Brændeskur ved skel

Hej,

Jeg skal til at lave et brændeskur, som jeg har tænkt mig at bygge op ad min carport. Carporten står ca. 170cm fra skellet. Planen er at bygge skuret så det er ca. 110cm bred og 5-600cm lang.

Men spørgsmålet er egentlig om jeg må bygge så tæt på skellet. Der er jo stadig 50-60cm luft mellem skur og skel når det engang er færdig.

Et andet lille problem jeg har er at jeg ikke kan finde den anden "skel-sten" så før jeg finder den har jeg ikke rigtig den store mulighed for at trække en snor for at se hvor skellet ligger helt præcist.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har lige haft de samme overvejelser - jeg ville lave et lille skur, som delte væg med carportens sidevæg. Min kommune har oplyst mig om, at et skur der står op ad carportvæggen rent teknisk er en tilbygning til carporten, og derfor gælder reglerne for carporte m.v., som gerne må stå i/tæt ved skel.
Desværre betyder det rent teknisk, at byggeriet skal "anmeldes" til kommunen, hvilket koster 1200 kr.

Jeg har indsat svaret fra min kommune nedenfor - men mit råd vil være at tage kontakt til din egen kommune - jeg mailede en lille skitsetegning til dem og beskrev hvad jeg havde tænkt mig, og på baggrund af det svarede de så tilbage.

Svar fra Kommunen:

På baggrund af din henvendelse sendt den 24. modtaget her den 26. september 2007 angående forespørgsel omkring opførelse af skur, har vi følgende kommentarer.

Da området du søger i er omfattet af en deklaration (B-65), er der visse begrænsninger og konsekvenser i det ansøgte.
Før vi behandler din sag byggeteknisk, vil jeg her gøre dig opmærksom på følgende.

Dit skur vil være at betragte som en anmeldelse, og vil i denne sammenhæng koste et byggesagsbehandler gebyr på 1200,- kr. Dette er kommunens minimums gebyr.

Dit skur kan ikke sammenlignes med en småbygning, da der her i bygningsreglementet, er tale om fritliggende småbygninger. I dit tilfælde, er der ikke mulighed for at lave fritliggende udhus, udover det du i forvejen har. Her tænker jeg på garage.

Uddrag af deklaration:
Udover nævnte beboelses bygning må der kun opføres én mindre bygning til udhus, garage, eller lignende.

Da der allerede er opført ovenstående (garage), har du kun mulighed for at opføre som tilbygning til eksisterende.

Du har ret i, som du anfører i din mail, at der er mulighed for at opfører en mindre bygning, op til 50 m², det skal blot nævnes, at fradragsarealet er på 35 m². Dvs. alt du bygger over 35 m² skal medregnes i din bebyggelsesprocent, og ønsker du ikke yderligerer at bidrage til et større areal bygningsmæssigt, skal du holde dig under 35 m².

Alt i alt, det ansøgte vil såfremt du ønsker at opføre, blive behandlet som en anmeldelsessag og koste 1200 kr.
Højden som dette vil skulle behandles efter, er ifølge deklarationen en maksimal højde på 3,5 m 2,5 m inde. Dvs. at højde bestemmelserne Jf BR-S98 11.3.1, 2,5 m maks. højde indtil 2,5 inde på grunden, er gældende. Men her stopper bygningsreglementets virkning, da deklarationen omhandler de efterfølgende højder på grunden.
Rasmus' eksempel er ikke ukendt.. Der er selvfølgelig en lovgivning på området. MEN det er de gældende vedtægter, byplaner og frem for alt servituter på din grund der gælder. Du kan naturligvis søge om dispensation, men det er smartest at gøre om sommeren, da der her er en chance for at en kontor elev har for travtl, og bare godkender uden at tjekke sagen ordentligt. Ellers får man normalt bare ikke dispensation til NOGET som helst.

I Rasmus' tilfælde er der tilsyneladende en servitut eller byplan der kun tillader opførsel af EN tilbygning på grunden. På min parcel gælder der eks. at der SKAL være to parkeringspladser... De skal ikke bruges, men de skal være der.

Du skal derfor undersøge hvad der er gældende for dig.. Men normalt gælder der særlige regler for at bygge i og ved skel. Ved byggeri over 1.8 skal byggeriet normalt til nabohøring. Ved lidt større byggerier skal byggeriet godkendes, ellers skal det normalt bare anmeldes til kommunen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis