Hvordan afmonterer jeg en gammel koksovn?

I min nye lejlighed er der en (meget) gammel koksovn i hjørnet af stuen (se billede).
Den er ikke funktionel, da skorsten er blændet, men den er stadig monteret fast til skorstenen.
Er der nogen forslag til, hvordan jeg får det monstrum ud af min stue?
Er det "bare" nogle stærke mænd der skal tage fat, eller kan man bruge nogle snedige hjælpemidler? Eller skal det være en skortensfejer, der afmonterer den?

Hvem kunne være interesserede i at aftage den?

(Jeg har lige købt ny lejlighed, som trænger til lidt arbejde, så derfor har jeg en masse spørgsmål at stille - jeg søger dog forummet igennem for svar inden jeg poster smile)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]
Afmonter toppladen - den ligger sikkert løst. Dernæst vil du sikkert finde nogle små (rustne) skruer, som holder "skallen" fast. Den skal være til at skille og nemt fjerne. Dernæst har du så kolossen, som sikkert er hundetung.
Rørene til/i skorsten skal kunne vrides rundt og komme løse.
Ved sådan en gammel svend er aftræksrørene sjældent samlet med andet end måske ovnkit, som nu er tørret godt og grundigt ind.
Og du må gerne selv fjerne den.
Yderdelen var blot til pynt i de finere borgelige hjem.

Sniffer  
Tak for tippet. Yderdelen har jeg fået fri allerede, så det var det mindste problem smile

Og det lyder godt, at det ikke er en større opgave at få den vristet fri af skortensrøret.
Så skal jeg bare have fundet ud af, hvordan den kommer helt ud af lejligheden
Røgrøret går sikkert lige bagud, så du skal have lirket kolossen fremad, så går det fra hinanden.
Forsøg at få noget under benene/forkanten, som ikke ridser gulvet (mere end det er i forevejen) inden du slæber i den. Du kan med fordel bruge gulvklude/karklude, til at glide på - tørre altså.Og hvordan du får den ud/ned??? Tja...bor kolossen på 4. sal, kan den vel kure af sig selv.....(undskyld, det skal du nok ikke forsøge) men en kasse øllerder og et pift efter vennerne løsen sikkert problemet.

Sniffer  
Lån eller anskaf en sækkevogn. Jeg er ikke specielt stærk, men jeg fik smidt en gammel brændeovn på +100kg ud og sat en ny op +135kg uden hjælp ud over sækkevognen. Man kan sagtens tippe oven ned på sækkevognen og der skal ikke mange kræfter til at vippe sækkevognen når først oven er kommet op på den.
Annonce
Med hjælp fra en kammerat og en sækkevogn, lykkedes det at få skidtet bakset ud af lejligheden. Røgrøret var faktisk intet problem at få - det sad helt løst, da først ovnen var i bevægelse.

Men nu har jeg så et tillægsspørgsmål:
Under ovnen var der en metal/blik-plade, som sikkert er placeret for at beskytte gulvet. Men under denne plade er der en pap-lignende plade, der små-smuldrer ved berøring.
En tanke jeg har fået: Kan jeg risikere, at dette er asbest?
Det lyder jo meget logisk med et brandhæmmende materiale ml. ovn og trægulv.
Ja, det kan du godt risikere,men du tager såmænd ikke skade af, at fjerne det.

Sniffer  
Citat fra Sniffer

Ja, det kan du godt risikere,men du tager såmænd ikke skade af, at fjerne det.

Så tager jeg en støvmaske på, når jeg fjerner det.
Det skal afleveres på en modtagestation i Kbh. SV, har jeg læst mig til.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis