sprøjtemaling af overbygning

Hej

Jeg har nyligt købt en Skilsø 23.
Den forrige ejer kunne ikke lide den oprindelige grønne
farve på overbygningen, og havde selv malet den
hvid med en (grov) pensel.
Resultatet er ikke vellykket.
Jeg vil derfor slibe overbygningen og selv male den.(hvid igen).
Er der nogen som har erfaring med at sprøjtemale med
de nye elektriske maleranlæg fra eks. Wagner.
Er det at anbefale til en uerfaren gør det selv maler ?
Hvis ja, hvilken type maling og hvordan med fortynding ?.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Jeg malede min overbygning på min luna 26 i foråret. Jeg gjorde det med rulle og pensel og det blev meget flot. Jeg brugte 2 komponet maling fra Hempel.Mvh Haulik
[Indlæg slettet]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Vi har i efteråret - foråret total renoveret en Danboat 29.
Vi har malet indvendigt og udvendigt både fribord og overbygning.

Jeg vil ikke anbefale sprøjte, men derimod pensel og malerpude.
Den kommer til at stå meget flot

Vi har - bortset fra bunden - brugt international toplac,der er 1 - komponent som er ekstrem nem at arbejde med.
Husk - temp. er meget vigtigt for at malingen kan flyde sammen. Følg brugsanvisningen nøje og sørg for at underlaget er iorden før du maler

Jeg har vedhæftet et billed før og efter. Jeg tror godt du kan fornemme forskellen.

Hilsen
Flying Leth
Tak for input fra Haulik og Flying Leth

Flying Leth, din Danboat 29, kan du ihvertfald godt være bekendt.

Jeg har tidligere forsøgt mig med malepude på en Cresent
jolle, men uden videre held. Den blev så malet med 2-komp. PolyBest og pensel.
Selv om det så rimeligt ud, kunne man stadig se penselstrøgene.
Måske jeg skal forsøge med Toplac.
Hører dog stadig gerne om erfaringer med "airless" sprøjter.

Mvh
Skilsø
Pensel først, så malepude, som glatter penselstrøgene, så bør det du. I øvrigt har Flying Leth lovet mig lidt billeder og forklaringer til min side, som alm. oplysning til LDS'ere .Airless sprøjter har den fejl at når man starter og slukker, kan der komme en del klatter, man ska' derfor huske at starte slutte på evt. et stykke pap, ikke plastik, glemmer man det er sket med finishen. Min erfaring er at det er meget svært at bruge en airless, ihvertfald hvis man snakker om ikke proffessionelle anlæg ( ingen erfaring der ) . Jeg har derimod gode erfaringer med Wagners lille anlæg, som selv leverer luften og ikke bruger så meget af det, så man kan regne med at det meste maling rammer emnet. Desværre koster det godt et par tusinde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej

Tænk dig godt om inden du giver dig i kast med at sprøjtlakere - det kræver at du har et par hænder der er godt skruet på, hvis du ikke kan sprøjte i forvejen.
Du kan få et meget flot resultat ud af det, men der er mange fælder undervejs, der er meget afgørende for det endlige resultat.
Du kan godt gøre det, det gjorde jeg med hele båden ( 5 mdr. ) men sæt dig godt ind i tingene og læs nøje alt omkring varme/kulde, fugt, fortyndning mm.
En anden mulighed er at gøre alt arbejdet med slibe/spartle og afdækning selv og så få en proff til at lave det sidste. (en mulighed jeg i dag ville have valgt)
Du kan evt kigge forbi vores side på www.sejl.de ( ja, der skal stå DE ) og kig under OPBYGNING. Der er en del om oplakeringen af båden , brugsforviringer til at downloade mm.
Mvh. Michael
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også