Lecablokke stald, stormfast?

Hej alle
Vi bygger en stald 8x12 m. bestående af 4 vægge, 270cm høje, opmuret med lecablokke(19x23x49cm). De 2 største vægge bliver på ca. 32 m2 (12x2,7m), og de andre 2 bliver på 22 m2 (8x2,7m). Der står allerede et randfundament med en fundablok, hvor på murerne skal stå. Vi havde regnet med at bruge kraftigt vindtræksbånd fastgjort i fundament og op i træspæerne pr. 2 m. mellemrum. Der skal ligge et let ståltag.

Her er så mit spørgsmål: skal murerne sikres yderligere, evt. med armering, stålstivere ell.? Vi er bange for at væggene ikke kan modstå en storm, vi håber at I kan hjælpe os med råd, mange tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du med fordel kan fortælle lidt mere om byggeriet.

Vil du "kun" lave murene i 19cm Lecablokke?

Hvad med spændet på de 8 meter, skal spærene ligge fra ydermur til ydermur uden yderligere understøtning?

Hvad skal din rejsning være på taget?

MVH Njord
Spær'ene skal ligge fra ydermur til ydermur over 8 meter. Der kommer til at ligge en murrem hele vejen rundt, hvor på de fastgøres. Der ud over bliver spærerne understøttet af 10x10cm lodrette bjælker gulv til loft (se tegning)Rejsning på taget er ca. 9 grader.

Kan man fastgøre stål/betonsøjlen i det allerede lavede fundament? og kan I sige hvilke specifikke elementer man skal benytte?

Jeg har vedhæftet tegning, jeg har den bare ikke fra "Top" men kun snit og siden, håber at I kan bruge det.
Hej

Ja du kan godt montere søjlerne i fundamentet, du skal bare huske at du skal 30 cm ned i betonen.

Du kan også ligge dem på bagsiden af lecamuren, tror måske det vil være lettere, hvis du da vil have dem på indvendig side.

PE

Bare en tanke, som jeg selv ville bruge!

Hvad med at mure hver 3. skift i beton i stedet for mørtel og så lægge lidt armering ind?

I stedet for 19 cm blokke kunne du øge til 23 cm og så mure med 2 adskilte "pølser" beton med et stykke tentorstål i hver som nævnt i hver 3. skift, og på den måde få plads til en strinmmel isolering for at kompensere lidt for betonens kuldebro.

De lodrette, indvendige stolper, kan jeg næppe tro er tilstrækkelige til at modstå en orkan lige ind på facaden, når der ikke er nogen indvendig væg på tværs, og det lette tag styrker efter min mening heller ikke særlig meget.

Hvis du bor ude på Lars Tyndskids Mark, som jeg, skal du vide at vinden har godt fat.
Jeg mindes stadig 3/12 1999 med en vis respekt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej KTM

Begynder du at være mistroisk, har du viden om at søjler ikke holder ? Jeg ved at det er det som skal til for at kunne holde.

PE

Narrhhhh, men 30 cm ned i beton og hvad er det for en dimension vi taler om?
Er det ned i massivt gulv eller i en sokkel? og en væghøjde på 2.70 m.
Jeg har en læmur på ca samme højde, hvor jeg for hver 3 m har 150 cm stræbemur desværre kun til den ene side bundet sammen med tentorstål på dog kun 8 mm. Måske er jeg pivet, men jeg kan da stadig ikke lide orkaner! :-)
Jeg må indrømme at 3/12 1999 gjorde et uudsletteligt indtryk på mig, ikke mindst fordi jeg så hvor mange, i mine øjne gode bygninger, der her i sognet, lagde sig ned.
Idag ville meget have været konstrueret anderledes i min ejd., som dog stod orkanen igennem.
Jeg fulgte bare producenternes anvisninger, men alligevel måtte jeg søndagen efter op på taget med 15 nye tagsten!! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen

Jeg synes du skal lytte hvordan den slags konstruktioner kan laves og lad være med at rådgive andre hvis ikke du har viden herom!!!

PE

Citat fra pev

Hej igen

Jeg synes du skal lytte hvordan den slags konstruktioner kan laves og lad være med at rådgive andre hvis ikke du har viden herom!!!


Jeg gør tingene på min måde, og det har vist sig at kunne holde og fungere.

Jeg har også fulgt anvisninger fra eksperter, som ikke altid har vist sig at være gode.confused

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg synes du skal gøre lige hvad du har lyst til, men rådgiv aldrig hvis ikke du har evner/viden om det du rådgiver om.

Forhåbentlig vil teknisk forvaltning bede om statik på staldbygningen, så finder byggemanden ud af hvordan han skal lave vægkonstruktionen.

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis