Nye radiatorer og ventiler til stuen

Hej folk

I forbindelse med renovation af mit nye (gamle 1936) hus med fjernvarme vil jeg gerne sætte nye radiatorer op. Pladsen under de to vinduespartier råber på en radiator med dimensionerne 1600x600 af æstetiske årsager. Stuen er i øvrigt ca. 30 kvm.

Nu har jeg gennemtrawlet www.billigvvs.dk i flere dage og har godt nok fundet nogle jeg kan bruge men jeg har lige en mængde spørgsmål jeg vil have svar på om muligt.

1) Skal effekten på radiatorerne matche stuens størrelse eller gør det ikke noget at over-kill'e. (dette ? er udledt af udsagnet i ?2)

2) Jeg er blevet "bildt ind" at man får mere varme for pengene (noget med at returvandet afleveres koldere) hvis man har flere plader på radiatoren. Er det noget pjat og kommer man i så fald ikke til at få en voldsom over-effekt hvis de fysiske mål skal overholdes.

3) Der er monteret returløbsventiler på de nuværende radiatorer. Er der nogen fidus i at skifte til fremløbsventiler med luftermostat?

4) Er der nogle mærker jeg skal styre udenom når jeg skal til at købe ind?

5) Er der nogle mærker jeg skal styre ind i når jeg skal til at købe ind? smile

Jeg håber på en masse svar. Hvis jeg spørger pussigt, så forklarer jeg gerne nærmere smile

Lasse
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Lassedk

Hej folk

I forbindelse med renovation af mit nye (gamle 1936) hus med fjernvarme vil jeg gerne sætte nye radiatorer op. Pladsen under de to vinduespartier råber på en radiator med dimensionerne 1600x600 af æstetiske årsager. Stuen er i øvrigt ca. 30 kvm.

Nu har jeg gennemtrawlet www.billigvvs.dk i flere dage og har godt nok fundet nogle jeg kan bruge men jeg har lige en mængde spørgsmål jeg vil have svar på om muligt.

1) Skal effekten på radiatorerne matche stuens størrelse eller gør det ikke noget at over-kill'e. (dette ? er udledt af udsagnet i ?2)

2) Jeg er blevet "bildt ind" at man får mere varme for pengene (noget med at returvandet afleveres koldere) hvis man har flere plader på radiatoren. Er det noget pjat og kommer man i så fald ikke til at få en voldsom over-effekt hvis de fysiske mål skal overholdes.

3) Der er monteret returløbsventiler på de nuværende radiatorer. Er der nogen fidus i at skifte til fremløbsventiler med luftermostat?

4) Er der nogle mærker jeg skal styre udenom når jeg skal til at købe ind?

5) Er der nogle mærker jeg skal styre ind i når jeg skal til at købe ind? smile

Jeg håber på en masse svar. Hvis jeg spørger pussigt, så forklarer jeg gerne nærmere smile

Lasse


1) Hvor meget er der tale om?

2) De fleste radiatorer fåes i diverse typer typisk:
Enkeltplade med én konvektionslamel
Dobbelt plade med 1 konvektionslamel
Dobbelt plade med to konvektionslameller
Tredobbelt plade med tre konvektionslameller.
Tredobbelt plade med fire konvektionslameller.

Kan også fåes uden konvektionslameller typisk.

Og jo flere konvektionslameller jo mere watt = mere varme, men de fylder også en del mere i dybden.

3) Vil da anbefale dig at få installeret termostater på fremløb, så den selv står og slår fra og til på den ønskede temperatur. På returløbet står den bare og høvler igennem på en temperatur indtil du slukker den.

4 og 5 ) Rio, Thor og Purmo er de store aktører på markedet og forskellen på disse er minimal.

Håber det var svar nok smile

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Kan jeg f.eks. sætte to Purmo PC21s med en ydelse på 1308 W (ca. 20 m2, oplyst på hjemmesiden) op i stuen som jo kun er på ca. 30kvm, uden at få problemer. Jeg ved ikke hvilke problemer det kunne være. Temperaturstyringen? Stillestående pakdåser?!

Nå men det kommer sig jo af at en enkeltpladeradiator bare ikke er særligt "sexet". Den er umandet smile Så hvis ikke der er nogen problemer forbundet med at overdrive effekten på radiatoren så synes jeg det er dejligt at kunne sætte godt blæs på.

Hvad ville du evt. sætte op under vinduerne, som der er to af. Der er ca 800mm fra gulv til karm og vinduerne er 1600mm brede. Og stuen er som sagt ca, 30kvm. Det er gamle indfatningsruder hvis det har nogen betydning.

-Angående termostatventiler, skal disse så være med indbygget termostat og skal de monteres i toppen af radiatoren (jeg går ud fra det er der vandet løber ind)?
Jo større overdimensionering du har, desto bedre en afkøling vil du kunne opnå og dermed er din chance for at få lidt penge tilbage fra fjernvarmeværket større.*

Selv ca. fordoblede jeg radiatorarealet da jeg renoverede soveværelset på 1. salen og kan nu mærke, at returvandet altid er iskoldt.

Stillestående pakdåser?!

Jeg vil da håbe, at alle pakdåser er stillestående
- men der er måske noget jeg misforstår ;-)

* KE (nu DONG) har gennem de sidste par år ændret på afkølingskravene, så vi, med samme type forbrugsmønster, startede med at få 1.500,-
retur for nu ikke at få en krone sad

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Citat fra Lassedk

Kan jeg f.eks. sætte to Purmo PC21s med en ydelse på 1308 W (ca. 20 m2, oplyst på hjemmesiden) op i stuen som jo kun er på ca. 30kvm, uden at få problemer. Jeg ved ikke hvilke problemer det kunne være. Temperaturstyringen? Stillestående pakdåser?!

Nå men det kommer sig jo af at en enkeltpladeradiator bare ikke er særligt "sexet". Den er umandet smile Så hvis ikke der er nogen problemer forbundet med at overdrive effekten på radiatoren så synes jeg det er dejligt at kunne sætte godt blæs på.

Hvad ville du evt. sætte op under vinduerne, som der er to af. Der er ca 800mm fra gulv til karm og vinduerne er 1600mm brede. Og stuen er som sagt ca, 30kvm. Det er gamle indfatningsruder hvis det har nogen betydning.

-Angående termostatventiler, skal disse så være med indbygget termostat og skal de monteres i toppen af radiatoren (jeg går ud fra det er der vandet løber ind)?


Hvorfor i alverden bruge en radiator der watt mæssigt er beregnet til 20m2 til et rum på 30m2, det forstår jeg altså ikke?

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra www.vvs-shoppen.dk

Hvorfor i alverden bruge en radiator der watt mæssigt er beregnet til 20m2 til et rum på 30m2, det forstår jeg altså ikke?
Måske fordi du overser, at der vil benyttes TO stk af dem - én under hvert vindue…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Annonce
Citat fra TvE

Måske fordi du overser, at der vil benyttes TO stk af dem - én under hvert vindue…


Aha, nåede jeg lige at se efter jeg havde trykket "Send indlæg" My bad smile

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra www.vvs-shoppen.dk

Hvorfor i alverden bruge en radiator der watt mæssigt er beregnet til 20m2 til et rum på 30m2, det forstår jeg altså ikke?


Jeg vil have to op af den der giver til 20kvm. En under hvert vindue. Den der giver til 15kvm ser så vattet ud (1 plade med lamel).

Ang det med pakdåserne smile Jeg tænkte at hvis varmeløsningen var overdimensioneret så ville de skulle arbejde ret meget, de der stifter, og med tiden sætte sig fast smile Det var det jeg mente.

Edit: Torsdag morgen. >>> Det var iukke for at drille smile Jeg havde ikke lige set at en anden havde svaret ind på spørgsmålet smile
Du kan naturligvis sagtens overdimensionere dine radiator størrelse watt mæssigt, det er dine penge forstå mig ret. Jeg ved mange fjernvarme værker anbefaler man overdimensionerer med op til 20% i nogle tilfælde.

Og det her ikke reklame for vvs-shoppen, men de watt tal som står hvad hver radiator kan dække over sådan ca. rent m2 mæssigt er sat efter 65w pr m2, som er hvis det er et mellem isoleret hus.

Man kan stille det sådan op (groft)

God isolering så er varmebehovet 40-45w pr m2
Mellem isolering så er varmebehovet 60-70w pr m2
Dårlig isolering så er varmebehovet 80-90w pr m2

Dette kommer naturligvis an på en masse ting, men kan bruges som en tommelfinger regel.

Det du vil opnår ved at overdimensionere er jo at du får en hurtige opvarmning efter at temperaturen har været sænket. Mange med store vinduesarealer over dimensionerer effekt behovet for deres radiatorer.

Men er dit hus nogenlunde isoleret og du har en normal størrelse vinduer, ser jeg altså ingen grund til at overdimensionere og derfor give mere pr radiator end højest nødvendig. Men selvfølgelig, hellere en større radiator end en der er for lille til dit behov.

Håber du kan bruges mit svar smile

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra www.vvs-shoppen.dk

Man kan stille det sådan op (groft)

God isolering så er varmebehovet 40-45w pr m2
Mellem isolering så er varmebehovet 60-70w pr m2
Dårlig isolering så er varmebehovet 80-90w pr m2

Dette kommer naturligvis an på en masse ting, men kan bruges som en tommelfinger regel.
Af de massere af andre ting der påvirker vil også være antallet af ydervægge (-lofter & -gulve) - jo flere af slagsen desto større behov for varmetilførsel til rummet.
Tilstødende opvarmede rum bidrager jo til opvarmningen.

Men er dit hus nogenlunde isoleret og du har en normal størrelse vinduer, ser jeg altså ingen grund til at overdimensionere og derfor give mere pr radiator end højest nødvendig.
Her er så grunden at man med fjernvarme fra visse fjernvarmeværker kan få penge retur hvis man afkøler mere end påkrævet (OG måske især også vigtigt - man kan få en tilsvarende ekstraregning, såfremt man afkøler for lidt!).

Skulle man blot bruge få tusinde kroner ekstra, på at overdimensionere alle husets radiatorer (altså ikke blot det omtalte rum), vil den merudgift for megentlig kunne hentes hjem på ganske få år…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
lige en lille detalje en returventil er altid bedst hvis du vil spare penge men der er mere komfort ved en fremløbs ventil men hvis du har begge to er det helt super og du kan ikke over dimotionere en radiator til fjernvarme
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis