Gasfyr – Spark mig i gang

Vi skal have nyt gas fyr, som jeg har snakket om flere gange. Men ved sku ikke hvad jeg skal bruge pengene på.... Vil gerne have et der er forberet til solfanger. Altså minimum en vandtank med 2 spiraler.


De tilbud jeg har fået er:


1) Vissmann Vitodens 300 med vandtank til solfangere, der er intet andet til sol systemet med. Pris ca 49000.
http://www.viessmann.dk/web/denmark/dk_publish.nsf/Content/Vitodens300-bis-13kw_danish




2) Vissmann Vitodens 343. Kompletanlæg med vandtank og styring/pumpe/fittings/skoldnings sikring til solfangersystemet. Her mangler bare trykekspansionsbeholder, rør og solfangere. Pris ca 54000.
http://www.viessmann.dk/web/denmark/dk_publish.nsf/Content/Vitodens-343_danish




3) Vaillant VC 136/2 med vandtank til solfangere, der er intet andet til sol systemet med. Pris ca 49000.

http://www.vaillant.dk/Privatkunder/Produkter/gaskedler/vghngte-gaskedler/produkt_vaillant/ecoTEC_exclusiv,_VC_1362_E_og__VC_2762_E.html


En helt anden mulighed jeg er begyndt at tænke på er en varme pumpe. Bare en lille en luft til luft.
Hørte i rabatten om en der sparede 4000 om året, selv om han havde gasfyr.
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2007/0925113304.htm
(ved godt der mangler mange oplysninger, graddage osv.) Hvis jeg kan spare ca 4000 om året, så går der ikke mange år før den er tjent hjem og så er brændselsceller til naturgas måske færdigudviklet. (krydser fingere for det gamle fyr holder)


Jeg har fået at vide at jeg kan spare ca 4000 til 5000 om året på et nyt gasfyr. Hvorfor bruge 50000 på et nyt fyr, hvis jeg kan bruge ca 20000-25000 på en varme pumpe og spare det samme.


Det er snart vinter og det begynder at koste mange penge at fyre... Hvad fanden skal jeg....
Jeg syntes det er svært.... Undskyld VVS'er men det virker så som om de ikke ved ret meget om det. Ingen tvivl om de ved hvordan det virker og hvordan det tilsluttes. Alle de store økonomiske spørgsmål.... Hvor spare man hvad.... Solvarme..... Fremtiden.....
Ringede til den ene VVS'er som har lavdet det ene tilbud.... Han var nær væltet med at stolen, da jeg foreslog en varmepumpe i stedet for et nyt fyr.


ØV ØV ØV og atter ØV....

Jeg er mest til tilbud 2. men syntes det er 5000-8000 for meget.... sad Det er sku mange penge når man lige har købt hus..... Eller også er jeg bare nærig. smile


Spark mig i gang. TAK
Vi skal have nyt gas fyr, som jeg har snakket om... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Brian

Før du skal lave de dyre løsninger med nye vægge, trapper mm, kunne det måske af ren nysgerighed for dig selv prøve at kigge op på loftet og måle, der er rigtig mange penge at spare, da varme går op ad. og mindre ud til siderne

Hej Zink...

 

 Ja nu er din artikel jo ikke helt ny så mon ikke du har fået et nyt fyr....

 Men så kan det jeg skriver her måske være inspiration til andre...

 Jeg står selv i samme situation lige nu... altså nyt gasfyr men hvilket???

Har støvsuget nettet, ringet til mange vvs'ere, læst forums og artikler overalt og ringet til Dansk Gasteknisk Center (www.dgc.dk) og naturgas fyn, for bare at nævne lidt

 Jeg har haft overvejelser omkring stort set alle mærker (Baxi, Geminox, Bosch, Vaillant, Milton) og har fundet frem til at jeg vil have en Geminox THI 2-17 M75 L.

 Når man snakker med vvs'ere gør de alt hvad de kan for lige præcist at fremhæve deres mærke... Nogle har Baxi på tilbud med 5 års gratis reservedele samt 5 års garanti og tilkald ved driftsstop (fordi de kan stå inde for det). Andre mener at baxi er det værste l*** og at de ikke vil sælge det fordi de er plastret til med fejl. Nogle er til geminox, andre bosch og helt andre igen til Milton.

 Snakkede med en gut ved naturgas Fyn. Han sagde, at idag findes ikke dårlige kedler. Udnyttelsen i dem er meget meget tæt på at være ens. Om de har en årsnyttevirkning på 101% eller 103% er fuldstændig ligegyldigt. Det er prisen, designet , hvor meget vand man skal bruge og strømforbruget der gør forskellen i det store hele. Man skal så lige tjekke hvad der er med som standard (feks klimastyring, hvilket er med til de fleste som standard men ikke eks til Bosch)

Efter en længere snak med ham (han havde sine favoritter men nævnte dem ikke, for alle er gode) er mit valg altså faldet på Geminox (i 2007 den mest solgte kedel på Fyn). Det er designet, prisen (hvilket i mine tilbud er svinget fra 36500 kr til 43865 kr for fuldstændigt den samme installering) og ydelsen der er faldet i min smag.

 Jeg har også overvejet at fyret skal være forberedt til solvarme (hvilket Bosch er) og har faktisk ikke en anelse om Geminox er det. Men den tid den sorg.

 Du skal vælge det du synes bedst om og egentlig ikke lytte så meget til hvad alle andre mener for det er en jungle...




 

Martin

Hej GDS

 

Jeg vil sige, bare det er tysk gasfyret, så er kvaliteten i top, de har 4 gange så lang en tradition med gas fyr end andre lande, har selv haft Valliant og bosch uden større problemer, der er nogle vvs firmaer som giver 3-5 års service aftale med uden mer pris, det tæller også.

Hej Martin

 

Både Vissmann Vitodens 300 og Valliant er rigtig gode gasfyr, det er nok et af de 2 mærker jeg selv vil vælge, jeg købt et brugt hus for 3 år siden med en en Termosol med en bosch Junkers kedel med sol varme, den har jeg ikke haft problemer med, vores hus fra 1969 på 160 m2 bruger vi 1000 m3 gas om året+ en varme pumpe et års forbrug på1700 kw. Vi har nye vinduer og gravet hele huset ud og lagt gulvvarme med 220 mm isolering over alt. Loften er isoleret med 350 mm.Så vi er godt tilfredse med vores forbrug

Geminox er fransk men ejeren tysk siger Martin, det kender jeg ikke så jeg kan ikke svare på det, har haft nok franske produkter med dårlig erfaring så det tiltaler ikke mig

Hej...

 

 De kloge hoveder jeg snakkede med (der vel at mærke ikke havde noget økonomisk ud af at sige det ene er bedre end det andet) sagde at alle kedler i dag på markedet er gode, ydelsen stort set ens og forbruget stort set det samme.

 Det er strømforbrug, design og pris der skal afgøre det.

 

 Nu har jeg ledt og ledt overalt på nettet efter noget om gasfyr og som du siger har du gode erfaringer med tyske mærker.

 

 Nogle mener vaillant er det bedste, men jeg fandt nogle artikler om fyr der var utætte og det var præcist samme mærke... Man kan blive ved og ved og ved...

 

 Jeg synes man skal vælge det man selv synes om




 

Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis