Forbremse "bider" efter henstand

Hej folk

Min kærestes gamle kværn, Yamaha XZ550 '85, har stået stille nogle måneder på p-pladsen efter en punktering. Nu hvor jeg har sat hjulet med det nye dæk på og jeg skulle trille en lille testtur bemærker jeg at forbremsen, der er tromler bagpå, bider godt i skiverne, vel at mærke når jeg ikke klemmer på bremsegrebet. Der var en smule rustdannelse på skiverne der hvor kalibrene har holdt på vandet men ellers ikke noget at bemærke. Jeg tog nogle trilleture op og ned af p-pladsen fordi jeg tænkte at det bare var lidt rust og snavs der sad og klemte. Da hjalp dog ikke og skiverne blev aldeles brændvarme at mærke på.

Og nu kommer spørgsmålet; Skal den bare have flere ture op og ned til der er slidt igennem det der nu sidder og klemmer, skal jeg skille skidtet ad for at afhjælpe problemet, eller skal den en tur forbi værkstedet?

Vh Lasse
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej den skal ikke have flere ture , du recikere blot at slide unødvendigt på din skive. Du skal tage klodserne ud, så tager du et stykke mellem fint sandpapir og lægger på en plan flade og slibet klodserne let på sandpapiret. Er det sintermetals klodser skal du nok tage lidt hådere fat men er det Kewlar klodser så vær lidt forsigtig. ja og så montere du dem igen så skulle det lille problem være klaret.

V.h. Håndværkeren
Hej,
Og så kan du lige forsigtigt "massere" stemplet / stemplerne i kaliberen ved at presse dem i bund i kaliberen og så forsigtigt køre dem ud igen ved at aktivere bremsen. Sæt en passende træklods i klemme mellem stemplerne, så du ikke risikerer at de ryger helt ud af kaliberhuset.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Hej Lasse..

dine kaliber sidder fast med en bolt, skru den af og "vrik" med kalibren til dine stembler er løse, så prøver du er bremse.. Stadig mens dine skiver er mellem.. Hvis du er heldig, får du løsnet skidtet.. Men ingen tvivl om at de gerne vil skilles af og renses/smøres..
Har du kørt skiven rigtig varm, skal du lige være obs på om den stadig er "lige".. ellers går det helt galt..

Mvh Jan J
Hej gutter.

Tak for input. Jeg må have fat i værktøjet igen biggrin

Lasse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis