Gasfyr – Spark mig i gang

Vi skal have nyt gas fyr, som jeg har snakket om flere gange. Men ved sku ikke hvad jeg skal bruge pengene på.... Vil gerne have et der er forberet til solfanger. Altså minimum en vandtank med 2 spiraler.


De tilbud jeg har fået er:


1) Vissmann Vitodens 300 med vandtank til solfangere, der er intet andet til sol systemet med. Pris ca 49000.
http://www.viessmann.dk/web/denmark/dk_publish.nsf/Content/Vitodens300-bis-13kw_danish




2) Vissmann Vitodens 343. Kompletanlæg med vandtank og styring/pumpe/fittings/skoldnings sikring til solfangersystemet. Her mangler bare trykekspansionsbeholder, rør og solfangere. Pris ca 54000.
http://www.viessmann.dk/web/denmark/dk_publish.nsf/Content/Vitodens-343_danish




3) Vaillant VC 136/2 med vandtank til solfangere, der er intet andet til sol systemet med. Pris ca 49000.

http://www.vaillant.dk/Privatkunder/Produkter/gaskedler/vghngte-gaskedler/produkt_vaillant/ecoTEC_exclusiv,_VC_1362_E_og__VC_2762_E.html


En helt anden mulighed jeg er begyndt at tænke på er en varme pumpe. Bare en lille en luft til luft.
Hørte i rabatten om en der sparede 4000 om året, selv om han havde gasfyr.
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2007/0925113304.htm
(ved godt der mangler mange oplysninger, graddage osv.) Hvis jeg kan spare ca 4000 om året, så går der ikke mange år før den er tjent hjem og så er brændselsceller til naturgas måske færdigudviklet. (krydser fingere for det gamle fyr holder)


Jeg har fået at vide at jeg kan spare ca 4000 til 5000 om året på et nyt gasfyr. Hvorfor bruge 50000 på et nyt fyr, hvis jeg kan bruge ca 20000-25000 på en varme pumpe og spare det samme.


Det er snart vinter og det begynder at koste mange penge at fyre... Hvad fanden skal jeg....
Jeg syntes det er svært.... Undskyld VVS'er men det virker så som om de ikke ved ret meget om det. Ingen tvivl om de ved hvordan det virker og hvordan det tilsluttes. Alle de store økonomiske spørgsmål.... Hvor spare man hvad.... Solvarme..... Fremtiden.....
Ringede til den ene VVS'er som har lavdet det ene tilbud.... Han var nær væltet med at stolen, da jeg foreslog en varmepumpe i stedet for et nyt fyr.


ØV ØV ØV og atter ØV....

Jeg er mest til tilbud 2. men syntes det er 5000-8000 for meget.... sad Det er sku mange penge når man lige har købt hus..... Eller også er jeg bare nærig. smile


Spark mig i gang. TAK
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Brian

Sjovt du nævner varme pumpe, det er faktisk mig der er med i programet, jeg har hver måned i et år aflæst mit gas forbrug i forhold til forige år, det har jeg gjort på HNG"s hjemmeside, den renser selv for grad dage. DR lagde meget vægt på at der var rigtige tal man kunne sammenligne. Jeg får ikke penge for at sige jeg er meget glad for mit anlæg. men når mit gasfyr med solvarme ikke kan mere, skal jeg da overveje om en varmepumpe der kan varme vand op. skal op i stedet for gasfyret. Det kræver dit hus er op til date, når man taler om isolering, jeg har selv gravet huset ud inde og lagt gulvvarme i hele huset, der kører med en udgangs tempertur på 35 grader, det gør det lettere for en varmepumpe i mit eget tilfælde. har du radiator med 50-60 grader i udgangs tempertur kan det være svært at få økonomi om vinteren i en varmepumpe.

Mvh John
Hej,

Jeg har kigget på noget lignende, men hvad skal du varme (hvor stort et hus, alder, isoleringsgrad, varmetype - radiator/gulvvarme, antal personer, har i spa/badekar). Det er nogle vigtige spørgsmål for at kunne beslutte sig.

Mit første bud til vores hus var at gå efter Vaillants komplette løsning auroCOMPACT VSC 196/2, men desværre er den ikke a-mærket og energieffektiv nok til vores hus. Alternativet kunne så være at vælge ecoTEC exclusiv VC136/2 sammen med auroSTEP løsningen. Sidste del fås for godt 20000 kr. i netbutikkerne komplet med solfangere. Prisen du har fået for selve kedlen, synes jeg nok er lidt pebret. Kedlen i sig selv (ex. montering) bør kun koste knap 25000. Prøv evt. at få et tilbud fra en anden VVS'er.

Jeg tror nok jeg vælger en anden løsning. Jeg regner med at købe en BAXI WGB 15C gaskedel sammen med en Velux solvarmepakke. Prisen samlet set er stort set den samme (kedlen er et par tusinde billigere), men vi skal samtidig have Velux vinduer i og så ligner de jo.

Ifølge Dansk Gasteknisk center http://www.dgc.dk/privat/kedeloversigt.htm er driftsresultaterne på BAXI'en også en lille anelse bedre end Vaillant'en. Jeg kender dog ikke noget til serviceomkostningerne endnu, så er der nogen der har de data så...

Er der andre der har erfaringer med dette så kom endelig frem med dem. Vi venter i spænding
Nå ja - så overvejer jeg at koble evt. overskudsvarme fra solfangerne på gulvvarmen, men er der nogen her der ved hvad man skal bruge til det?
Hej John


Vil du ikke fortælle noget mere om dit andlæg ?
Hvilket type gasfyr og solfangere ?


Hvilken type varmepumpe har du ? Det var en luft til luft ikke !
Har du selv sat det op ?


Jeg fik desværre ikke set det hele, og afsnittet er ikke til at hente på dr's hjemmeside.




Lidt om vores hus. Det er et ændre hus som mangler meget en ordentlig efter isolering (kommer med tiden). Vi bor 3 i huset nu, vores datter er 7 år.... Så der skal bruges mange liter vand endnu! Selv om vi spare meget på det.




Du skriver: Det kræver dit hus er op til date, når man taler om isolering !
Det forstår jeg ikke. !


Hvis jeg sætter en varmepumpe op i stuen (luft/luft), så kan den vel holde stuen 23 grader varm og mine radiatorer i stuen køre ikke. Om stuen er godt isoleret eller ej gør vel ikke en forsked? Gasfyret bruger x kr og varmepumpen bruger y kr. ?????
Jeg har kigget lidt på nette... på http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2058 har jeg fundet dette:

http://www.energitjenesten.dk/files/resource_16/Har%20du%20tjek%20paa%20dit%20energiforbrug%20til%20opvarmning.pdf
http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/Videnskassen/Energipriser%20opvarmning/Beregning%20af%20energipris%20v%2013%20feb.xls

Der står:

Et pænt vedligeholdt hus på 150 m2 bruger normalt 18.000 kWh energi til varme og varmt vand om året.


Dette svarer til et forbrug på 86 kWh pr. døgn i gennemsnit i den kolde periode.

(Priser fra dong El = 1,55 kr/Kwt. Gas = 8kr/m3)

Hvis man regner lidt på det (priser pr dag):
El varme = 133,43 kr
Luft/luft varme pumpe ( virknings grad 2-4) = 33,35-66,71 kr

Gammelt gasfyr (10m3 pr dag) = 80,01 kr
Nyt gasfyr (8m3 pr dag) = 64,00 kr

Der er lige så meget eller bedre økonomi i at sætte en varmepumpe op som et nyt gasfyr!

De 4 kolde koldeste måneder brugte jeg 14,5m3 om dagen eller 116kr.
Hvad vil jeg så kunne spare ?

Jeg kender ikke effektiviteten på mit gasfyr og hvor dårligt vores hus er isoleret.

Jeg kan kun komme til at jeg vil hurtigere tjene en varmepumpe hjem end et nyt gasfyr ! og hvis nu jeg skifter vandtank og sætter solvarme op til sommer så kommer fyret ikke til at køre til sommer og så er der ikke den spild varme!

Der må da være en Ingeniør der kan regne lidt for os....
Annonce
Hej Brian

Jeg har et gasfyr som hedder thermo Sol det er 9 år gammel med en 300 liters varmts beholder(de 240 liter er kun til solvarme) ca 4m2 solfanger der er rettet mod øst.

Varme pumpen er en Fujitsu model AWYZ 14 LBC, det kan varme ca.140 m2 op.Den er monteret af en aut. kølemand

Det jeg mente med at isoleringen skal være i orden, lad os forestille os en vinter med en uges frost med ned -15 grader om natten, så får varme pumpen svært ved at lave varme uden brug af dens el panel, det giver en meget dårlig økonomi, specielt hvis man fyrer for gråspurvene i et evt. dårligt isoleret hus.

Det jeg tænkte på, du skal nok have en model der kan lave varmt vand eller vil du beholde dit gas fyr kombineret med en varmepumpe til stuen, samt sol fanger på taget, det bare jeg forstår dit spørgsmål.

For at se udsendelsen skal du ind på se programmet fra 27-9-2007, der er et lile klip omkring varme pumper det kan ses 3 uger efter udsendelsen

Mvh John
Jeg vil beholde mit gamle gas fyr og det skal så skiftes om et par år (hvis jeg sætter en varmepumpe op nu).... Håber på at der måske når at komme en brændselscelle til naturgas, som er til at betale for penge.

Så kan jeg lave billigt strøm til varmepumpen... smile

Mit gamle gasfyr skal stadig lave varmt vand og varme op på badeværelse og køkken.... tror at resten kan blive varmet op, eller det meste af det. Vil gerne have nogel luft circulation mellem første sal og stuen... Det bliver meget varmt når solen skinder om dagen... også her hen på efteråret.

Ja vi har et problem med isoleringen af huset, men det er sværer at gøre noget ved og koster mange penge.... Er ved at issolere der hvor fyrt står, tror det vil give meget.

Jeg smider lige flere beregninger op i morgen, glemte dem på arbejdet. !!!!
Beregning:

Mit forbrug er nu snit pr dag de 4 koldeste måneder = 124,7KW/t.

Hvis varmepumpen skal levere 50% = 62,35KW/t.

Pris for opvarmning på varmepumpe ved effektfaktor på 3: ("62,35KW/t" / 3)* "1,55kr/KWt" = 32,1 kr pr dag.

Opvarmning med 50% gas og varmepumpe: (116/2)+32,1 = 90,1kr

Jeg spare pr dag: 116-90,1 = 25,9kr

Sparet på 4 måneder: 4*30*25,9 = 3108kr

Hvad siger I ? er det helt ved side af ?

Varmepumpen skal kunne levere ca 2,6kW
Hej Brian

Det lyder rimeligt nok din beregning, du siger det er dyrt at isolere, hvor meget har du på loftet jeg selv er gået fra 175 mm til 350 mm det klør og er beskidt, men pengene kommer hjem lige så hurtigt som en varme pumpe, inviter et par gode drenge venner hjem en lørdag og giv den gas, så er det gjort på en dag, så kan du lave en middag ugen efter som tak, det kunne være en ide du kan bruge.

Gode råd

Start hellere i dag end i morgen, fyrings perioden starter snart
Ryd op på loftet før de ankommer
Gør så meget klar på loftet før dine venner kommer lys, knive masker engangs dragter mm
Masser af sodavand hjemmebagt brød og kage


Held og lykke
Hej Rentojohn

Tak for dit svar.

Jeg ved faktisk ikke hvor meget isolering jeg har på loftet. Nu ligger landet sådan et jeg har førstesal på og der er meget skrå væge. Det vil være umuligt at isolere mere, hvis rummende skal bruges til noget.

Den isolering jeg tænker på, er at lave nye ydere væge. Vil ikke isolere inden i stuen, den er ikke så stor og jeg skal så lave ny trappe til førstesalen. Det bliver for dyrt at lave nu.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis