Startmotor forkert omløbsretning

Hejsa

Jeg er den lykkelige ejer af en Honda CBX 750F fra det herrens år 1988.
For en måneds tid siden begyndte den at være ringe til at starte, og jeg fandt ud af ledningerne i starteren havde mistet isoleringen.

Det fik jeg med møje og besvær skiftet, undervejs havde den røget lidt, knitret lidt, man skal huske at samle den rigtigt. Men problemer et så at starter motoren tilsyneladende suser den forkerte vej rundt.

Står jeg med den i hånden og kigger på den forfra kører den mod uret -og mærker jeg på det tandhjul den griber fat i, i motoren, er der ingen modstand den vej, men naturligvis kun den anden vej.

Jeg har målt på den spænding den får, og den får +11.5 volt på ledningen ind i starteren.

Det er en starter med 4 stk. kul

Så spg. er, hvad mon går i stykker, kan det være startrelæet, kullene kan vel ikke sidde forkert? Er lidt træt af at trække en 750 cm3 igang :-)

Mvh Dan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit el system er et Jævnstrøms anlæg, d.v.s. der er plus og minus. Da du skildte starteren tjekkede du da hvilke ledninger der sad hvor, prøv at vende dem så vil din start motor også køre den rigtige vej. Din generator er sandsynligvis en vekselstrøms generator (det er der på de fleste motorcykler) den strøm der produkceres går op igennem en ensretter der jævner strømmen ud til jævnstrøm. (sådan lidt firkantet stillet op)

V.h. Håndværkeren
SÅ er den lavet, bestemte mig for at skille den af igen, og checke den efter.

Den er sådan opbygget, at der går en skrue ind, med plus pol, som går ud i en halvcirkel hvor der for enderne sidder de to ledninger som startede med at give problemer, da isoleringen var mørnet af den ene af dem.

Da jeg så samlede den igen fungerede den, men kørte pludseligt den forkerte vej rundt. Da jeg skildte den af kunne jeg se der måske kunne være forbindelse fra den her "halvmåne" til stel, selvom den lå i en plastic form. Men her fik den så en gang gaffa tape omkring, og NU virker den sgu igen.

Så en ordenlig kontrol af ledningerne, så den ikke kunne få fejlstrøm, og så var den der.

Fedest, en skam sæsonen er ved at være slut :-)
Hvad for en Sæson, rigtige motorcyklister køre året rundt uanset om det sner eller regner. At komme først på en vej med nyfalden sne, Jubiii så bliver jeg som en 16 årig igen. Fede udskridninger o.s.v.
Med hensyn til dit lednings net så smør alle åbne forbindelse med almindelig fedt eller Kobberfedt du kan også bruge Silicone fedt så får du aldrig problemer lige meget hvor fugtigt vejret er.

V.h. Håndværkeren
yes, jeg kører også hele året! koldt måske, men man kan få nogle rigtigt fede natur oplevelser i det sene efterår og vinteren!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis