Hvad er sæbelud ??

Jeg skal have behandlet et 70 m2 nyt fyrretræs plankegulv. Og min plan var først at ludbehandle og derefter mætte det med sæbe. I min søgning her på nettet efter plejeprodukter, støder jeg på noget der hedder sæbelud ?? Kan nogen forklare mig nærmere, hvad dette produkt er ??

Smil fra Ida
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæbelud, er såmænd bare sæbespåner og vand blandet op til en grødet konsistens.

wink Smil fra Karin.

MULLE.....
Hej Karin

Tak for svaret, skulle dette også stoppe gulningseffekten ? ellers er navnet jo lidt misvisende.....

Mvh Ida
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Ida !
Det er ikke min erfaring at sæbelud stopper gulningsprocessen. Jeg har selv haft sæbebehandlede gulve og brugte pibeler i sæbeludet. Dette gør at gulvene forbliver lyse - men en forudsætning er, at der bruges pibeler jævnligt ved gulvvask og at det smøres jævnt på, idet der ellers bliver synlige forskel på gulvet hvor det ikke er påført.

Smil fra Karin smile

MULLE.....
Hvis jeg var dig....
Jeg ville ludbehandle (trip trap har noget, hvor du får lidt glæde af det hvide der er tilsat).

Derefter faxe hvidolie, lad det stå i en uge som foreskrevet, og nu kan du bruge sæbespåner. En fed grød til at starte med.

Jeg har prøvet med Faxe lud, der er altså noget der giver lidt mere lysning i trip trap. Jeg er normalt ikke "fan" af trip trap, jeg syntes deres produkter er for dyre (værst er deres køkkenbordsolie, her skal telefonen IKKE ringe når man er igang....).

Pibeler, har prøvet, man skal ikke ramme noget med vaskevandet, alt får det snask på sig. I øvrigt et produkt man ikke skal købe hos eks. sadolin. Jeg har på fornemmelsen at det er noget der ikke koster en hujende fis, men embalagen koster 70 kr.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR

Hvorfor olie frem for sæbe ?? Jeg har hørt at olierer man først et gulv, er ingen anden behandling mulig ? Plus det skal olieres 2 gange om året. Er det ikke nemmere at tilsætte special sæbe ved normal gulvvask ?

Smil fra Ida
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi bruger sæbe efter olie.....
Ved det faktisk ikke, vi bor i et dukkehus på 106 m2. Vi bruger vores stueetage maximalt. Der er olieret 2 gange på de 8 år vi har boet her. Men gør hvad du vil, bare du ikke springer luden over aht. farven.

Vi har ikke husdyr, kun 2 små børn. Vi render sjældent med sko på indendørs.
Gulvet er fra 1918 og er naturligt patineret, så små mærker bemærkes selvfølgelig ikke.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er en fuldstændig renovering af 1. salen vi er i gang med. Og i første omgang bliver det et stort rum, som så med tiden kan deles i 3 værelser og en lille tv stue. Jeg har før luddet et gulv selv, men jeg synes 70 m2 er lidt uoverskueligt og da det er et helt nyt gulv, vil jeg også at det bliver gjort ordenligt. Jeg har tænkt meget frem og tilbage omkring om det skulle være lak, olie eller sæbe, men tror nu jeg bestemmer mig for sæbe. Her behøves hele gulvet ikke at vaskes hver gang og man skal ikke være bange for gennemslid og repratioener der kan ses osv osv.

Hvilken virkning har olien på jeres gulv ?? gør det det mere modstandsdygtig eller er det for udseenets skyld ? Jeg vil jo også gerne have et flot gulv.

Mvh Ida
Det er kun for at give det der flotte hvide look. Det er ikke mere smudsafvisende, det er den svage hinde af sæbespåner der altid er på gulvet der klarer dette.

Med mindre det er et meget dyrt gulv, tror jeg ikke man kommer langt med lak nu om dage. De er meget bløde de planker der er i handelen. Kan godt være jeg tager fejl.

70 m2 det er da til at overskue, specielt når der ikke er sat skillerum op endnu. En god bred ludpensel og så igang.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Det her med lud eller olie har noget med kemi at gøre.

Lud er ikke sæbe, men efterbehandlingen af lud er sæbe - derfor forvirringen.

Hvis du har adgang til læsket kalk kan du selv lave din lud. Lud består såmænd ikke af andet end læsket kalk opløst i vand. Det skal du behandle dine gulve med for at give træet et chock. Derefter skal du sæbebehandle dine gulve med en MEGET kraftig sæbeopløsning (jeg vil nærmest kalde det grød!) for at mætte gulvet med sæbe.

Det er vigtigt at du sørger for at gulvet tørre ordentligt op i mellem hver sæbebehandling, og da det er helt nyt gulv skal du nok behandle det 4-5 gange med sæbe før du kan regne med at gulvet er mættet.

Sæbespåner eller brunsæbe - hvad er forskellen?

Sæbespåner vil med tiden gøre/bibeholde den lyse farve som træet har i dag, den brune sæbe vil med tiden gøre dine gulve mere gullige så det er et spørgsmål om hvad du ønsker af effekt.

Du kan altid putte pibeler eller titanium hvid som Trip/Trap og de andre sæbekogerier gør, da det er langt billigere, men det kan du efterfølgende gøre i din daglige vedligholdelse alt efter hvor meget I slider gulvet. En 1. sal bliver jo ofte ikke så slidt som stueetagen - ofte har man jo ikke sko på oven på - eller?

Jeg har selv ludbehandlede gulve i hele huset (fra 1865) og er rigtig glad for den løsning.

Lak er slidstærkt men bliver med tiden slidt, ridset og synes jeg grimt at se på.

Olie - her kommer kemien rigtig til sin ret. Hvis du olierer dine gulve kan det sagtens lade sig gøre, men er du først begyndt på det skal du slibe gulvet ned for at kunne ludbehandle. Gør du ikke det begynder du nemlig at producere sæbe på dit gulv og det bliver det rigtig fedet og klistret af! Derfor oliere du dit gulv kan du ikke vaske det før olie er helt tørret ind, ellers går det galt.

Har du yderligere spørgsmål så skriv eller læs mere på: www.tibberuphoekeren.dk

God fornøjelse med dine nye gulve!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Se her er noget jeg også kunne bruge til noget. jeg har før søgt "opskriften" op lud. Hvor køber man læsket kalk, er det hos matas eller sådan noget, og hvad er blandingsforholdet ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også