Erfaringer med spånsuger...

Hej

Er der nogen der har erfaringer med en hjemmelavet spånsuger?

Jeg kunne forestille mig at man kunne lave en - a al en askesuger !!

Jeg har en kraftig støvsuger (Festo 22CT) - som jeg forestiller mig at man kan tilslutte en "tønde" hvori savspånerne vil falde til bunds uden at blive trukket ind i støvsugeren...

Hvordan mon den bedste konstruktion er ?

mvh
MAX
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er med på interessedelen.. jeg er sådan set også på jagt efter hvordan forskellige købemodeller fungere, hvad de må koste hvor jeg køber en om man skal holde sig fra en brugt... og hvis der er nogen derude der har en ståente er jeg gerne aftager :-)

Rasmus
HEj

De fleste spånsugere virker ved at man så og sige har en "stor" blæser der suger spåner ind og puster dem ud i en sæk... - ofte ses de med en filterpose øverst og en plast sæk nederst. Jeg har haft en sådanne - men den virkede ikke særligt godt - og den fyldte en hulens masse.. Hvorfor jeg godt kunne tænke mig en "mindre" - evt. en 75 liter plast tønde som jeg så kunne slutte min støvsuger til lidt a la en askesuger...

max
En "rigtig" spånsuger arbejder jo efter cyklon-princippet.
En kraftig centrifugalblæser blæser ind i en tromle lidt som en tangent til dennes omkreds, så man får en hvirvlende luftstrøm, der bevirker at spånerne slynges ud mod siden og falder ned i en sæk.
Det finere støv der evt. er tilbage i midten af luftstrømmen bliver så filtreret fra i filterposen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Men vil du mene at man kunne lave en spånsuger - som jeg har forsøgt at beskrive indledningsvis ?

max
Den støvsuger du har er jo i sig selv en glimrende spånsuger (har selv én magen til) og er endda beregnet til formålet; bare køb en "evighedspose" (FIS-CT 22 hedder den) og så er du super kørende.

Den kan endda starte og stoppe samtidig med værktøjet hvis du sætter den på "auto" og bruger "stikkontakten" på støvsugeren til værktøjet.

MVH Jacob
STH:
Spændende links!

Maxbn:
Jeg havde tanker om at lave en spånsuger selv. Har endda en centrifugalblæser liggende, der kunne være egnet.
Men i betragtning af hvor lang tid jeg skulle bruge på det fandt jeg det mest hensigtsmæssigt at købe en "rigtig" spånsuger brugt. (billigt)
Vel at mærke ikke en HN kinamodel, men en god solid dansk fremstillet maskine.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Kan man spørge hvad duhar købt og hvad du har givet??

Rasmus
Je har ikke lige apparatet her, men det er vist en maskinfabrik i Randers der har lagt navn til den.
Fandt den billigt på dba.dk (400 kr)
Kig også på dgs.dk og qxl.dk.
En gang imellem kan man være heldig.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis