Udskiftning af drivakselsmanchet

Hej

Jeg har lige opdaget at min drivakselsmanchet er revnet, og kunne godt tæmke mig at vide hvordan man reelt udskifter såden en og om man selv kan gøre det

Bilen er en toyota corolla 1,3 fra 1991

Håber der er nogen som kan hjælpe
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rolleyes Ved ikke lige hvordan det er samlet på en Toyota. Men det er da noget de fleste kan skifte, men kræver lidt håndværktøj noget teknisk forståelse og en fastbund at stille bilen på mens du klodser den op og adskiller.

Jeg vil foreslå du starter med en tur på biblioteket for at finde en værkstedshåndbog for din bil. Heri vil du kunne finde en beskrivelse af hvordan det hele er samlet. Fortvivl ikke hvis den kun er på engelsk, men husk så en teknisk ordbog.. Så er det oftest til at klare.rolleyes

MVH Njord
Hej
jeg kan sagtens hjælpe, bare kom med bilen wink
Nå spøg til side. Du skal bruge en sikker donkraft til at løfte bilen, allerbedst en lift.
Hjulet skrues af, dernæst fjernes splitten i centermøtrikken, møtrikken skrues af, (kan sidde voldsom fast), Løsn bremsecalipren, og hæng den op i fjederen, løsn og fjern de to bolte i bunden af fjederbenet, vip spindlen ud, og træk leddet ud af spindlen.
Du skruer nu en speciel aftrækker på leddet, og slår leddet af akslen, fjerner den gamle manchet, rengør leddet grundigt, rengør akslen grundigt, sætter den nye manchet ind over akslen, fylder leddet med det nye fedt der er med sættet, og slår leddet ind over akslen igen med en kobberhammer, og fastgør manchetten med de medfølgende bånd.
Du kan nu samle resten i modsat rækkefølge.
Det skal her indskydes at du KAN få brug for et autogensvejsesæt til at varme div. bolte med, og du kan komme ud for at leddet sidder så fast i spindlen at der skal voldsomme midler til.
Men ellers god arbejdslyst
Hilsen autoole
Min svigerfar fik skiftet en manchet hos en mekaniker for nogle år siden.

Det var en type, der blev limet sammen, så mekanikeren slap for at demontere alle de ovennævnte ting.Han brugte engangshandsker - for limen var ret heftig!

Det var måske en løsning at finde sådan en?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej

Ved skift af manchetter skal du være opmærksom på at ikke alle led "bare" skal slåes fra hinanden, der er en del hvor man kan løsne ringen med en skrutrækker eller låseringstang fra bagsiden og derved tage leddet af uden brug af hverken hammer eller vold.

Mvh

Jordsmeden
Nu finder du nok ikke et værksted som mit, men de tog 1/2 time for at skifte sådan en manchet, og de havde skilt det hele ad.
Det et ikke det værd, det kan sidde så djævels fast. og luftværktøj er ofte et must.

Jeg har sagt til mig selv, udstødninger manchetter og styretøj, gider jeg simpelhen ikke, værkstedet er for effektive og de har det rigtige værktøj. Alt omkring bremser og motor kaster jeg mig stadig over.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis