klinker m. gulvvarme - 2 løsninger

Hej

Vi vil gerne have lagt klinker på vores nuværende trægulv i vores gang (stueplanen). Det drejer sig om ca. 18m2. Vi har snakket med 2 håndværker med hver sin løsningforslag.

1. Håndværker
Vi fjerner det eksisterende trægulv, skærer strører til og forstærker dem med profiler. Svalehaleplads bliver lagt på, evt. armerings-jernnet, derefter pex-rør, beton og tilsidst klinker

2. Håndværker
Vi fjerner det eksisterende trægulv, fjerner strørene og isolering og evt. fjerne lidt jord. Min. 25cm flamingo bliver lagt, armerings-jernnet, pex-rør, beton og tilsidst klinker
.

Hvilken løsning vil i anbefale? Jeg ønsker den mest stabile løsning og begge håndværker holder på deres løsning.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu er jeg ikke håndværker eller noget i den stil, men jeg ville vælge nr 2. fordi.

1. er der nok isolering som det er nu eller skal du bruge penge for at ligge mere i alligevel.
2. Tiden/penge der skal bruges på at fjerne strøer kontra forstærke dem og ligge plader osv. på.
3. Fjerne strøer og udgravning samt rette af og smide flamingo på er overkommeligt for de fleste, og der kan man så spare udgiften til dette.
4. Jeg tror personligt at nr 2 er en mere solid løsning, ved ikke hvorfor jeg synes det- måske fordi der indgår færre elementer???

MVh. Jesper
Tje.. jeg kan tænke mig til ihvertfald 3-5 løsninger yderligere... Men umiddelbart, så vil den "bedste" løsning jo være lidt afhængig af hvad du har under gulvet NU.

For hvis du har en yderst velisoleret krybekælder, så er løsning #1 da rigtig god. MEN.... Hvis du bare har 10 cm leca og et betonklaplag, så vil jeg nu også mene at løsning #2 vil være bedre, da du så får en meget billigere (driftsmæssig) løsning. Prismæssigt, så er det ikke mange kroner ekstra pr. kvm der er tale om. Måske lige en smule på arbejdslønnen der kan komme til at løbe op.

Så spørgsmålet må vel være: hvad HAR du under gulvet ?
Jeg har ikke krybekælder og jeg ved ikke rigtig hvad der præcis ligger nedenunder, da vi ikke har fjernet trægulvet endnu. Dvs. at hvis jeg allerede har en god isolering i forvejen vil du foretrække løsning 1 ellers er det løsning 2
Løsning 2. Vil være mit klare valg.

Jeg går ud fra at du har et ældre hus.
At der er et bjælkelag der holder gulvet. Altså et gulv hvor der ikke underlæggende er støbt et lag hvor strøerne så ligger på !!!

Med løsning 2 får du et gulv hvor du kender isoleringen under, det betyder meget for driftsøkonomien på gulvet.

Fordelen er at gulvet ikke kommer til at hænge på noget gammelt... det er opbygget hele vejen fra grunden og du kender kvaliteten i det gulv fremover.

Husk der skal være et kapilærbrydende lag osv. Jeg er ikke sikker på flamingoen er tyk nok til at kaldes kapilærbrydende, inden der isoleres og støbes. Du skal ned så der er råjord, der må ikke være muld under det støbte..

Løsning 1. et valg jeg vil være lidt tilbageholdende overfor.

Her hænger du på de forstærkede strøer og den styrke og fastgørelse de nu har. Du kender ikke noget til den isolering, eller mangel på samme, der er under dit nye gulv.

Men hvad er prisforskellen?

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis