skiffer e eller tegl

Så har jeg fået nøglen til vores 101 år gamle hus.

Det første der skal laves er taget, hvor en del spær også skal skiftes. Taget har i dag sorte tegl, men vi har overvejet ægte skiffer. En del af husene i nabolaget som er bygget i samme stil har skiffer tage, så stilmæssigt er begge ting muligheder der ikke vil skæmme huset (røde mursten). Huset en større og en mindre kanap.

Spørgsmålet er bare fordele ulemper ved de to materialer. Og her hører jeg gerne erfaring, specielt mht vedligeholdelse.

Vi vil gerne isolere helt opad taget, fremfor at isolere på vægen mellem skunk og værelser - spiller det en rolle for valget?

Vi hælder mest til ægte skifer, da vi syntes materialet er utroligt flot, men det er jo,lidt dyrere, og hvis der så er væsentlig ulemper som vi ikke er klar over så er det jo ærgerligt at have lavet en sådan investering.

mvh/ Karen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke rigtigt til skiffer.
men det er jo et naturmateriale der har holdt i 100 år uden problemer andre steder, altså som tag.. som sten er det betydeligt ældrewink

spørg evt her www.kongebro.com Jeg har kigget lidt på deres skifferfacader... Og huset de viser i Brejning er nemlig rigtig flot med denne skiffer facade... Men det er jo en hel anden historie cool

Der er noget med at skiffer skal lægges helt rigtigt og kittes korrekt for at det holder tæt, men det vil forhandleren helt sikkert kunne fortælle mere om. Husk dog på at få fat på en der kan og ved hvordan skifferen lægges korrekt, når du når så langt.

MVH Njord
Citat fra Håndværkeren

det hus jeg bor i blev bygget i 1904 og har stadig samme tagsten !

V.h. Håndværkeren


Ja og tænk på de stakkels søfolk der dengang sejlede med den mest forhandte last.. SKIFFER... Den blev lastet med håndkraft og sled hurtigt huden af stortset hele hånden.. Et rigtig hårdt jo at laste og losse disse plader..

Men der er jo en hel anden historie..

Men jeg ved heller ikke om de moderne skifferplader er i samme tykkelse som de gamle.
Jeg snakkede med Kongebro folkene idag og de mente at et skiffertag vejede ca 20-25 kg/kvm for skifferen.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis