Blændplade i kontakt

Vi har i vores hus tidligere haft en havelampe som kunne tændes og slukkes på en kontakt i vores entré. Jeg har nu udskiftet denne havelampe med en ny model, som har indbygget bevægelsessensor (ja, okay - jeg VED godt at må man ikke må skifte en udendørs lampe selv, men hva' faen... wink ).

Derfor har jeg nu ikke mere brug for at kunne tænde og slukke for lampen på kontakten i entréen, så jeg tænkte om man selv må sætte en blændplade (eller hvad det nu hedder) i kontaktrammen i stedet for afbryderen. Altså fjerne afbryderen, samle ledningerne i en samlemuffe, og så sætte en blændplade på. Jeg mener, man må jo selv skifte kontakter, så... smile

/Zeabee
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du ikke.

En havelampe skal have en jordforbindelse.. Og så er det ikke lovligt at lave selv.

Men du har jo allerede skiftet havelampen.. sååååååårolleyes

MVH Njord
Du må som forbruger udskifte én til én, så operationen skal du have hjælp til.

Det er dog ikke jorden der afgører om du må udføre opgaven på egen hånd; det er kapslingsklassen på materialet. Elinstallatørlovgivningen tillader forbrugeren udskifter normaltæt materiel (IP20) også når der er jord i installationen såfremt materiellet er beskyttet med HFI/HPFI.

Dvs. det er kapslingsklassen der dikterer at du ikke selv må udskifte udendørslamper - ikke jordforbindelsen. Det er jo langt fra alle udendørslamper der skal have en jordforbindelse...
Tak for afklaringen mht. jordforbindelse, Steinaa... jeg blev lidt nervøs da jeg læste Njords indlæg, da der ingen jordleder var i den oprindelige installation (og for så vidt heller ingen steder at montere den i den nye lampe jeg satte op).

Men det vil altså sige, at jeg skal tilkalde en elektrikker for at afmontere den gamle afbryder, samle de to kabler i en samlemuffe og sætte en blændplade op... rolleyes

Tak for hjælpen! smile

/Zeabee
Jeg har købt 3 dyre havelamper fra en større dansk lampefabrik.
Konstruktøren havde bare lige ikke tænkt på, at de havde bygget fatningen ned i en skål, de havde heller ikke lige tænkt på at jern og kobber reagerer på hinanden, så alle udgange for vand fyldes med rust/snask inden for ca. 2 år.

Så skålen blev meget hurtigt fyldt med vand, og så slog HFI'en.

Hvor var jeg glad for at jeg havde min masterafbryder i garagen som slår strømmen fra til lamper og strømudtag på grunden.

"Kan du se pointen - eller skal jeg stave det for dig"

MVH - en tidligere Horn-belysnings kunde

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis