Forbremse "bider" efter henstand

Lassedk
Lassedk
16 3400
Hej folk

Min kærestes gamle kværn, Yamaha XZ550 '85, har stået stille nogle måneder på p-pladsen efter en punktering. Nu hvor jeg har sat hjulet med det nye dæk på og jeg skulle trille en lille testtur bemærker jeg at forbremsen, der er tromler bagpå, bider godt i skiverne, vel at mærke når jeg ikke klemmer på bremsegrebet. Der var en smule rustdannelse på skiverne der hvor kalibrene har holdt på vandet men ellers ikke noget at bemærke. Jeg tog nogle trilleture op og ned af p-pladsen fordi jeg tænkte at det bare var lidt rust og snavs der sad og klemte. Da hjalp dog ikke og skiverne blev aldeles brændvarme at mærke på.

Og nu kommer spørgsmålet; Skal den bare have flere ture op og ned til der er slidt igennem det der nu sidder og klemmer, skal jeg skille skidtet ad for at afhjælpe problemet, eller skal den en tur forbi værkstedet?

Vh Lasse
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej den skal ikke have flere ture , du recikere blot at slide unødvendigt på din skive. Du skal tage klodserne ud, så tager du et stykke mellem fint sandpapir og lægger på en plan flade og slibet klodserne let på sandpapiret. Er det sintermetals klodser skal du nok tage lidt hådere fat men er det Kewlar klodser så vær lidt forsigtig. ja og så montere du dem igen så skulle det lille problem være klaret.

V.h. Håndværkeren
Vangsoe
Vangsoe
449 8464
Hej,
Og så kan du lige forsigtigt "massere" stemplet / stemplerne i kaliberen ved at presse dem i bund i kaliberen og så forsigtigt køre dem ud igen ved at aktivere bremsen. Sæt en passende træklods i klemme mellem stemplerne, så du ikke risikerer at de ryger helt ud af kaliberhuset.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
helja
helja
1135 8520
Hej Lasse..

dine kaliber sidder fast med en bolt, skru den af og "vrik" med kalibren til dine stembler er løse, så prøver du er bremse.. Stadig mens dine skiver er mellem.. Hvis du er heldig, får du løsnet skidtet.. Men ingen tvivl om at de gerne vil skilles af og renses/smøres..
Har du kørt skiven rigtig varm, skal du lige være obs på om den stadig er "lige".. ellers går det helt galt..

Mvh Jan J
Annonce
Annonce
Lassedk
Lassedk Trådstarter
16 3400
Hej gutter.

Tak for input. Jeg må have fat i værktøjet igen biggrin

Lasse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. forbremser på Passat
    Lav-Bil (19 svar)
  2. Dårlig/svampet forbremse
    Lav-Motorcykel (5 svar)
  3. 'stramning af bremser'
    Lav-Bil (6 svar)
  4. Bremsepedal "hakker"
    Lav-Bil (7 svar)
  5. PUCH MAXI Fordæk ?
    Lav-Motorcykel (15 svar)
  6. Volvo 460 fra 1995 håndbremse!!
    Lav-Bil (5 svar)
  7. Hjælp mine bremser skurrer og døde
    Lav-Bil (4 svar)
  8. Hvilket all-round dæk til citybike?
    Cykel (8 svar)
  9. Spørgsmål til symaskinens trådspændingsregulator
    Værktøj og maskiner (3 svar)
  10. tromlebremseproblem i regnvejr
    Lav-Motorcykel (11 svar)

Populært lige nu

1. Hvorfor fremløbsventil fremfor returventil?
    Fyr og opvarmning (læst 265 gange)
  2. Vandkøling
    Lav-Hobby (læst 343 gange)
  3. Nybygget sommerhus, brændeovn?
    Lav-Hus (læst 611 gange)
  4. Bedste måde at opvarme 65m² rum.
    Grøn energi og sparetips (læst 644 gange)
  5. Endnu et udtag
    Belysning (læst 205 gange)
  6. Lavpraktisk omkring fastgørelse af dampspærre i kanter vs gipsplademontering
    Lav-Hus (læst 151 gange)
  7. Oliering blev for mørkt - slibes væk?
    Lav-Hus (læst 191 gange)
  8. Lovgivning - let ulåst plastik kloak dæksel på fællesareal
    Jura, reglementer og krav (læst 1272 gange)
  9. Hvorfor to termostater efter hinanden
    Fyr og opvarmning (læst 296 gange)
  10. Luft/luft VP i garage
    Fyr og opvarmning (læst 149 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis