Vådrumsgulv i lejlighed?

Hej i gruppen


Jeg er, som subjekt antyder, ved at etablere vådrum i en 1.sal's
lejlighed. I må tilgive mig, hvis spørgsmålet allerede skulle være
blevet stillet/besvaret, men jeg syntes ikke, jeg kan grave mig frem
til det.


Anyways, Jeg havde først forestillet mig, at gulvet skulle støbes, for
så at blive filsebeklædt. Det viste sig at være en dyr løsning, og en
anden murer jeg havde ude at gi' tilbud, foreslog straks, at jeg
skulle ligge svalehaleplader (fibergipsplader måske?). Det lyder til
at blive et noget billigere, hurtigere og lettere løsning, at lægge
disse plader direkte på bærebjælkerne (se evt de 2 billeder af mit
gulv - vådrummets areal tilsvarer "hullet" i gulvet)
http://img25.imagevenue.com/img.php?image=52600_Toiletgulv_816_122_606lo.jpg
http://img31.imagevenue.com/img.php?image=52504_Toiletgulv_122_958lo.jpg

Jeg har ikke den store håndværksmæssige erfaring, men regner med at
kunne montere pladerne selv (i samarbejde med en tømrer-kammerat)
Hvad siger I? Er der nogen der tør sige, om pladeløsningen er den
rigtige fremfor at støbe gulvet?
Skal jeg vælge svalehaleplader eller fibergips, eller måske noget helt
tredje?

Desuden ville jeg gerne lave det med gulvvarme, men har læst mig frem
til, at pladerne i så fald skal monteres "svømmende". Er det noget,
der gør tingene meget sværere = større risiko for vandskade? I så fald
dropper jeg bare det varme gulv smile

Jeg håber nogen kan gi' mig lidt inputs, så jeg, med lidt større
selvtillid, tør kaste mig over projektet.


På forhånd tak
Morten Stud
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ups.....der dukker en HP op, som misbruger TRYG's side, når man skal se nederste billede.

Sniffer  
Hej Sniffer
Jeg kan fint loade siden med billedet. Der er nogle reklamelinks på samme side som billedet, men det betyder jo ikke noget. Hvad mener du med "TRYG'S side"? Billedet er uploadet på en side, er hedder imagevenue. Er du sikker på din computer er helt rask? wink

Mvh
Morten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
svaleplader+træskellet=DÅRLIG løsning. det kommer højst sandsynligt til at brase sammen, hvis ikk det er mange gode støttemure.
Hej Morten

Se lige denne: www.eftex.dk (Svalehaleplader) wink
Iøvrigt gør min PC det samme som sniffers.
Se iøvrigt indlæg : Støbe på eksisterende trægulv.

Med venlig hilsen

Søren
Der findes en SBI-vejledning, der hedder noget i retning af "let vådrums konstruktion i eksisterende trækonstruktion", der beskriver hvordan man lovligt kan lave et badeværelse uden den tunge gulvstøbning.

Så vidt jeg husker, det er 10 år siden jeg lavede det!, skal der være 2 lag vandfast krydsfiner og/eller fibergips. Oven på det kan du lægge din gulvvarme. Jeg lagde, i mit ene badeværelse, et elbaseret varmenet, men mener at der i dag fås noget relativt tynd vandbaseret netagtigt.
Hvis du ikke isolererer ned efter, vil din varme nedefra stige op igennem gulvet, og så er det vel egentlig ikke så nødvendigt med varme. I mit andet badeværelse på 1. sal, lagde jeg ikke gulvvarme og savner det heller ikke.
Jeg lagde varme i gulvet, primært for at medvirke til at få evt. fugt til at forsvinde hurtigere, men fornemmer ingen forskel på det gulvvarmede og det ikke gulvvarmede. Ingen steder bærer de præg af fugt.
Så primede jeg underlaget og sømmede gulvvarmen på iht regulativerne for samme, og støbte derefter ud med selvnivellerende spartel og lagde vådrumsmembranen og granitfliser oven på.
Jeg har 120 cm imellem bjælkerne, som er synlige neden under.
Ikke en eneste flise er knækket og ingen fuge er løs, men vi totalsviner dog heller ikke med vand over det hele. Der er kun gulvafløb i selve bruseafsnittet.
Begge steder er der positiv udluftning, som bruges heftigt.

Du skal ikke tænke videre i denne konstruktion, hvis du ikke med dig selv er overbevist om, at du vil være meget omhyggelig, seriøs og ansvarsbevidst med dette arbejde, som jeg finder meget spændende. Ligeledes skal de evt. håndværkere opfylde samme betingelser.
Kommer der en håndværker mandag morgen med synlige og ikke ubetydelige eftervirkninger fra en hård weekend, skal han nok hellere komme igen en anden dag, ligesom den hurtige type, der kommer for sent og tjubang lige skal nå at fixe f.eks. vådrumsmembranen på et kvarter, før han skal på weekend.

Sjusker man bare et enkelt sted, er der dømt stor katastrofe. Ikke lige nu, men om nogle få år.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har valgt at ligge ekstra strøer ned mellem mine gl. strøer, så jeg har en C-C afstand på under 300 mm, herefter ligger jeg en Knauff gulvfibergipsplade (GF19) på, herefter menbran og fliser, det giver en lav byggehøjde, som var vigtigt for mig. Udover det har jeg varmefordeligsplader med gulvarme under.
Hej allesammen. Mange tak for jeres råd og vejledning smile
Jeg beklager meget, hvis jeg har uploadet billederne på en side med spyware/spam ell. lignende, men jeg kan ikke se noget selv, når jeg følger links'ne

Jeg har overvejet svalehaleløsningen meget, men er virkeligt fristet af, at kunne slippe for støbning og betaling af en murer. Mit vådrum bliver ca. 150cm x 100cm og jeg fik en pris, der hed 12-15000 for gulvet + 12-15000 for flisearbejdet (begge priser ex. moms). Det syntes jeg altså er en pervers pris, men hvad ved jeg...

Jeg regner med at lave det i Litex-plader. Der er kun ca.30cm imellem mine bærebjælker, og jeg regner med at forstærke det yderligere, så underlaget bliver så stift som muligt.

Mange tak til ktm for den meget fine forklaring og gode råd. Du slår hovedet på sømmet mht beskrivelsen af faldgrupperne i håndværkervalg. Jeg har en god kammerat (udlært tømrer), der hjælper mig med det meste arbejde i lejligheden. Han er dygtig og effektiv, men ofte går det nok liiige en tand for hurtigt. Jeg vil derfor selv stå for badeværelset, så vi undgår brølere wink

Du skriver, at brugte selvnivelerende spartel ovenpå varme"pladerne". Hvordan har du så lavet faldet? Jeg prøver at beslutte, hvordan jeg skal lave nichen; om det gulvet skal være uden opkant, om selve nichen skal være lidt sænket i forhold til resten af gulvet, eller om hele gulvet bare skal have fald mod afløbet i nichen. Hvad anbefaler I?

På forhånd tak
Jeg har ikke fald på gulvet, kun i brusekabinen, hvor der er en opkant.
Inde i den er naturligvis fald.
Hvis man ikke laver sin selvnivellerende spartel for tynd, og hælder den ud langs kanten af væggen, flyder den ikke bedre, end at hvis man ikke roder i det, vil det danne fald.
Men ellers er det meningen at man kiler sine krydsfinerplader op, så der dannes fald.
Det vil i almindelighed være svært at sænke brusenichen ift det øvrige gulv og smtidig få klaret afløbet.
Jeg måtte ligefrem hæve gulvet ved bruseren, for at få afløbet ind under.
Men det er der en del om i SBI-vejledningen, som du helt sikkert bør anskaffe dig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Tak for forklaring. Jeg har faktisk allerede fået fingre i By & Byg 200, men tydeligvis ikke læst den grundigt nok. Mit gulv bliver også hævet en del pga afløbet, så sænket niche er nok heller ikke muligt i mit tilfælde.

Mvh
Morten
Ja Morgen Avisen jyllandsposten har en artikel med dette spam idag som for folk til at tro at der er noget ivejen med ens PC.
Og Tryg Forsikrings navn bliver i denne forbindelse misbrugt.
Programmet fosøger at lokke bankoplysninger ud af folk ved at prøve at sælge programmet.
Du er måske blevet inficeret med dette spam, siden du ikke selv kan se det,

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også