Min perkinsmotor ryger hvidt!

Hej. Jeg har et problem med perkins diesel motor.
Den er begyndt at ryge hvidt.
Den starter og køre som den altid har gjordt.
Jeg tror problemet ligger i min ferskvandskøling, men jeg ved ikke hvor.
Den er en tendes til at blive varm, når jeg kører den lidt hårdt(85-90 grader)
Jeg har haft adskilt hele kølesystemet på den og kunne ikke finde noget.
Er der nogen der kender til problemet?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket din Thermostat, måske den trænger til at blive udskiftet.

V.h. Håndværkeren
er cirkulationspumpen OK ? Det lyder som en overophedning 85-90 er i overkanten. Hvid røg plejer at være tegn på vand , måske fra en defekt toppakning. mister du vand så kontroller at oliestanden ikke stiger. er røgen damp er der måske for lidt knald på saltvandskølingen, og manifolden bli'r for varm. er det derimod røg brændes der næsten sikkert vand af sammen med diesel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Pumpen ser ud til at være iorden, jeg har haft den skilt ad og kunne ikke finde nogen fejl på den. olie og oliestand er ok. Jeg tror ikke at toppakningen er gået, da der ikke er noget vand i olie. Jeg har nærmere en mistanke om, at der kommer saltvand ind i manifolden. udstødningen lugter som damp. Den bruger lidt vand(ca en 1L på 4 timers sejlads), men det er jo også forståeligt, når den bliver varm.
Pumpen ser ud til at være iorden, jeg har haft den skilt ad og kunne ikke finde nogen fejl på den. olie og oliestand er ok. Jeg tror ikke at toppakningen er gået, da der ikke er noget vand i olie. Jeg har nærmere en mistanke om, at der kommer saltvand ind i manifolden. udstødningen lugter som damp. Den bruger lidt vand(ca en 1L på 4 timers sejlads), men det er jo også forståeligt, når den bliver varm.
Annonce
Jeg har en bil med en dieselmotor som havde de samme symptomer.
Her udviklede det sig til at vandet til sidst også gik i olien. Den må være revnet i toppen ud mod udstødningen og nu også ind mod en oliekanal, men dog ikke ind mod kompressionskammeret.
Den fik en gang bloktætner, som klarede problemet her og nu, indtil jeg finder en mere permanent løsning.
Du kan naturligvis kun bruge den med bloktætneren, hvis det er ferskvandsdelen, der lemper vand ind i din motor, formodentlig via en udstødningskanal.
Hvis først udstødningen slår ind i vandkammeret kan bloktætneren ikke klare ærterne længere.
Og inden man falder over mig med betragtninger om fusk osv osv, indrømmer jeg blankt at det kun er en foreløbig løsning. :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Som jeg ser det, har du 2 problemer, din motor bliver for varm, og din toppakning er defekt, muligvis forårsaget af den høje temp. Du siger hele kølesystemet er tjekket, men der er stadig noget galt, din motor skal heller ikke miste så meget vand. Hvis cirkutionspumpen er ok må der være noget der bremser, f.eks. at din varmeveksler er tilstoppet. En anden ret alm. fejl er køleslanger, som klapper sammen når de bliver varme/bløde, hvis de f.eks. har en bue, og samtidig er for lange.
Du kunne evt. få tjekket om din cirk.p. er i stand til at levere det rette tryk, eller afmontere din varmeveksler og få den afsyret, afh. af hvad type det er.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Alle slanger blev skiftet sidste år. Jeg har haft varmevekslere skilt ad(bowman) og der er masser af gennemgang og som det ser ud, er der masser af kølvand. Jeg har overvejet at afmontere toppen. Det kan ikke skade, at se om den er defekt. Motoren er fra 1979, så den har jo en del år på bagen. Men den kører squ godt, så det er irreterende at den går varm. Er der nogen der kender til bloktætner? Jeg talte idag med min resevedelsmand og han sagde at det er godt til små utætheder, men det har begrænset levetid.
en bil ka' holde ind til siden, hvis bloktætningen svigter, men ude til havs ikke nogen god idé. ellers er jeg med de forhåndenværende oplysninger løbet tør for idéer. sorry

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej
Er det en perkins 4-108 eller ???? jeg har rodet med et par stykker af slagsen her i sommer og fælles for dem var netop den forhøjede temperatur og hvid røg - nu blir du nok ked af det - men de havde begge den fejl at topstykket var revnet.

Jeg ville nok pille toppen af og få det trykprøvet - samtidig kan du lige tjekke om der er noget slid i cylindrene - mærkes ved at der er en mærkbar kant øverst i cylinderen ikke at forveksle med den sodkant der vil komme med tiden.... samtidig kan man tydeligt se om der evt. skulle være kommet lidt vand ind på toppen ved at der kan være rustaflejringer på topstykket.

Er toppen revnet og et nyt påkrævet ligger prisen på et nyt på ca. 11-12kkr.
er - var ikke på lager her i dannevang..............

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis