Hurtige spørgsmål ang. dampspærre + safeboks

Hvordan fastgøres dampspærren ved væggen hvis man ikke ønsker lister langs loftet?
Banker man den bare på de yderste forskalling, taper det og til sidst fuger mellem forskallingen og muren?

Monteres en safeboks bare direkte på forskallingen (boksen er ca. 2 mm tyk) eller skal der stemmes lidt af foskallingen først? Og hvordan tætnes dampspærren iøvrigt bedst omkring boksen?

Med venlig hilsen
Hans
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra RangerJoe

Hvordan fastgøres dampspærren ved væggen hvis man ikke ønsker lister langs loftet?
Banker man den bare på de yderste forskalling, taper det og til sidst fuger mellem forskallingen og muren? JA

Monteres en safeboks bare direkte på forskallingen (boksen er ca. 2 mm tyk) eller skal der stemmes lidt af foskallingen først? Og hvordan tætnes dampspærren iøvrigt bedst omkring boksen? DU LADER DAMPSPÆRREREN KØRER FORBI SAFEBOKSEN OG FUGER DEN FAST PÅ OVERSIDEN ! SÅLEDES AT NÅR DU UDBORER BORER DU GENNEM LOFTBEKLÆDNINGEN, DAMPSPÆR OG SÅ PLASTEN PÅ SAFEBOKSEN ! HUSK AT FØRE JORD MED FREM I SAFEBOKSEN OG AT ANVENDE "VET" ELLER "TET" PAKDÅSE I INDGANGEN PÅ SAFEBOKSEN ELLERS TJENER DEN IKKE SIT FORMÅL.


Med venlig hilsen
Hans


LÆS

Mvh
JCBX

Mvh
JCBX
Der blev jeg vist hægtet af...

Safeboksen (nb. uden låg) skal vel enten fæstnes på enten oversiden eller undersiden af forskallingen med en skrue, og evt. fuges. ?
Herefter føres dampspærren hen under safeboksen?
Dampspærren skal så på en eller anden måde tætnes til safeboksen, så man ikke udelægger den når man engang udborer hullet?

Hvad dælen er en VET/TET pakdåse?

Hvorfor er det vigtigt med jord til et lysudtag?
der skal være låg på boksen ......... ellers virker den ikke efter hensigten

og låget skal fuges ned imod dampspærreren, enten så skruerer du den fast inden dampspærreren bliver lagt hen under den eller osse så skruer du den ned ovenfra efter loftbeklædningen er på plads

indføringen af kabel i boksen SKAL VÆRE 90 graders (temp) og min 3x1,5mm2 og det skal indføres vindtæt i boksen via Thorsmann VET eller TET pakdåser , og der skal være jord i den installation du laver uanfægtet at den ikke anvendes i dine lamper ....... og den skal samles så der er jord i alle safebokse

når den er fuget fast (i en stor ring) til dp spær så kan du jo borer lige gennem loft, dp spær og plastlåg og isætte spotten ....... og du vil ikke have brudt din dp spær funktion da bunden (ikke låget) så udgør dp spær ..... samtidigt må det ikke trække ind i kabel indføringen så den skal tætnes med pakdåser

og alle dine PL dåser (de orange) skal også være vindtætte .......... og det er IKKE dem du køber i Harald snytborg eller klem et fix ...........

er du så heldig at installationen bliver udtaget til "10%´s" ( 10% som udtages til 100% tjek) så bliver den kasseret hvis det ikke er som foreskrevet alle steder og ovenfor

du har retningslinier , Stærkstrømsreglementet, bygningsforeskrifterne og ikke mindst producentens foreskrifter .......... bare i den sammenhæng med safebokse

iøvrigt skal du være opmærksom på wattagen på boksen ......dvs. er det en 35W eller 50W boks og så skal det fremgå af tegninger ved tavlen efterfølgende .........

50W halogen i en 35W boks brænder inden året er omme da den ikke kan overholde 650graders glødetrådstesten

Mvh
JCBX

Mvh
JCBX
JCBX:
Skal der trækkes 3x1,5 frem til boksen?
Skal der anvendes PL-dåser med membran?
Skal der angives boksens maksimale wattage på tegningen ved tavlen?
Hvorfor kan safeboksen ikke overholde glødetrådstesten hvis man bruger for store lyskilder?
... og skal man i det hele taget bruge en safe-box?
min dampspærer var så blød, og sider 50mm inde i isoleringen, at jeg bare kunne presse safe boksen op uden at skulle bryde dampspæren, og så har jeg også trukket pex rør under dampspæren, på den måde skal man ikke bekymre sig om at dampspæren bliver brudt.
Annonce
Er der et trick til at tætne omkring hullet i safe boksen hvor jeg skal føre kablet ind, og undgå at bruge en pakdåse? Kan jeg bore et hul som passer til kablets diameter og så tætne på ydersiden med en silicone fugemasse?
Du læser i brugsanvisningen til safeboksen hvordan du skal gøre ved kabelgennemføringer... simple as that :-)
Der fulgte ikke en monterings vejledning med safeboksene.
Som følge af JCBX's indlæg, har jeg besluttet at købe nye bokse (ca 1800,-) sad(, denne gang med låg.

Det eneste jeg egentlig mangler at få 100% ind i mit hoved er, om man kan skrue safeboksen fast på undersiden af forskallingen, eller det ville kunne ses når man efterfølgende sætter gipsen op. Jeg har ikke mulighed for at montere dem oppe fra. Nogen som har erfaringer med det ?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis