Toilet/Bad - Afløb

Hej!

Jeg har et ældre hus (63), hvor jeg nu er begyndt at få problemer med afløb i badeværelset. Er brusebadet af længere varighed vil vandet begynde at løbe OP fra afløbet og efter badning vil udskyldning i toilettet resultere i meget høj vandstand heri, som falder langsomt. Jeg har renset afløbet så langt som jeg nu kan komme til uden resultat. Toilettet er som sådan ikke stoppet så nu ved jeg ikke lige hvad jeg mere kan kontrollere/gøre ved problemet.

Nogen der har nogen forslag til hvad problemet kan være og evt. afhjælpning?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvor meget man prøver at rense kloakken med en split, er det min erfaring, at man kan "klare" en forstoppelse, men kun i en periode for så kommer den igen, for man har kun fået lavet et hul i proppen, og ikke fået fjernet den helt.

Jeg har prøvet det mange gange i et hus fra 72, men når de proff. så har kørt igennem udefra og ind med højtryksspul, så sker der noget helt andet. De ikke bare åbner en forstoppelse, men renser rørerne, så de holder meget længere.

Vi har fået tilbud på en årlig rensning for en meget lav pris vistnok et par hundrede i vores kvarter. Denne ordning må være fin for begge parter, for de undgår den dyre kørsel, og vi får vedligeholdt rørerne.

Endeligt bør nævnes, at da de kom første gang, og så jeg havde monteret et nyt toilet, hvor man kan vælge mellem halvt og helt skyld, fraråede de at bruge halve skyld i et hus af denne alder. Rørerne er ikke gearet til det, og der vil sætte sig papirrester, som bliver hårde som cement, fordi der de gange man ikke behøver stort skyld, ikke bliver renset ud med stor mængde vand efter de andre gange. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men vi har nu fulgt rådet.

Mhv. Jørgen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Jørgen (den 14-06-2001).]

Med venlig hilsen

Jørgen
Ja, nu lyder det jo mere voldsomt end det er, for heldigvis vender strålen bagud, så slangen selv går fremad og lxxxxx ryger baglæns, og så går de jo altså ikke helt op i dit toilet.

Du kan finde firmaerne under kloakrensning i telefonbogen.

Som nævnt giver vi kun nogle få hundrede, men det koster nok væsentligt mere, når de specielt skal ud til een.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Tak for hjælpen! :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ud fra beskrivelsen kunne det måske tyde på at der var en sætningsskade på dine kloarkrør. Jeg har fået renoveret og skiftet en hel del af mine kloarker fordi de havede forskubbet sig.

Den lykkelige udgang på historien er at mit forsikringsselskab betalte gildet, da jeg have en rørskade forsikring.

Så mit råd herfra skal lyde på at tjeke sine forsikringer, der kan være en billig løsning gemt der.
Annonce
Hej Arne Skov.

Tror du forsikringen dækker, at det er et ældre hus - det var hvad kloakfolkenes konklussion var.

Det ville jo være dejligt, hvis det er rigtigt mht. forsikring - men lad os høre lidt mere.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
M.h.t. forsikring: Det kommer jo først og fremmest an på hvad der står (med småt) i policen, men hvis du har en såkaldt udvidet rørskadedækning, der dækker "skjult rørskade" så bør den dække.

Men der skal være brud på ledningen for at forsikringen dækker, det er ikke nok at der siver vand ud.

Jeg kender nogen, der har fået et nyt badeværelse på forsikringens regning - også selvom blikkenslageren sagde at det var en normal skade med den alder huset havde.

TS
Det kan også være kloakrørene uden for huset, det er galt med. I 60'erne brugte man betonrør. Mufferne skulle samles rigtigt og der skulle støbes rundt om med cementmørtel. Mange gange er der blevet sjusket hermed. Især glemte man også at lægge sand i renden inden rørene, hvilket kunne resultere i sætninger med brud som følge.
Har du forresten et birketræ stående udenfor? Rodnettet herfra har en vis evne til at trænge ind i rørledningen. I værste fald kan du risikere at skulle forny ledningen. Brug da plastafløbsrør, fås i 6 m længde og med overgange til bt-rør. Det er et rigtigt beskidt gør-det-selv arbejde, men husk nu, at en aut. kloakmester skal lægge selve røret ned.
Frej
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis