Græsplæne - renovering

Er der nogen der kan foreslå gode metoder til renovering af en gammel
græsplæne (bortset fra fræsning og genetablering) ?

En mosfjerner der samtidig overskærer rødder skulle efter nogens mening være
godt her om foråret. Er dette korrekt og hvilken maskine skal man i givet
fald anvende?

På forhånd tak!

mvh Ivan

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger lidt af, hvad du mener med renovering. Hvis det kun er et
spørgsmål om, at fjerne mos, så er en mosfjerner en genial opfindelse. Den
minder om en plæneklipper, men istedet er der monteret lange "fjedre" som
tager fat i moset og river det op af jorden. Hvilken maskine der er den
bedste, kan jeg ikke svare på, jeg har kun prøvet en Gardena til ca. 700,-
og den virkede ihvertfald.

Hvis der er bare pletter i græsplænen, så bør du vente til efteråret, hvor
jordtemperaturen og jordfugtigheden er passende. Du skal starte med at løsne
jorden i et spadestiks dybde, hvorefter du river jorden, så der er ca 1 cm
løs muld. Herefter sår du (helst samme blanding som det øvrige græs) og
freder arealet i 6-8 uger, så rødder får god mulighed for at fæstne sig.

Jan Hjelvang www.haveinfo.dk

JH skrev i meddelelsen ...
>Det afhænger lidt af, hvad du mener med renovering. Hvis det kun er et
>spørgsmål om, at fjerne mos, så er en mosfjerner en genial opfindelse. Den
>minder om en plæneklipper, men istedet er der monteret lange "fjedre" som
>tager fat i moset og river det op af jorden. Hvilken maskine der er den
>bedste, kan jeg ikke svare på, jeg har kun prøvet en Gardena til ca. 700,-
>og den virkede ihvertfald.

En sådan kan også lejes for billig penge.
Den er ret effektiv og plænen bliver både nydelig og jævn :-)

Venlig hilsen
Astrid Vest

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis