ikke se, hvordan d.....den pal skal ind og låse stemplet ?. På billedet er håndbremsen helt trukket - dvs. længst væk fra stemplet. Når den er sluppet, lægger den arm som er i forbindelse med håndbremsen, an mod stemplet. Det er den rustne fyr, lige midt i billedet som står lodret opad. Der er ligesom ikke plads til at palen til venstre, kan gå "ind over" stemplet, selvom dette er presset helt frem i huset.
Skidt med at det skal køres manuelt - bare jeg kan få det stempel låst, når jeg bakker
Jeg prøver at søbe det godt ind i noget rustløsner, og ser hvad der sker. Ellers bliver helt klumpen skilt ad.
Der er ikke tilfældigvis een, som har - eller kan tage - et billede af en tilsvarende påløbsbremse ?
Tak igen
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Hej gutter,
I skal da også lige have løsningen på problemet - som viste sig ikke at være eksisterende !. Den lodrette pal på billedet, har på undersiden endnu en pal som går i indgreb med en udfræsning i selve påløbsbremse stemplet, når man presser palen tilbage ( mod campingvognen ). Så er stemplet låst, og vognen kan bakke. Når man lægger palen fremad igen, fungerer påløbsbremsen igen - og selve håndtaget til håndbremsen gør i ikke-trukket tilstand, at palen ikke kan bevæge sig bagud og forårsage en utilsikret låsningen. Altså: det hele fungerer som det skal - man skal bare lige vide hvordan og holde det godt smurt !
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis