Generel reparation af påhængsmotor

Hejsa

Jeg har et lille projekt stående der hedden Evinrude 25 Hk påhængsmotor, jeg har haft den startet for 2 år siden, men ellers har den bare stået hen følgende skal der ske med den

- Snoretræk sidder fast ruller ikke ind
- Service alt skal smøres og rengøres
- Fejl der findes under vejs i forløbet repareres

Mit spørgsmål er, når nu jeg går igeng, og løbende skal tjekke om den kan starte og hvordan den kører, skal jeg så have den i vand da den jo er vandkølet eller kan jeg godt bare forsøge at starte den, men selvfølgelig ikke udsætte den for max belastning?

Andre gode råd kom hid! Jeg har aldrig rodet med motorer før så det blir lidt spændene.

/Lars
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du aldrig har rodet med motor før, vil jeg stærkt anbefale dig at lade en proff reparere din udenbords motor, hvis du altså har tænkt dig at skulle bruge den igen.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Daws

Mit spørgsmål er, når nu jeg går igeng, og løbende skal tjekke om den kan starte og hvordan den kører, skal jeg så have den i vand da den jo er vandkølet eller kan jeg godt bare forsøge at starte den, men selvfølgelig ikke udsætte den for max belastning?

/Lars

DEN SKAL I VAND
Den vil brænde af, hvis den ikke får køling.
Kig du bare på den selv.... Det koster jo ikke noget....

Jeg har selv skiftet tandhjul til gasen på min 9,9hk motor... Jeg kendte ikke noget til det.... Bare husk at samle den igen.... hihihi ellers må du betale dig fra det.... !
Citat fra zink_brian

DEN SKAL I VAND
Den vil brænde af, hvis den ikke får køling.

Hvis du bare lige skal se om den starter, kan du godt gøre det 'tørt', men sluk den efter ganske få sekunder igen.

Skal du se og høre, hvordan den tager gas og trækker, skal den i vand - en stor murerbalje koster jo ikke alverden, og mere skal der ikke til, bare propelleren kan køre uhindret rundt og benet kommer så langt ned, at vandindtaget er neddyppet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Tak for de mange svar, jeg var i WEST bådcenter og snakke lidt med ham, han havde nogle "hørebøffer" til at sætte på vandindtaget og påkoble haveslangen, så det var bare en helt kanon løsning.

Indtil videre går det meget godt, jeg har fået fikset snoretrækket, det spiller bare som en mis, men der er desværre ingen kompresion, så af med topstykket for at se om jeg overhovedet kunne bevæge stemplerne, men det ene er simpelthen rustet fast, så jeg har fyldt kammeret med petroleum for at se om det kan opløse rusten, så det ved jeg søndag.

Nogle gode forslag til hvordan man lige fixer en stempel der har rustet sig fast?
Krumtappen har jeg ikke tjekket hvordan har det, så hvis ikke stemplet er gangbart søndag må jeg jo osse skille krumtap huset ad og få det rengjort,
Kan man evt. forsigtigt banke stemplet ud bagfra for at få renset kammeret?

/Lars
Ja og nej ! Du skal bruge en træklods mod toppen af stemplet og så nogle lette slag til det giver sig, husk at træklodsen skal holdes så det er endetræet du slår på og sætter ned mod stemplet ellers har det ingen virkning.

V.h. Håndværkeren
hæld en dl ca. 100 grader varm 2-takt olie oven på stemplet (evt. blandet med lidt penetrationsoil) og vent nogle dage... wink ellers river du cylindervæggen og/eller niver du stempelringene og mister kompretion

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis