Behandling af trægulv på altan

Jeg er flyttet til en lejlighed med trægulv på altanen. Lejligheden er godt et år gammel, så gulvet har sikkert kun fået en enkelt behandling, hvis overhovedet nogen.

Min erfaring med træbeskyttelse er noget nær ikke eksisterende. Men jeg er lidt i tvivl om grundfarven er, så tænkte jeg ville behandle gulvet med noget farveløs/transperant af en art.

Men kan man bare det? Eller hvad er jeres vurdering?

Jeg har vedlagt et par billeder af gulvet taget med mobiltelefon. Kvaliteten er ikke imponerende, men håber I kan få et indtryk af gulvet.

http://peecee.dk/?id=73282
http://peecee.dk/?id=73283
http://peecee.dk/?id=73284

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvilken træsort er gulvat lagt i?
Det kunne se ud som Ipe.. men meget svært at sige ud fra billederne.

Hvis det er Ipe eller teak vil jeg personligt ikke give nogen behandling, men netop gå efter den smukke grå flade, Ipe og Teak ældes, efter min smag, med ynde.... Og kan holde til det danske klima uden vedligehold pga det høje olieindhold der også beskytter mod svamp osv.

Nogle andre træsorter kan også klare klimaet..

Så træsorten og gerne en retning du ønnsker det holdt i?
Fx. Teak og Ipe kan også holdes gyldne med olie.....

MVH Njord
Citat fra njord

Hej

Hvilken træsort er gulvat lagt i?
Det kunne se ud som Ipe.. men meget svært at sige ud fra billederne.

Hvis det er Ipe eller teak vil jeg personligt ikke give nogen behandling, men netop gå efter den smukke grå flade, Ipe og Teak ældes, efter min smag, med ynde.... Og kan holde til det danske klima uden vedligehold pga det høje olieindhold der også beskytter mod svamp osv.

Nogle andre træsorter kan også klare klimaet..

Så træsorten og gerne en retning du ønnsker det holdt i?
Fx. Teak og Ipe kan også holdes gyldne med olie.....


Det grå teak look må være en smagssag, personligt synes jeg det ser forfærdentlig ud når folk ikke behandler teaktræ og træet bliver helt svitset af solen, men sådan er vi heldigvis så forskellige smile

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra njord

Hvilken træsort er gulvat lagt i?

Pas! Jeg aner det simpelthent ikke. Jeg har kigget lidt i lejlighedsmappen, og se om de har skrevet noget omkring, og det gør de desværre ikke.

Citat fra www.vvs-shoppen.dk

ikke behandler teaktræ og træet bliver helt svitset af solen

Hvis vi nu siger at det er teaktræ. Hvad ville du så behandle det med?
Citat fra IsoNick

Hvis vi nu siger at det er teaktræ. Hvad ville du så behandle det med?


Udfra hvad jeg kan se ligner det teak, dermed ikke sagt det er teak, svært at se som njord antyder.
Teaktræ er, fra naturens hånd, en meget olieholdig træsort, og kræver, som udgangspunkt og såfremt det er forarbejdet korrekt, ikke en hel masse pleje. Det vil sige, at hvis man hører til den gruppe, som godt kan lide, at bevare det så naturligt som muligt, så er det fornuftigt, at man, efter behov, men mindst 3-4 gange om året, vasker det godt ned med en kraftig sæbespåns blanding. Det er nemt og ikke mindst billigt.
Husk – brug aldrig højtryksrenser til dine Teak Møbler/Gulve.
Hvis du vil holde en gylden glød på træet bør det have olie to gange om året, forår og efterår. Du vasker træværket med trærens, lader det tørre, en let slibning hvis det er blevet ru, og påfører olie efter producentens anvisning. Det tager ca. en eftermiddag for en almindelig terasse. Det bliver flot på den måde.
Brug ikke højtryksvasker til dette arbejde, det ødelægger træet. En excentersliber med tilhørende polerskive et et godt redskab til at polere olien ned i træet, og med sanspapir på skiven er den god til at slibe.
Det er for sent for i år at gøre noget ved din terasse.
Annonce
Teak er ikke specielt hårdt...
Men langt hårdere end fyr og gran.
En Ipe er noget hårdere end teak.

MVH Njord
Skrevet af bankmand på 26 okt 2007 07:54
En excentersliber med tilhørende polerskive et et godt redskab til at polere olien ned i træet, og med sanspapir på skiven er den god til at slibe.

Jeg faldt over denne tråd, da jeg selv er igang med at behandle min terrasse. Du skriver ovenstående, at man kan polere olien ned i træet. Hvornår gøres dette? Skal man polere overfladen efter at terrassen er færdigolieret og tør?


Hej.
Jeg fordelte olien på gulvet og lod det trække som foreskrevet på dunken med olie. ca. 15 min. Derefter tørrede jeg gulvet med klude til det var nogenlunde tørt. Polerede med min maskine så det blev lidt blankt. Tørrede med klude hvis der stadig var lidt overskydende olie. Overfladen skal være tør når du er færdig, ellers vil den klæbe i langt tid. Det tåler ikke vand de første dage. Pinsen ser ud til at blive god til dit job :-) Ps. Vær lidt opmærksom på solen, den kan gøre at olien tørrer hurtigt, og derfor kan blive svær at fjerne.
Læs iøvrigt på dunken hvordan du skal gøre. Der er det beskrevet. Har set at Faxe foreskriver at man ikke skal fjerne olie før man polerer. Der gjorde jeg altså, da jeg ikke ville have olie på min maskine. Hvis din terasse en meget stor, kan du overveje at leje en polermaskine i Bauhaus i Ishøj.
Du skal nok finde den fintandede målestok frem for at måle hvor meget længere ind olie trækker i eks. teak og ipe ved polere frem for kun at lade træet suge selv. Langt mere afgørende for indtrængningen er molekulestørrelsen på den olie der anvendes. Ud over de gode beskyttende egenskaber har eks. tung olie (kinesisk olie) en meget lille molekulestruktur (væsentlig mindre end linolie).

Men tænk i øvrigt på, at en pudset/poleret og olieret overflade ikke er særlig skridsikker, slet ikke hvis der ligger lidt regnvand på. Jeg vil tro flere af af sømændene på siden her har en negativ holdning til oliering af teakdæk i forhold til skridsikkerhed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også