Antennedåser!

Jeg har en lejlighed med en antennedåse i stuen. Jeg vil gerne sætte en antennedåse op inde i soveværelset, ved at trække et kabel fra dåsen i stuen. Nu kommer så spørgsmålet. Skal jeg skifte antennedåsen i stuen ud med en gennemgangsdåse og flytte dåsen fra stuen ind i soveværelset, som er sidste led i "kæden"?
Hvordan finde jeg i øvrigt ud af om det er en slutdåse jeg har siddende i stuen og ikke en gennemgangsdåse?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en dåse hvor kablet ender er det en slutdåse, ellers er det jo en gennemgangsdåse rolleyes

Ja du skal have en gennemgangsdåse midt på kablet og slutte af med en slutdåse.

Kan ikke lige huske om der er så meget umiddelbar forskel mellem dåse typerne...

Jeg prøver at kigge på mine imorgen, de er fra Triax, og passer i 50x50 Fuga forfradåser. Er dine tilsvarende?

MVH Njord
Forskellen på de to dåser er nemmest at se på bagsiden. På en gennemgangsdåse er der plads til at fæstne 2 antennekabler - på en slutdåse er der kun plads til 1 (ihvertfald på dem jeg har set). Jeg ville ikke umiddelbart stole på at det der er monteret er korrekt. Alt for ofte ser man at en elektriker uden for meget erfaring i antennesystemer bare klasker det op de nu har i bilen. og har man ikke lige en slutdåse - ja så bruger man da bare en gennemgangsdåse istedet. Det er jo ikke ulovligt :-).
Jeg ved godt hvad forskellen er, eftersom slutdåsen, modsat gennemgangsdåsen, typisk har en 75ohms modstand påmonteret. Jeg prøver lige at få dåsen skilt, så må jeg se ad. Det vigtigste er at jeg nu ved at jeg skal bruge en gennemgangsdåse i stuen og en slutdåse i soveværelset! wink
Hvor står det at det er ulovligt at bruge en gennemgangsdåse istedet for en slutdåse ??

det er politisk forkert.. det er så en anden sag..

Men at det virker ofte ligeså godt er en anden sag..


Citat fra phwinther

Forskellen på de to dåser er nemmest at se på bagsiden. På en gennemgangsdåse er der plads til at fæstne 2 antennekabler - på en slutdåse er der kun plads til 1 (ihvertfald på dem jeg har set). Jeg ville ikke umiddelbart stole på at det der er monteret er korrekt. Alt for ofte ser man at en elektriker uden for meget erfaring i antennesystemer bare klasker det op de nu har i bilen. og har man ikke lige en slutdåse - ja så bruger man da bare en gennemgangsdåse istedet. Det er jo ikke ulovligt :-).
Øh StenKriog jeg skriver jo netop at det IKKE er ulovligt. Det er ikke bare politisk forkert - det kan også lave problemer med støj og dårlig signalkvalitet - specielt hvis du sætter en dåse ekstra på efter en slutdåse. Hvis dit signal iøvrigt er stærkt nok giver det dog sjældent problemer.
Annonce
Beklager kammerat.. Tror LIGE jeg fik vendt din sætning forkert i hovedet..

Citat fra phwinther

Øh StenKriog jeg skriver jo netop at det IKKE er ulovligt. Det er ikke bare politisk forkert - det kan også lave problemer med støj og dårlig signalkvalitet - specielt hvis du sætter en dåse ekstra på efter en slutdåse. Hvis dit signal iøvrigt er stærkt nok giver det dog sjældent problemer.
Undersøg om det "sorte kabel" kan føres uden for dåsen.
I så fald skal du have fat i en "splitter" med to udgange da den kun dæmper 3,5dBuV hvor imod at du med en forkert dåse kan komme til at dæmpe over 10dBuV Der efter skal du have f.eks. have 2stk. Triax TD 260 med mindre du har bredbånd ud at tv dåsen for så skal du have en Triax TD272 på det sted hvor du har din pc. Stik til splitteren hedder F-con og der skal du være sikker på du køber dem i den rigtige størrelse.
Køb tingende hos den lille lokale antennepusher eller radio/tvforhander for så er du sikker på at det virker. Jem og fix og lign. forhandler kabler er grunden til de fleste problemer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis