6 HK Korsør motor

Hej til alle jer kloge hoveder

Jeg er lige kommet i besiddelse af en 17 fods Holstebro jolle med en "ældre" 6 HK Korsør motor. Motoren er sådan set nem nok at starte, men kan der på en eller anden måde monteres en dynastarter på den, primært for at få strøm til et batteri der skal trække en automatisk lænsepumpe.
Er der nogen der kan hjælpe mig med et svar ?

Med venlig hilsen

Leif Nørby Andersen
Hej til alle jer kloge hoveder Jeg er lige... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft endynastarter på min 6 hk Korsør-motor i min tidligere båd. Den var remtrukket fra svinghjulet med 2 alm kilremme - dvs. en dobbelt skive på dynastarteren. Det virkede fint, så du behøver ikke få drejet spor i svinghjulet. Selve dynastarteren var fra en fodermaskine, men en fra MMC er jo beregnet til formålet - husk, at du også skal ha' relæer til, og de er også lidt pebrede i pris. Kig evt. på dba.dk - der er de lidt billigere.
Mvh. Andreaskaup
Jeg kan nu heller ikke se at det skulle være nødvendigt at få drejet spor i svinghjulet for at have en eller to kileremme omkring dette. det er mere et spørgsmål om at få Dynastarteren til at sidde så remmene ikke ryger af ved "høje" omdr.
Der er dog en ting du skal være klar over, en dynastarter tager ca 1 Hk fra motoren bare til driften af denne. det gør en generator ikke !

V.h. Håndværkeren
nu skrev jeg jo ikke at det var nødvendigt, jeg nævnte også montering af en remskive, 1 hk er lidt meget, man kan jo justere laderelæet til at lade med det man har brug for, hvilket i dette tilfælde ikke synes at være ret meget. det ville da interressere mange at en generator ikke stjæler af energien, hvor har du den tanke fra?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så lad mig formulere det på denne måde Lynæs. En generator tager ikke samme efekt fra motoren som en Dynastarter eller dynamo. Jeg har engang fået en større "forelæsning" af en elektromekanikker om modstanden i de to måder at produksere el på.
Hej Klokker
Jeg har lige talt med din makker Henrik, han var da meget flink, for han lovede at sende en kopi af motormanualen til mig, det er jeg glad for.
Motorfabrikken Korsør eksisterer ikke mere, men jeg syntes at have hørt at Marstal Skibsværft har nogle reservedele, eller kan skaffe dem.
Annonce
Hej Klokker, eller måske Dan Korsgaard.
Nu hænger du lidt på den, for i og med at du og din makker har en motor som min, og vel har haft den i et stykke tid ved i jo mange ting, f.eks. hvilken type motorolie skal man bruge, og hvor meget?
Tændrør er jo mange ting, hvad for en er bedst egnet.
Regn ikke med at det er mine sidste spørgsmål.
Nu venter jeg lige indtil din makker sender manualen, når jeg har læst den er det ikke sikkert at jeg har så mange spørgsmål.

Mvh
Leif Nørby
Griner Hej Leif Der kommer jeg nok til at skuffe dig. Vi har kun haft båden i godt en uge så der kan vi ikke hjælpe dig..... Jeg talte faktisk med korsør motor og propelfabrik tidligere i dag og de henviste, ganske som du siger, til Marstal motorer. De skulle blot have et motornummer så kan de skaffe hvad man skal bruge.. Med hensyn til olie og olietype så står der i manualen at den skal have en ganske almindelig plæneklipperolie olie 1.5 liter. Gearet skal have den samme type olie 1.0 liter. Med hensyn til tændrøret så anbefales et bosch tændrør. Og der må jeg indrømme at jeg ikke kan huske hvilket nummer men det kan jeg finde ud af på lørdag og så kan vi lige tales ved (Et tilsvarende rør fra NGK hedder A6 eller B6) Men som sagt så kan du ringe til enten mig eller min Makker på lørdag efter klokken 1400 så kan vi lige tale sammen Hilsen
Dan Korgaard 26221618
Ps De anbefalede rør fra Bosch produceres ikke længere. men det lykkedes os at finde en forhandler der har en tre fire hundrede på lager. I skrivende stund kan jeg ikke huske hvad den biks inde i Aalborg hedder, men som sagt ring på lørdag så skal jeg have oplysningerne klar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis