Hej Bjarne.
Du skriver
> Er der nogen, der kan fortælle mig hvad der bruges til "kalkningen" - er
det
> maling eller ER det kalk.
I rigtig "gamle" dage brugte man kridt til at skygge med, det var et
allerh......s besvær og som regel yngste lærlings opgave. Så efter voldsom
dugdannelse eller regn, jamen så på`en igen kammerat. Senere er der kommet
skyggeprodukter med et limstof i handlen, de klæber noget bedre og regner
ikke så let af. Der ud over kan man købe skyggenet eller stof, det bruger
eherversgartnerier idag. Du kan evt bruge et stykke ubleget ostelærred det
skygger, men tager også en del lux, altså solstråler fra dit væksthus.
En anden ide jeg selv og min familie har brugt, er en drue eller en blåregn,
de løber begge op som død og djævel, og skygger på en behagelig og "grøn"
måde.
Med hensyn til temperaturen i dit væksthus er det vigtigt at du gennemlufter
huset, man satte i gamle dage luft på husene, dvs. at man åbnede nogle
vinduer i toppen af huset, derved kom der cirkulation i hust og planterne
fik ikke træk. Sådan sænker du bedre temperaturen, skyggen laver du primært
for ikke at svide planterne.
Håber du kan bruge svaret.
--
God havesæson
MvH
Henrik Grønberg
[email protected]