gyngestativ...hvordan??

Hejsa

JA, Jeg er ikke ligefrem tømmer men kan godt lide at lave nogle ting selv så her kommer lige et par spørsgmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

jeg vil bygge et gyngestativ til vores unger. Jeg har kigget lidt rundt på nettet for at finde nogle gode beskrivelser til hvordan sådan et bygges bedst men har kun fundet billeder som jeg kan følge.

Jeg har tænkt på at købe 4 imprægneret rundstokke på Ø8 eller 10
og en overlægger på Ø12? Er dette fornuftige dimensioner kun til børn, og hvis der nu skulle sætte sig en voksen på gyngen vil jeg så skulle op i andre dimensioner?

Hvor lange skal jeg købe disse rundstokke? omkring 4 m? Jeg har tænkt at der skal være en babygynge og en dækgynge imellem bærestolperne og så en sidepåbygning med rutchebane.

Hvor dybt skal jeg grave stolperne ned. Vil 1 m være rigeligt og skal jeg bruge beton? Vil i foreslå at man samler hele gyngestativet "oven" på jorden og derefter sætter stolperne i hullerne hvis dette overhovedet er muligt, eller er det mere fornuftigt at sætte hver enkelt stolpe i hullerne først og derefter samle stolperne?

på forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Marthor.
Du skal bruge samme dimention overalt og de skal være minimum Ø 10 cm. Bærende/lodrette dele laver du som et stort A , som du laver 3 stk. af og så en overligger. de to stiller du med ca. 60 cm afstand og sætter stigetrin på af nogle Ø 5-6 cm. i den ene side på den anden sætter du en skråstiver der vil hindre stativet i at vakle sideværts. Det sidste A stiller du max. 250 cm. fra de andre. Det er rigeligt at grave stativet en 60 cm. ned men smid nogle store sten ned omkring stolperne medens du fylder jorden på igen, stamp stenene hårdt ind mod stolpene, så skal det nok blive stående.

V.h. Håndværkeren
Husk for guds skyld at kigge efter fingerklemsfælder, god plads omkring. Jeg ville støbe benene og montere jordklammer nede i betonen. Hvis børnene kan kravle op på stativet så pas på hovedklemsfælder.... dvs alle Y samlinger.

Har du problemer...... ?
Så har du selv skabt dem.rolleyes

Tak for jeres svar

Jeg må ud og købe ind imorgen.
Lige et spørgsmål vedr jordklammer. Vil man bare kunne bore et hul nederst i stolpen og trække en lille jerncylinder igennem som stikker lidt ud på hver side af rundstokken og som derved sammen med rundstokken vil blive støbt ind i den cement man smider i hullet, eller er jordklammer noget købbart?

Vil det iøvrigt ikke være rigeligt hvis jeg blander nogle rimelige sten i den cement jeg laver og hælder i stolpehullerne, for at holde på gyngestativet?
Jeg syntes du skal droppe ideen med beton ned om stolperne, det bliver for tæt, så det vand der vil sive ned langs pælen vil få denne til at rådne hurtigere. Det er jo ikke en Elefant trapetz du er ved at bygge vel ?
Nej, så tunge bliver mine børn forhåbentligt ikke :p

Så du mener at benene nok skal blive på sin plads hvis fylder nogle gode store sten ned i hullerne? Vil det gøre nogen forskel om jeg bruger grus eller jord når jeg skal komprimere rundt om pælene?
Grus er det bedste, det er også bedre til at lede vandet væk fra træværket.
Husk iøvrigt at hvis du bruger trykimpreneret træ til børne legetøj skal det males grundigt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også