Banken i radiatorventil

Hejsa,

Jeg har netop lavet gulvvarme og endelig fået tændt op for varmen. Men nu viser det sig at ventilen ikke kan styre varmetilførelsen. Så snart termostaten termostaten lukker ned for gennemstrømningen i ventilen (når temp. når den ønskede værdi), så begynder ventilen at banke voldsomt ca. 3-4 gange i sekundet.

Ventilen er en Danfoss RA-FN 20, og jeg kan læse på Danfoss' hjemmeside at den er beregnet til steder, hvor der er monteret en cirkulationspumpe. I mit tilfælde har vi i grundejerforeningen en fælles varmecentral, som bliver opvarmet via fjernvarme. I den fælles varmecentral sidder en cirkulationspumpe og det var derfor jeg har anskaffet mig en ventil af denne type. Men skal jeg anskaffe mig en ventil til naturlig fremførsel i stedet? I det cirkulationspumpen jo ikke sidder tæt på ventilen og der måske derfor "føles" som naturlig fremløb for ventilen? Eller er der andre måder at løse dette problem på?

Iøvrigt er min ventil en vinkelventil. Ikke at det burde have nogen betydning, men mere til info.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at der ikke er byttet om på fremløb og tilbageløb?

Bent.
Ja, for da jeg fyldte vand i de nye gulvvarmerør, kunne jeg se vejen vandet løb. Men kan jeg måske have vendt ventilen den gale vej?
Ventilen er en vinkelventil. Hvis man vender den sådan, at man har en åbning nedad, en åbning til venstre, samt plads til termostaten til højre (Altså set fra venstre side). Så har jeg samlet det sådan at vandet kommer nedefra og op i ventilen og derefter ud i venstre side. Er det ikke korrekt?
Jeg har iøvrigt læst et andet sted på nettet at når man laver gulvvarme, så bør man benytte en fjvr-ventil, som sættes på returløbet.
Er det fordi jeg anvender en helt forkert type ventil?
undskyld jeg spøger du har sat en fremløbs ventil på dit gulvvarme er det ikke rigtig?? der er en pil på din ventil den vej skal vandet løbe.
Jeg synes ikke jeg har set en pil. Men jeg går hjem og tjekker.
Men i princippet burde det vel være ligemeget om jeg benytter en fremløbsventil eller en returventil. Ikk? Selvfølgelig med den konsekvens at varmen kan være svær at styre med en fremløbsventil.
Annonce
der skulle meget gerne sidde en pil på. ja man kan da godt bruge begge to men det er meget sværere og dyrere at bruge fremløbs ventil. man skal også gå en størelse ned f.eks. du har 1/2 så skal din ventil værer 3/8 det kører bedere.
Hvad er dine overvejelser for at sætte en almindelig termostat på gulvvarmen? Det bliver du da rigtig træt af i længden, især når du ser din regning, puha.

Det er ikke for sjov at det er ulovligt at bruge en almindelig fremløbstermostat i nybyggeri ifgl. varmeloven. Få sat en FVJR ventil på, og hvis rummet over 3m2 (plejer jeg at anbefale, andre siger 10m2 men her synes jeg afkølingen er alt for stor), så drop FVJR og få sat noget styring på (mini shunt)

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Nu har jeg tjekket pilen og det er med skam i stemmen, at jeg skal indrømme at den er vendt forkert. Jeg må virkelig have sovet i timen.

Jeg blev anbefalet at bruge en fremløbsventil af en bekendt, der som mig heller ikke er VVS'er. Men efter at have læst på diverse tråde her i forummet kan jeg forstå at det er rigtig dumt. Så jeg anskaffer mig lige en fvjr ventil i stedet. Er der nogen forskel på en FVJ og en FVJR? Eller er det to stavemåder af samme sag?

Jeg har overvejet en shutpumpe - rummet er ca. 9 m2, så jeg har valgt først at prøve uden shuntpumpen og hvis det ikek går, så efterinstallerer jeg den.
Citat fra Hanstad

Nu har jeg tjekket pilen og det er med skam i stemmen, at jeg skal indrømme at den er vendt forkert. Jeg må virkelig have sovet i timen.

Jeg blev anbefalet at bruge en fremløbsventil af en bekendt, der som mig heller ikke er VVS'er. Men efter at have læst på diverse tråde her i forummet kan jeg forstå at det er rigtig dumt. Så jeg anskaffer mig lige en fvjr ventil i stedet. Er der nogen forskel på en FVJ og en FVJR? Eller er det to stavemåder af samme sag?

Jeg har overvejet en shutpumpe - rummet er ca. 9 m2, så jeg har valgt først at prøve uden shuntpumpen og hvis det ikek går, så efterinstallerer jeg den.


Køb bare roligt en shuntpumpe nu, du bliver slemt skuffet med du vil benytte returventilstyring på et rum på 9m2. Der er en alt for stor afkøling. Sagt på en anden måde, du får steder på gulvet hvor du må danse ballet hen over gulvet (kolde punkter)

Jeg anbefaler selv, og ved mange leverandører også foreskrievr MAX 3m2. Varmeloven siger du kun må benytte en returventilstyring (kun gældende ved nybyggeri, er det renovering må du selv bestemme) til SMÅ baderum, og hvordan man så vurderer et småt baderum, tja. Min grænse er 3m2, ellers sætter du en mini shunt på, og sparer besværet og skuffelsen smile

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis